SELL: 03 / 2022

11 Sell • 3/2022 • 11 SITUACE NA TRHU Vysoká poptávka udržovala trh od roku 2020 v dobré náladě Prakticky po celou dobu trvání pandemie se výrobci a značky potýkali s nemalými výpadky v produkci, zpožděními v do- dávkách klíčových komponent i hotového zboží. Nejhůře na tom byli pochopitelně ti, kteří dovážejí hotové produkty z čín- ských továren. Na ně dolehlo hlavně ně- kolikanásobné zvýšení cen kontejnerové dopravy. Přes všechny zmíněné problémy způsobené pandemií koronaviru se ovšem trh těšil z obrovské poptávky po domá- cích spotřebičích, a to na globální úrovni. Některé firmy neměly ani dostatečné vý- robní kapacity, aby hlad po svých pro- duktech uspokojily. Vyprávět by mohly prakticky všechny značky automatických kávovarů, ale například i britský Dyson, jehož prémiových a cenově vysoce nad průměrem trhu posazených vysavačů je na trhu nedostatek neustále. Vývoj posledního půl roku a rekordní hodnoty inflace, na něž má vliv také rus- ká invaze na Ukrajinu, staví firmy před nové výzvy. Vždyť do konce loňského roku jednoznačně platilo, že tu máme vysokou poptávku po zboží, kterou sice nelze plně pokrýt, ale trh se kontinuálně vezl na pozitivní vlně „hladu po spotře- bičích“. Rostoucí náklady ohrožují menší e-shopy a značky Nyní je nálada výrazně horší, protože o leckteré „covidové“ spotřebiče klesá zá- jem. Vedle toho na firmy doléhá nebývale rychlý růst vstupních nákladů nejen ve výrobních závodech a v mezinárodní do- pravě, ale také přímo v Česku, kde sko- kově zdražily pohonné hmoty a energie. Spolu s rostoucími mzdami představuje situace pro prodejce, kteří v oblasti elektra nepracují s kdovíjak vysokými maržemi, nemalý problém. Mnoho z nich v posled- ním roce rozšířilo stávající či otevřelo nové sklady, investovali i do lepších slu- žeb zákazníkům, nových technologií, jak si žádala pandemická situace a obrovská poptávka po všelijakých produktech do domácností. Nákladný provoz nových a větších prostor se začíná nyní výrazně prodražovat. Nejvíce dopadá tato situace na e-sho- py, které na rozdíl od kamenných prode- jen, těžících z návratu života prakticky do starých kolejí, zažívají pochopitelně horší období, jak už jsme psali v minulém Souvisí odchody klíčových manažerů Alzy se situací na trhu? V Alza.cz došlo v posledních měsících ke dvěma výrazným personálním změnám v jejím oddělení domácích potřeb, a to na pozicích business unit manažerů za malé a za velké spotřebiče. Po Vladimíru Troníčkovi, který byl zodpovědný za sektor SDA, odešel z Alzy na konci dubna také Jaroslav Hrubý, jenž vedl tým MDA. Zatímco Troníček zamířil do české značky Concept, a to jako business development manažer, Jaroslav Hrubý na začátku května nastoupil na pozici manažera maloobchodního prodeje online do firmy FAST ČR. Z Alzy odešli i další lidé na nižších pozicích z týmů Troníčka a Hrubého. Odchody v rozmezí několika málo měsíců vyvolaly na trhu spekulace, zda nesouvisí se současným negativním vý- vojem v e-commerce. Zdroje naší redakce hovoří, že tomu tak není. Primárně měl být důvodem odlišný pohled na další strategii.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=