SELL: 03 / 2022

12 12 • Sell • 3/2022 SITUACE NA TRHU vydání časopisu. Majitel jednoho vět- šího e-shopu, který si nepřál být v textu jmenován, nám během debaty o aktuální situaci sdělil: „Loni jsme kvůli vysoké po- ptávce a nedostatku zboží, které jsme raději objednávali rovnou ve větším množství, výrazně zvětšili sklady. Výhled do dalších měsíců přitom není takový, že by měla být situace v e-commerce lepší. Popravdě očeká- vám, že leckteré e-shopy skončí, a mám strach i o některé menší značky, jejichž dosavadní působení stálo na vysoké poptávce po elek- tronice a spotřebičích. Zvyšující se náklady a pokles zájmu spotřebitelů pro ně může být likvidační.“ Do detailů nechtěl dotyčný zabíhat. Jméno si nepřál uvádět, protože nechtěl, aby jeho firma byla v článku uvedena v kontextu s velmi negativním komen- tářem. Každopádně v redakci varování o konci některých e-shopů vnímáme jako velmi vážné. Ostatně už máme informace o jednom tradičním prodejci s vlastními kamennými prodejnami, který se chystá ukončit činnost svého e-shopu. Redakce ví, o kterou firmu jde, ale rozhodla se ji v článku neuvádět, aby ji na trhu nepoško- dila, protože její e-shop nadále funguje. O jeho konci bylo každopádně rozhodnu- to. Důvodem jsou jak zvyšující se náklady, tak to, že během pandemie posílili primár- ně největší hráči. S jejich marketingem, akčními nabídkami a sílou značky přestá- vají mít menší subjekty elán bojovat – ob- zvlášť když započítáme nynější inflační kolotoč a nerostoucí ceny elektroniky. Vyklidí oportunisté pole? Nejohroženější skupinou na trhu jsou e-shopy a značky, které se na trhu objeví ve chvíli, kdy výrazně roste určitá produk- tová kategorie. Jejich velmi jednostranné zacílení, například v případě tematických e-shopů s doménou vázanou výhradně na určitou produktovou kategorii, se jim může stát Achillovou patou. Jakmile za- čne daný typ výrobků stagnovat nebo kle- sat, při současných rostoucích nákladech a nerostoucích koncových cenách a mar- žích, může být jejich pozice neudržitelná, protože jim chybí diverzifikace a možnost participovat na úspěchu jiných v té době rostoucích kategorií. To samé platí pro některé okrajovější značky, jejichž pro- dukty někdo vrhl v době hojnosti na trh, aby se svezl na aktuální vysoké dynamice dané kategorie. Požadavky některých e-shopů na kompenzaci „negativních marží“ nepřestávají udivovat Nervozita v branži vládne na straně pro- dejců a z pochopitelných důvodů nyní hlavně e-shopů, co se týče marží. Trh by jednoznačně potřeboval, aby marže na zboží výrazně vzrostly. A to nikoliv, aby firmy na „obyčejných lidech víc vyděla- ly“, jak si myslí v kontextu s tématem cen u benzinových pump většina běžné po- pulace, ale jednoduše proto, že je nutné pokrýt vyšší náklady na provoz firmy. Vysokým cenám benzinu, elektřiny a dal- ším již zmiňovaným faktorům nikdo ne- unikne a vyšší marže jsou holou nutností. Přesto nadále vidíme, že ceny spotřebičů navzdory častým aktualizacím ceníků ze strany dodavatelů příliš nerostou. Prodá- vat pračku nebo lednici za stejné pení- ze jako loni nebo předloni je vzhledem k současné inflaci byznysová sebevražda. Minimálně u menších a středních firem. Velcí hráči s miliardovými investory v zádech to ustojí. Pokud se na trhu něco nezmění, může v příštích měsících přijít konec mnohem většího počtu firem než během pandemie a lockdownů. Nervozita je ale cítit také na straně nej- větších prodejců na trhu. Někteří dokonce posílají svým dodavatelům e-maily a poža- dují kompenzaci negativní marže, do níž se dostali vlivem neúměrné cenové eroze. Na tu ovšem nemají dodavatelé vliv. Ostatně je jakékoliv určování cen prodejcům postave- no mimo zákon. O to kurióznější je, že po- žadavky na kompenzaci negativní marže e-shopy posílají. Nevíme ale o tom, že by je někdo nutil prodávat zboží pod cenou. Pokud někdo pošle do nabídky sušičku prémiové značky AEG za 9 tisíc, nejspíš řeší svůj akutní problém ve skladu, jenže narušuje stabilitu trhu, protože nemalá část prodejců reaguje obdobným snížením prodejní ceny na tuto nesmyslnou úroveň. Cenová eroze aneb efekt „Electrolux“ Vedle strachu z války na Ukrajině a postcovidové ekonomické kocoviny, v jejímž rámci míří peníze nyní spíše do

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=