SELL: 03 / 2022

13 Sell • 3/2022 • 13 SITUACE NA TRHU cestování, návštěv restaurací, kultur- ních akcí místo do zvelebování domác- ností, kterému se lidé věnovali poslední dva roky, má na trhu velký dopad zásah ÚOHS ve společnosti Electrolux (nové informace o vývoji v kauze najdete na straně 42). Její produkty většinou nepodléhaly v posledních letech velké cenové ero- zi. Nejenže si je díky síle značek AEG a Electrolux žádali zákazníci, ale prote- žovala je i velká část resellerů. Electrolux jim poskytoval vynikající marketingovou podporu a nelze odhlédnout od faktu, že spotřebiče obou zmíněných značek mají povedený design a celkově vysokou kvalitu. Po zahájení šetření ze strany an- timonopolního úřadu ale došlo na trhu k citelné vlně cenové eroze. Další výkyvy způsobilo již v předchozí části textu ro- zebírané čištění přeplněných skladů pro- dejců… Střízlivění trhu Že nás čeká v příštích měsících složitější období, je zjevné. Vlastně jsme jen vymě- nili jednu nelehkou etapu za jinou, byť pro svět spotřebičů a e-commerce byla ta z let 2020 a 2021 z velké části pozitivní. Všichni, a zejména e-shopy, budou muset akceptovat skutečnost, že tempo obrov- ského a nepřirozeného (státem a covido- vými opatřeními přiživeného) růstu není možné při návratu nemalé části zákazní- ků do kamenných prodejen udržet. Vždyť i šéf Heureka Group Tomáš Braverman v nedávném rozhovoru pro týdeník Hrot uvedl, že se nenaplnil předpoklad setrvání zákazníků u online nakupování v očeká- vané míře. Jinak řečeno, ukazuje se, že prognózy z jara 2020 a dalších lockdownových etap, jak bude svět po pandemii fungovat úplně jinak, byly liché. Náznaky, že totální re- voluce ve vzorcích lidského chování nena- stane, byly viditelné celou dobu. Leckdo je však v opojení z pohádkových prodej- ních čísel a rychlých změn způsobených covidem nechtěl vidět. S jídlem roste chuť a růst přináší očekávání dalšího růstu. E-shopy zkrátka doufaly, že jejich velko- lepá jízda potrvá o něco déle. Nestalo se. Lubor Jarkovský Vývoj ceny sušičky AEG AbsoluteCare T7DEG47W za posledních šest měsíců. Cena se na 9 tisíc korun dostala na chvíli i v roce 2020. Koncoví zákazníci jásají. AEG ovšem ztrácí punc prémiové značky. Situace na trhu se stává složitější. Trh sice vykazuje růst, ale meziroční srovnání za březen je ještě ovlivněno loňským lockdownem, kdy bylo možné kupovat elektro výhradně online. Přestože jsou zejména e-shopy nyní v červených číslech, pohled dále do minulosti ukazuje, že ve vyložené krizi ještě nejsme, jak vyplývá z komentáře Ondřeje Černého ze společnosti GfK: „Online nedokáže vyrovnat rekordní loňské prodeje a tržby táhne vzhůru návrat spotřebitelů do klasických prodejen. Celkový prodaný objem MDA byl za 1. kvartál o 18 % vyšší než v předpandemickém roce 2019.“

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=