SELL: 03 / 2022

32 32 • Sell • 3/2022 Situace na trhu je zvláštní. Dle GfK pokračoval trh v posledních měsících v růstu, ale spousta firem z branže už cítí doléhající problémy v podobě dal- šího růstu vstupních nákladů. Jak vní- má situaci divize domácích spotřebičů Samsung? A jak se vám v posledních měsících dařilo? ŠZ: Musím zaklepat, že zatím je z na- šeho pohledu situace pozitivní a pokra- čujeme v růstu. Popravdě jsem docela zvědavý na květen, kdy už byly loni otevřeny obchody. Meziroční srovnání může přinést červená čísla. Celkově trh ovšem stále roste, zvedá se průměrná cena – například u praček i lednic vidí- me, že lidé kupují dražší a vybavenější výrobky. Pravděpodobně v tom sehrál nemalou roli příchod nových energe- tických štítků. U chladniček se nejvíce prodávají modely v energetické třídě C a u praček jednoznačně ve třídě A. Zásadní problémy tedy na trhu nevní- máme. Čím si to vysvětlujete? Nervozita v branži není malá. ŠZ: Jsme si toho vědomi. Samsung má ale to štěstí, že pracuje s největšími re- tailery. S tím, jak jsme na ně navázáni, nemáme nadbytečné skladové zásoby a roste nám sell in i sell out. Tento vý- voj nám plně koresponduje s růstem trhu. Jak v chlazení, tak v praní jsme proto výrazně posílili. V chlazení posi- lujeme pro nás v důležitých prémiových segmentech, jako jako jsou kombinace s mrazákem dole v dražším cenovém pásmu, a pak hlavně v kategorii ame- rických chladniček. V praní se nám daří především ve standardní hloubce a dokonce jsme se stali lídrem na trhu v segmentu praček s automatickým dávkováním pracích prostředků. Zní to tak, že se Samsungu žádné problé- my netýkají. To se nám úplně nezdá… ŠZ: Samozřejmě týkají, a to zejména v logistice. Vše, co produkujeme v Asii, je dodáváno s jistou dávkou nepravidel- nosti. Špatně se odhaduje cena dopravy, občas nesedí některé věci v systémech a vlastně čekáme, kolik čeho ve skuteč- nosti dorazí. V Asii jsou určité problémy s produkcí. Každopádně nám dost po- máhá to, že lednice a naprostou většinu praček vyrábíme v Evropě. Když už zmiňujete segment chlazení. Na veletrzích jsme několik let vídali modely Bespoke s výměnnými čelními panely. Chápeme, že uvedení takového konceptu na trh není úplně jednoduché. Co v této řadě nabízíte a ještě nabídnete v nejbližší době? OV: Řada Bespoke nabízí vybavenější a technologicky vyspělejší chladničky. Postupně řadu rozšiřujeme a doplňuje- me nabídku barev. Začali jsme s něko- lika barvami a typy povrchů, přičemž jde o modely s již nainstalovanými pa- nely přímo z výroby. Do budoucna je půjde ale měnit, respektive dokoupit separátně jiné barvy. Jelikož uvedení více barev a možnost konfigurace led- nic není vůbec jednoduchá záležitost, na začátku jsme postavili prezentaci Bespoke na technologiích včetně mož- nosti konverze mrazicího na chladi- Korejský výrobce představil na světové scéně chladničky Bespoke už před několika lety. Postupně se Bespoke hrající barvami rozšířil do dalších produktových kategorií. Novinky začínají konečně směřovat ve velkém také na český a slovenský trh. Čeho se dočkáme kromě lednic? A jak vidí Samsung situaci na současném trhu? Zeptali jsme se produktových manažerů divize domácích spotřebičů Jana Laciny, Ondřeje Valkonyho a Štěpána Zicha. Samsung chce s řadou Bespoke vytvořit nový ekosystém domácích spotřebičů INTERVIEW • ŠTĚPÁN ZICH • ONDŘEJ VALKONY • JAN LACINA • SAMSUNG Štěpán Zich (ŠZ) Ondřej Valkony (OV)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=