SELL: 04 / 2022
23 Sell • 4/2022 • 23 TÉMA ČÍSLA • SITUACE NA TRHU zumně, a nebýt několika vybraných subjektů, stabilita cen by byla poměrně dobrá. Některé poklesy na jejich straně vyvolávají spous- tu otázek. Jak je možné, že sníží cenu dra- hé trouby ze 40 tisíc na 32 tisíc? Chápu, že nemají výdaje za marketing. Je to ale cena, při které pracují s tak malou marží, že prodej takového zboží už skoro nedává smysl.“ Jedinou obranou alespoň proti do- vozu zboží z Polska je striktně produk- ty lokalizovat, nenahrávat do menu více jazyků, odlišovat kódy výrobků, mít na ovládacích panelech české popisky, zkrát- ka dělat maximum pro to, aby nedávalo smysl polský či jiný model u nás zákazní- kovi prodat. Ostatně je u těchto prodejců jednoznačně vidět, že od značek se strikt- ním odlišením modelů pro jednotlivé trhy mají mnohem méně produktů nebo je prodávají za běžné ceny. Nákupní cena od lokálního dodavatele jim neumožňuje cenu „nezdravě“ snížit. Sekání cen má dominový efekt Stále větší míra automatizace, zejména u velkých e-shopů, vede pochopitelně k tomu, že jakmile systémy zaznamena- jí na některém z cenových srovnávačů pokles u určitého modelu, ihned reagují a snižují u sebe cenu také. V důsledku toho pak dochází i k takovým excesům, že ti největší hráči s obrovskou tržní silou se následně neostýchají požadovat kom- penzaci, jak jsme zmiňovali v posledním SELLu. Samozřejmě ne po konkurento- vi, nýbrž po dodavateli, který ovšem nemá s „podseknutím“ ceny většinou vůbec nic společného. Popravdě by nebylo vůbec od věci, aby se na tyto praktiky také podíval státní aparát, protože často důrazné poža- davky kompenzací takzvaných negativ- ních marží nelze považovat za nic jiné- ho než neúměrný nátlak. Určitě by stálo za tootevřít diskusi o rozšíření zákona o vý- znamné tržní síle za hranici potravinář- ských řetězců. Vždyť přímým důsledkem postupující konsolidace prodejních kanálů s technickým spotřebním zbožím je přes- ně to, co nastalo už před lety na trhu po- travin, kde naprostá většina prodejů při- padá na velké obchodní řetězce. Nezávislý trh obchodů s elektrem už dávno ztratil svou původní sílu, naopak mu dnes dominují největší firmy, přičemž se dá čekat, že konsolidace bude v příštích letech ještě pokračovat. Ze silných budou ještě silnější, schopní tlačit dodavatele do nekomfortních pozic. Slavná „neviditelná ruka trhu“ není všemocnou kouzelnou hůlkou, jak ukázal vývoj českého trhu za posledních 30 let. Fungovat přestává hlavně tam, kde kon- kurence slábne a největší síla se soustře- ďuje v rukou jen několika firem, které si pak troufají dělat věci, o jakých by před deseti lety vůbec neuvažovaly. Lubor Jarkovský
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=