SELL: 04 / 2022
24 24 • Sell • 4/2022 TÉMA • DATA GFK Pokud byste se teď probudili po třech letech z kryospánku a pohlédli na gra- fy GfK za duben a květen, nebudete nejspíš věřit vlastním očím. Čísla jsou samozřejmě naprosto v pořádku a ne- jde o žádnou chybu. Jsou však důsled- kem situace v loňském roce, kdy byl do 10. května zavřený maloobchod a elek- troniku a spotřebiče mohli lidé nakupo- vat pouze online. Celkem logicky tak vy- kázal trh za letošní duben celkový růst. Pohádková čísla u kamenných prodejen nemá smysl příliš rozebírat – letošní vý- sledky byly porovnávány s loňskými, kdy kamenné prodejny nefungovaly. Ergo růsty až ve stovkách procent. Celkový růst trhu je podle nás způso- ben jednoduše tím, že letos v dubnu moh- li lidé nakupovat všude, vzorce chování populace byly úplně jiné než loni. Loni v dubnu mohli nakupovat elektro výhrad- ně online, a tak se celkově prodalo zbo- ží méně než letos, když bylo k dispozici mnohem větší množství prodejních kaná- lů. Růstová čísla ale neznamenají, že je trh v pořádku a pěkně nám roste. Spíš opak je pravdou, jak jasně ukazuje květen, během něhož byly loni obchody zavřeny jen deset dnů. Zbývajících 21 už byly tradiční pro- dejny v provozu. Dovolíme si odhadnout, že kdyby došlo k otevření už na začátku května 2021, svítila by na nás v grafu GfK čísla ještě horší. Přestože jsou květnová data ještě částečně ovlivněna loňským loc- kdownem, mají mnohem větší vypovídají- cí hodnotu o současném stavu trhu, který zkrátka není dobrý. Trh opravdu narazil do zdi. Ať se vám to líbí, nebo ne… Když jsme na jaře vydali číslo s poměrně drsným titulkem „Trh narazil do zdi“, nemálo profesionálů z oboru se k němu kriticky vyjadřovalo a někteří mluvili o tom, že jsme v analýze situace úplně vedle. Nejčastějšími kritiky byli lidé z e-shopů, což není překvapivé. V ne- příznivé či stresové situaci je jedním z obranných mechanismů člověka popřít realitu. Přání je pak často otcem myš- lenky. Trh do zdi narazil, i když to ješ- tě nebylo čitelné z dat mentoringových firem, které nemohou za to, že panoval ve srovnávacím období lockdown… a že měla taková srovnání pak výrazně sníže- nou výpovědní hodnotu. Květnová data GfK už však začínají realitu odhalovat. Že by v červnu a dalších měsících na- stal nějaký obrat v negativním trendu ve většině sektorů, nelze očekávat. Inflace, ceny energií a benzinu budou dál tvrdě dopadat na populaci, která navíc své do- mácnosti vybavovala a zvelebovala s ab- normální intenzitou poslední dva roky. Kdo má teď peníze nazbyt, spíš jede ně- kam na dovolenou nebo jde na koncert a podobně. Nejvíce odnesou situaci lo- gicky e-shopy, které díky lockdownům velmi netržním mechanismem (zásahem státu) uměle vyrostly. Ke všemu je nyní tíží jejich loňské investice do logistiky a skladů. Ze zastoupení značek k nám do redakce pomalu přicházejí informa- ce o škrtání v rozpočtech či přípravách na revizi budgetů. Čeká nás zkrátka těžší etapa a žádná zbožná přání či str- kání hlavy do písku na tom nic nezmění. Lubor Jarkovský Data GfK ukazují tvrdou realitu. Trh upadl v květnu do červených čísel „Jak je možné, že zimní a jarní data GfK indikovala silný růst, když podle sdružení APPLiA na tom trh není vůbec dobře?“ ptali se naší redakce mnozí zástupci firem v posledních měsících. Výsledky GfK za duben a květen nyní odhalují, proč trh matematicky rostl, i když reálně tomu tak vůbec nebylo. Data GfK za měsíc květen odhalují, že meziroční srovnání měsíců, kde už trh nebyl významně ovlivněn lockdownem, má výrazně větší výpovědní hodnotu. Čísla pak jasně ukazují postcovidové ochlazení trhu s technickým spotřebním zbožím.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=