SELL: 04 / 2022

letos v červnu je to přesně 14 let od chvíle, kdy vyšel v Česku první SELL. Ohlédnutí za historií časopisu jsme ale přinesli už v loňském roce, takže letos nechme výročí uplynout bez větší pompy. Není potřeba čpět každých 12 měsíců patetickou samochválou za to, že celý projekt dál funguje. Přinášet informace z branže, komentovat nešvary, vyjíždět na veletrhy, dělat rozhovory a další spoustu běžných novinářských činností je přece naše práce bez ohledu na to, jaký časový milník má SELL za sebou… Prostor v úvodníku bych proto raději věnoval osobnímu komentáři k důležitějším tématům součas- nosti. Na výběr je jich aktuálně nebývale mnoho. Ať už je to řada negativních trendů doléhajících na trh včetně nepříliš pozitivních vyhlídek na další měsíce, či nadále rezonující „kauza Electrolux“, ke které se lidé z oboru domácích spotřebičů nepřestávají vracet, protože firma do naší uzávěrky v polovině června neměla stále ještě obchodního ani generálního ředitele. Trhem otřásá také zásadní změna ve strategii společnosti Alza.cz. V žebříčku témat, jež zástupci fi- rem při rozhovorech s námi otevřeli, byla na jedné z předních pozic. Po Vladimíru Troníčkovi a Jaroslavu Hrubém odešli z Alzy v poslední době další lidé, na což měla mít vliv dle mně dostupných informací právě změna strategie. A odchody by ještě měly pokračovat – někteří o opuštění mimozemšťanova štábu prý silně uvažují. V kontextu s tím si logicky musím položit otázku, proč začíná Alza výrazněji tlačit na ceny. Je důvo- dem pouze vyprazdňování přecpaných skladů? Nesouvisí s tím i snaha za každou cenu dosáhnout znovu rekordního obratu, kterého se nechce firma navzdory nepříznivé situaci na trhu vzdát? Oficiálně pochopi- telně nikdo nic takového nepotvrdí. V branži se o tom v každém případě živě diskutuje. Bez ohledu na změny, k nimž v Alze dochází, je lídr českého e-commerce finančně zdravý a svou ex- panzi na nové trhy realizuje velmi promyšleně a rozumně. To konkurenční Mall Group se něčím takovým pochlubit nemůže a s nedávno ohlášenou ztrátou cca půl miliardy korun (Mall Group a WeDo) zůstává takovým enfant terrible české „online komerce“. Loni se sice dostal Mall do černých čísel, ale pořádně je nekonkretizoval a hovořil pouze o drobném provozním zisku. Člověk se musí ptát, zda výrazné seškrtání některých nákladů a účetně vykázaný zisk nesouvisely s tím, že v té době jednalo o koupi Mallu polské Allegro. K obchodu nakonec došlo. Rok nato je firma zase v obrovské ztrátě, což je i přes rostoucí náklady způsobené v loňském roce pandemií covidu fascinující. Poslední dva roky měly přece e-shopy v mnohých lockdownových měsících v podstatě zajištěný prodejní monopol, protože stát kvůli covidu zavřel retailové provozy… Každopádně to, že v půlce června Mall Group oznámil odchod Jana Hanuše ze svého čela, překvapilo asi málokoho. Dovolím si proto na závěr trochu nadsázky. Připadá mi totiž, že personální změny na čelných pozicích v Mallu připomínají řadu let tak trochu provoz hokejové střídačky, což není pro stabilitu a rozvoj žádné firmy optimální. V důsledku pak chybí dlouhodobé vize, které konkurenti jako Alza nebo HP Tronic jednoznačně mají, a tak ze svého jasného tahu na branku (i na úkor Mallu) těží. VÁ Ž ENÍ Č TENÁ Ř I, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=