SELL: 04 / 2022
56 • Sell • 2022 56 TÉMA • PRODEJNY CONCEPT Realitou vývoje trhu během posledních dvou dekád je jeho postupná konsolidace, během níž se silnější stávají ještě silnějšími a slabší buď končí, nebo jsou pohlceni. Souběžně se společnost i obchod dál digitalizují. A v neposlední řadě má každý větší prodejce vlastní produktové značky, které mu zvyšují obrat a zajišťují komfortně vysoké marže, protože výrobky přímo nakupuje v továrnách. Tyto značky mají ještě sekundární roli – působí jako určitá páka na nezávislé značky bez ohledu na to, zda jde o skutečné výrobce produktů, nebo obchodní značky, kam spadá i Concept. Že musí menší a ryze česká značka jednoho podnikatelského nadšence na vývoj a změny na trhu reagovat, považujeme za přirozené. Je však velmi odvážná a riziková investice milionů korun do vlastních prodejen rozumná? Obzvlášť v době velké nejistoty a hrozící recese? Concept musel reagovat Když se podíváme na současnou strukturu trhu, kde má prakticky každý významnější velkoobchod a řetězec svou vlastní značku domácích spotřebičů, nemohl Concept nehnutě přihlížet. Byla by to cesta k pozvolnému ústupu ze scény. Jindřich Valenta si to evidentně uvědomuje a během diskuse s naší redakcí poznamenává: „Jsme schopni dobře prodat naše zboží v e-tailu, ale potřebujeme posílit v retailu, abychom dosáhli zajímavého tržního podílu. Změna naší strategie není primárně krokem proti privátním značkám. Jde nám hlavně o to adekvátně prezentovat naše zboží. Jsme dlouhodobě mezi profesionály z oboru podceňováni. Musíme si proto prostor pro odpovídající prezentaci vytvořit sami.“ Valenta má samozřejmě pravdu. Na trhu se dlouhé roky v pravidelných cyklech objevují spekulace o možném konci Conceptu. Jde přitom pouze o řeči nepodložené jakýmikoliv důkazy a čísly. Přestože to neměl Concept vždy jednoduché, je nyní firmou se skoro miliardovým obratem a prokazatelným dlouhodobým růstem. Debaty o jeho krachu jsou spíš důsledkem toho, o čem Valenta hovořil – podceňování značky ze strany resellerů a dalších profesionálů z oboru. Jde o takový začarovaný kruh, z něhož se nyní chce Concept proinvestovat otevíráním vlastních prodejen. „Rozhodli jsme se pro vlastní prodejny, protože je to ekonomicky smysluplnější a udržitelnější než showroom, který negeneruje žádný zisk a musíte ho jen dotovat. Hodnota značky díky vlastním prodejnám stoupne,“ doplňuje Valenta pro SELL. Olomouc, 8. dubna 2022. Jindřich Valenta přestřihuje pásku během slavnostního otevření první značkové prodejny Concept v ČR. Najdete ji v obchodním centru Haná. Concept spouští novou strategii. Je otevírání vlastních prodejen geniálním tahem, nebo cestou do záhuby? Česká značka Concept překonala během své 31leté historie nejednu situaci, kdy už byla blízko svému konci. Navzdory pro ni negativním trendům v podobě konsolidujícího se trhu a nástupu privátních značek si ovšem dál razí cestu byznysovým oceánem. V posledních letech dokonce výrazně rostla, téměř k hranici miliardového obratu. Její zakladatel a majitel Jindřich Valenta si po prožitých tvrdých pádech uvědomuje, že nemůže usnout na vavřínech a přejít do statického režimu. Letos proto Concept přišel s velmi ambiciózní strategií otevřít až desítky vlastních prodejen napříč republikou.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=