SELL: 04 / 2022

57 Sell • 4/2022 • 57 Tři prodejny otevřeny. A co dál? První prodejna přivítala zákazníky v Olomouci letos na jaře, následoval Zlín a v červnu přibyla Třebíč. Zde samozřejmě Concept nekončí. Na druhou stranu si firma uvědomuje, že nemůže po hlavě vletět do byznysu, který doposud neprovozovala a nemá v něm zkušenosti. Otevřít desítky prodejen a uvázat si na krk obří dluh by jí mohlo skutečně zlomit vaz. Jindřich Valenta s námi hovoří upřímně a bez obalu. Nechce novou strategií ohrozit existenci firmy a zmiňuje i nedostatky, jež jeho firma má. Například procesní, které jsou určitým reliktem minulosti a již neodpovídají současné velikosti společnosti. Přiznává také, že s retailem nemá Concept bohaté zkušenosti: „V těchto třech prodejnách se budeme učit a vše uvádět do určitých procesů. Jsme firma, která si může dovolit pouze to, co si sama vydělá. První výsledky z nových prodejen nejsou špatné. Je však příliš brzy na nějaké zhodnocení. Nejdůležitější bude poslední kvartál roku, zejména předvánoční období, které ukáže, zda má tento projekt potenciál pro další rozvoj.“ Prodejny Conceptu se drží skromnějších ploch okolo 120 m², což ovšem stačí k prezentaci většiny portfolia. Valenta se snaží vybírat místa, kde může být i menší sklad, aby si mohli zákazníci zboží objednat online a dojít si ho ihned vyzvednout. Do budoucna počítá s přidáním dalších služeb včetně instalace velkých spotřebičů přímo u zákazníka. Případně služeb, jaké ještě nikdo na trhu nenabízí. Na konkrétní informace je ale podle něj zatím brzy. Stěhování do centrálního skladu Přestože jsou nové prodejny trhu nejvíc na očích a psala o nich i některá zpravodajská média, neméně důležitým krokem je pro Concept zásadní logistická změna v podobě stěhování do jednoho centrálního skladu. Doposud používala firma šest až sedm skladů, což ještě před pár lety nevadilo, ale s dalším růstem a potřebou nastavit určité řídicí procesy toto nastavení snižovalo efektivitu celé logistiky. Nový sklad v Týništi nad Orlicí proto vnímáme jako významný odrazový můstek pro další rozvoj Conceptu na českém trhu. Uspějí prodejny v současné situaci? Když loni v Conceptu připravovali projekt otevření vlastních obchodů, rozhodně nepočítali, že bude letos republika v inflační krizi, dál se prohloubí krize energetická a bude nad námi viset hrozba recese v roce 2023. Přesto neztrácí Valenta optimismus. „Přežili jsme v naší historii hodně věcí. Fungujeme už 31 let a já sám jsem nasbíral mnoho zkušeností v krizových situacích. Přestože je současný vývoj na trhu zase něco zcela nového a nečekaného, z předchozích krizí jsme si odnesli především jednu věc – nepanikařit a zachovat chladnou hlavu. Člověk má tendenci ve stresu dělat chyby. Naše zkušenosti nám pomáhají je nedělat nebo jich dělat alespoň méně,“ přemítá Valenta během našeho rozhovoru o aktuálním stavu trhu a výhledu na další měsíce. A naši diskusi uzavírá slovy: „Dneska máme ve firmě lidi, co dřív pracovali pro Švýcary, velké e-shopy a jiné procesně vyspělé subjekty. Nejsme ve stavu, že bychom něco potřebovali přežít. Concept je zdravá firma. Otevírání nových prodejen není nějaký pokus o záchranu, nýbrž příprava na další vývoj na trhu. Zda jsme zvolili správný postup, ukáže až čas. My samozřejmě věříme, že kráčíme správným směrem.“ Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=