SELL: 05 / 2022

Amica ukazuje své ambice. Společnost zahájila v uplynulém desetiletí silnou expanzi do západní Evropy a nyní přivádí značku Fagor zpět k životu. Navíc klepe na dveře Nového světa. Jde o mnoho důležitých strategických kroků v době velké nejistoty. Jaké jsou její cíle? A jak firma manévruje v současných rozbouřených vodách? O těchto otázkách a dalších s námi diskutovala Alina Jankowska-Brzóska, místopředsedkyně představenstva skupiny Amica. Alina Jankowska-Brzóska: Fagor má v Česku historicky silnou pozici. Věříme, že jeho návrat bude úspěšný Poslední dva roky byly těžké. Nejprve pandemie, nyní ruská válka na Ukra- jině. Obě události uvrhly svět včetně Evropy do nejistoty a vyhlídky do blíz- ké budoucnosti nejsou příliš pozitivní. Jak to všechno ovlivnilo vaše podniká- ní? Z hlediska výroby, logistiky a prode- je... A případně vaši strategii týkající se těchto témat? Ty dva roky byly velmi těžké. Nejprve na svět udeřil covid, což mělo za násle- dek velký nárůst cen v logistice, zejmé- na z Číny. Vzhledem k tomu, že odtam- tud některé výrobky dovážíme, museli jsme se se situací vypořádat. Na začátku covidové krize jsme organizovali porady s našimi zaměstnanci každý den. Celý trh v té době předpokládal, že poptávka hod- ně klesne, ale prodej domácích spotřebi- čů místo toho explodoval. Jen pár týdnů poté, co se covid rozšířil po celé Evropě. Na to jsme nebyli připraveni. Nikdo na trhu nebyl. Ale jsme velká a zkušená fir- ma, takže se nám podařilo tyto výzvy po- stupně zvládnout. Jak však víte, tím to neskončilo. Ná- růst cen komponent záhy dopadl na trh. Amica byla na letošní rok dobře připrave- na. Byli jsme si vcelku jistí, že se situace normalizuje, jenže únor 2022 pak všech- no změnil. V posledních letech se společ- nosti Amica podařilo diverzifikovat pod- nikání, což výrazně pomohlo zvládnout následky událostí na Ukrajině. Asi 30% našich příjmů dříve generovaly země vý- chodní a střední Evropy. Postupně jsme toto číslo snižovali až k nynějším 12%. Takže jsme nebyli zasaženi změnami v re- gionu tak tvrdě. Po obchodní stránce. Si- tuace je samozřejmě tragická a Amica se snaží co nejvíce pomoci prostřednictvím různých charitativních aktivit. Amica strávila mnoho let expanzí po celé Evropě a dokonce vyrazila vstříc nelehkým západním trhům. Jak odliš- né je na nich vaše portfolio? A liší se ně- jak přístup k vašim značkám a jejich ko- munikaci? V zásadě existují dvě hlavní části naší stra- tegie expanze. První z nich je o značkách. V západních zemích používáme většinou lokální značky s vlastní historií. Napří- klad Gram, což je tradiční dánská značka založená v roce 1901. Ve skandinávských zemích je velmi dobře vnímaná a mezi její základní pilíře patří udržitelnost. Ve Vel- ké Británii jsme přítomni s naší značkou CDA, kterou jsme získali v roce 2015. Jedná se o velmi specifickou značku se silnou pozicí v kuchyňských studiích. To je jen několik příkladů. Opomenout ne- smím ani značky Hansa a Fagor. Druhá jmenovaná je jedinečná, protože se jedná o regionální značku s mezinárodním pře- sahem. Na různých trzích přistupujeme k našim značkám různě. Například v Ně- mecku se nezaměřujeme na Amicu jako značku, ale spíše na určité produkty, které jsou tam velmi žádané. Druhá část naší strategie stojí na port- foliích vytvořených tak, aby vyhovova- ly místnímu trhu – kulturním rozdílům, vkusu, typům spotřebitelů…... Klíčem k úspěchu je zkrátka najít nejlepší recept pro každý trh a pracovat s ním velmi ob- ratně a šikovně. V České republice se Amica po mnoho let potýkala s problémy, zejména kolem roku 2010. Zákazníci stále většinou spo- jují vaši značku se sporáky, což je něco, co se snažíte změnit. Jak by chtěla být Ami- ca vnímána? Čeho chcete dosáhnout? 14 14 • Sell •05/2022 INTERVIEW • ALINA JANKOWSKA-BRZÓSKA • AMICA GROUP

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=