SELL: 05 / 2022

toho, co zákazníci chtějí a po čem volají. Z pohledu spotřebitele je to pozitivní změna. Lidé si budou díky štítku více vě- domi trvanlivosti výrobku. To, co se pro nás výrobce a značky mění, je období, po které musíme disponovat náhradními díly, což může mít vliv na naše finance, protože budeme muset udržovat vyšší zá- soby náhradních dílů. Opět, když se na to dívám jako spotřebitel, vítám tuto změ- nu. Chci ještě zmínit jednu věc. Může to pomoci snížit nedávnou vlnu kritiky, až nenávisti vůči všem výrobcům na základě falešných zpráv, že záměrně vytváříme produkty, aby se po určité době rozbily. Na tom není špetka pravdy, ale výše uve- dené kroky ze strany EU pravděpodobně pomohou tyto dezinformace omezit v je- jich dosahu a dopadech. Naposledy jsme se spolu setkali v Or- landu na veletrhu KBIS. Amica se na něm poprvé představila v Americe. Co bylo hlavním cílem vaší prezentace? Máte ambice vstoupit na americký trh? Přijeli jsme na veletrh KBIS, abychom si ověřili zájem o naše produkty, ale nejen to. Cílem naší cesty byl především vstup na americký trh s 24palcovými sporáky. V současné době jsme v závěrečné fázi je- jich certifikačního procesu a aktivně hle- dáme zákazníky. S mnoha z nich jsme se setkali na veletrhu KBIS a naším cílem bylo jim ukázat i další spotřebiče, kte- ré máme. I když mají evropské modely z pohledu Američanů malé rozměry, pro- dejci se o ně zajímali. Zejména o naše ve- stavné trouby a digestoře. Dalším krokem je tedy přinést na americký trh více kate- gorií produktů než jen sporáky. Český trh je pro nás velmi důležitý, protože je jedním z nejbližších k Polsku. Amica si na něm udělala jméno se svými sporáky, to je holý fakt. A to nejen v České republice, protože s touto nálepkou se po- týkáme již řadu let i v Polsku. Když je fir- ma usazena na trhu v určité pozici, je vel- mi obtížné tuto pozici změnit. Lidé mají tendenci vás vnímat stejně, jako to děla- li doposud. Nevzdáváme se ovšem, tak- že pro Amicu připravujeme nové portfo- lio. Nejen nové sporáky, ale i trouby, které chceme na vašem trhu víc prosadit. Ostat- ně, všechny naše kuchyňské spotřebiče musí být víc vidět, aby se vnímání značky postupně měnilo. Další součástí naší stra- tegie k posílení pozice v České republice je pak značka Fagor. Ano, Fagor je téma, o kterém s vámi chceme samozřejmě hovořit. Nedávno jste u nás tuto značku uvedli na trh, nebo přesněji řečeno, znovu uvedli na trh. Fa- gor jste získali už v roce 2019, pokud se nemýlíme. Má značka stále nějaké vaz- by na starou strukturu ve Španělsku? Nebo máte jen licenci na značku a pro- dukty pocházejí z vašich továren? Ano, Fagor máme v portfoliu od září 2019. Koupili jsme na značku licen- ci, a tudíž neexistuje žádné spojení či souvislost s předchozí společností a je- jími výrobními závody. Licence je na 15 let s automatickým prodloužením o dalších 15 let. Smlouva se společnos- tí Mondragon Corporation je dost od- lišná od obvyklých smluv, které máme uzavřené v případě jiných značek. Jsme totiž povinni hlásit Mondragonu kva- litu výrobků a další věci, aby bylo sto- procentně zajištěno, že mají produkty ve své cenové kategorii tu nejvyšší kvalitu. Zdůrazňuji, že máme ale plnou svobodu, pokud jde o design nebo složení produk- tového portfolia. Naším cílem je změnit DNA značky ve Španělsku, což byl prv- ní trh, na který jsme Fagor znovu zaved- li, protože je to pro Fagor trh domácí. Chceme, aby byla značka více zaměře- ná na design a technologie, aby byla spo- jena s vášní pro vaření, dobré jídlo, ko- níčky, zkrátka s vášní pro život. Proto jsme se rozhodli sponzorovat například ženské fotbalové kluby Atlético Madrid a Olympic Lyon. Jaká je reakce trhu na návrat Fagoru? Spotřebitelé si pravděpodobně vůbec nevšimli, že zmizel, ale pro profesionály je to v podstatě třetí „launch“ značky na českém trhu. Ve Španělsku byla reakce velmi pozitiv- ní, protože místní prodejci a spotřebitelé mají k Fagoru silný vztah. Samozřejmě, že byl návrat riskantní, zvláště když vez- mete v úvahu načasování. Licenci jsme získali v září 2019, jak jsem již zmínila, což bylo jen pár měsíců před vypuknu- tím pandemie, která naše pečlivě připra- vené plány pro Fagor významně narušila. Celá marketingová kampaň pro španěl- ský trh musela být posunuta. Produkty jsme ovšem na tamní trh uvedli, a do- konce i bez marketingu se prodávaly od počátku velmi dobře. Španělští prodej- ci byli spokojeni, protože opět měli sil- nou místní značku domácích spotřebičů, která spotřebitelům nabídla další mož- nosti. Fagor dramaticky změnil naši po- zici na tamním trhu, kde, přiznávám, jsme se značkou Amica velkých úspěchů nedosáhli. Zaměřme se teď na aktuální uvedení Fagoru v Česku. A nejen to. Máte v plá- nu přijít s Fagorem ještě na další trhy v regionu? Fagor je v České republice známou znač- kou, je zde o ní silné povědomí. Fagor pa- třil v minulosti mezi silné hráče, takže vaše země je jednou z prvních, kde byl Fa- gor znovu zaveden. Abych byla konkrétní, je teprve třetí zemí v pořadí. Následovat bude Maďarsko, a to s největší pravděpo- dobností příští rok. Nemáme kapacitu za- čít s Fagorem na obou těchto trzích sou- časně a chceme postupovat systematicky a správně. Tedy věnovat značce pozor- nost, kterou si zaslouží. Každopádně pev- ně věříme, že bude Fagor úspěšný a po- může nám růst na vašem trhu. Jedním z největších témat v EU, po- kud jde o domácí spotřebiče, je jejich životnost a opravitelnost. V dubnu byl učiněn další velký krok. EU nyní chce, aby výrobci u výrobku udávali informa- ce o opravitelnosti a očekávané život- nosti. Jaký je váš názor na tyto změny a požadavky? Opravdu to pomůže za- stavit neustálé nahrazování starých vý- robků novými a prodloužit životní cyk- lus spotřebičů? Cílem této evropské iniciativy je zvýšit kvalitu výrobků a jejich trvanlivost. My- slím, že všechny společnosti včetně Ami- ca se toho snaží dosáhnout bez jakýchko- li zákonů nebo předpisů. Jsme si vědomi Alina Jankowska-Brzóska 15 Sell • 5/2022 • 15 INTERVIEW • ALINA JANKOWSKA-BRZÓSKA • AMICA GROUP

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=