SELL: 05 / 2022

16 • Sell •05/2022 Amica koupila Fagor vcelku nečeka- ně v roce 2019 těsně před zahájením ve- letrhu IFA, přičemž od španělské Mon- dragon Corporation získala pouze práva na používání značky. Žádné továrny či jiné struktury součástí obchodu nebyly. V Berlíně pak většinu návštěvníků Ami- ca překvapila, když se u vstupu do její ex- pozice objevilo vedle jejích dalších značek právě logo Fagor. Od té doby bylo rela- tivně ticho po pěšině, především tedy na českém trhu, kde nám někdejší generál- ní ředitel Lukáš Metelka i jeho násled- ník Jakub Říha několikrát potvrdili plán navrátit značku Fagor v segmentu domá- cích spotřebičů do obchodů. Do plánů za- sáhla pandemie, která vše výrazně zdrže- la, a tak jsme se Fagoru dočkali až letos zkraje léta. Přijme trh Fagor zpět? Celkem logicky a přirozeně zahájila Ami- ca nový příběh značky Fagor na jejím do- mácím španělském trhu. Jelikož spotře- biče zmizely z obchodů jen na pár let, většina spotřebitelů si jejich absence ne- všimla. Při zhruba desetiletém výměn- ném cyklu, kdy v mezidobí běžný spo- třebitel žádný aktivní zájem o aktuální nabídku spotřebičů nejeví, se tomu nelze divit. Ve Španělsku bylo povědomí o kon- ci Fagoru samozřejmě větší než v jiných zemích. U nás ovšem spotřebitel o drama- tických koncích a návratech „španělského ptáka Fénixe“ nemá tušení. Je to zcela pod jeho rozlišovací schopnost. Ve sféře profesionálů z oboru, tedy i prodejců, je samozřejmě situace zce- la jiná. Už první návrat Fagoru vyvolá- val otázky, jak se trh ke značce postaví. Pošramocená pověst se těžko napravu- je. Na rozdíl od takového Baumaticu, který z trhu zmizel jako pára nad hrn- cem, ovšem Fagor nenechal obchodníky ve štychu, co se týče servisních služeb. Záruční servisy dlouhou dobu proplá- cel a nezanechal za sebou po prvním ani druhém konci totální spoušť. Pravda, po svém druhém konci se fond poměr- ně rychle vyčerpal – ovšem spíš vinou nezodpovědných resellerů, kteří mnoh- dy reklamované spotřebiče vůbec neo- pravovali a rovnou vraceli zákazníkům peníze. Hřebíčkem do rakve byl krach mateřské firmy ve Španělsku. Několika- milionový dluh firmy EUSDE nakonec koupil kolektivní systém REMA, který si odečetl položku z daní a nedávno za- hájil výplatu cca 50% hodnoty pohledá- vek. Postižené subjekty tedy získaly ale- spoň část peněz zpět, což popravdě už nikdo neočekával. Přestože tedy obchodníci o patáliích španělské značky na rozdíl od spotřebitelů vědí, nemají mnoho důvodů ji ostrakizo- vat. Navíc už mají jistotu, že za ní nestojí žádné družstvo s nepříliš akceschopným systémem fungování a nejsou v pozadí ani nákladné nekonkurenceschopné továrny ve Španělsku. Nyní jde o značku spada- jící pod firmu Amica, která působí napříč Evropou, je v procesu pokračujících inves- tic a expanze včetně aktuálního odvážné- ho vstupu na severoamerický trh. Proč míří Fagor na český trh? Amica slaví s navrátivším se Fagorem na jeho domácí, tedy španělské scéně pod- le své prezidentky Aliny Jankowské-Br- zóské nemalé úspěchy, zatímco samotné značce Amica se na tamním trhu pří- liš nedařilo. Hovoří o tom v exkluziv- ním rozhovoru pro SELL, který najdete na straně 14. Pták Fénix vstává podruhé z popela. Pro Amicu je Fagor pohodlnou cestou k růstu Fagor se znovu vrací na tuzemský trh. Už podruhé, navíc po dlouhých pěti letech. Jeho aktuální comeback je ovšem úplně jiný. Z původních španělských struktur zůstala pouhá značka v rukou polské firmy Amica, která s ní chce na vybraných trzích dobýt pozice, jež doposud odolávaly snahám její hlavní a stejnojmenné značky.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=