SELL: 05 / 2022

17 Sell • 5/2022 • 17 TÉMA • FAGOR Dějství první V úvodu zmíněný rok 2013 byl pro český trh domácích spotřebičů skutečně mimo- řádný, protože během něho skončily hned dvě firmy. Po Baumaticu ukončil činnost také Fagor. Pro tehdejšího generálního ře- ditele zdejšího zastoupení Miloslava Fi- lipa to nebylo vůbec jednoduché – lokál- ně na tom totiž nebyla firma, kterou sám v roce 1994 zakládal, vůbec špatně. Ve zcela odlišné situaci byla španělská centrá- la, která se nedokázala vypořádat s hospo- dářskou krizí z roku 2008 a následujícími hubenějšími roky. Postupně naakumulo- vala dluh v hodnotě 1,1 miliardy eur, který nebyla schopna splácet. Musela proto po- žádat o ochranu před věřiteli a zastavit vý- robu. Konsorcium Mondragon, do jehož rodiny firma Fagor Electrodomésticos pa- třila, navíc odmítlo poskytnout finanční injekci, a tak nastal neslavný konec. Při zpětném ohlédnutí můžeme kon- statovat, že Fagoru zlomilo vaz to, co ho činilo v segmentu domácích spotře- bičů unikátním – družstevní struktura, kde o všech zásadních otázkách rozho- dovali jednotliví zaměstnanci v hlasová- ních. Místo jasného slova vedení, které je především v těžkých časem potřeba, aby firma přijala nesnadná (a mezi řadový- mi zaměstnanci nepopulární) rozhodnu- tí v podobě úspor či restrukturalizace, se debatovalo. 5 600 tehdejších zaměstnan- ců tvrdé kroky k záchraně firmy odmít- lo se stejnou logikou, s jakou by si snad žádný národ na světě neodhlasoval v refe- rendu zvýšení daní. Solidární družstevní struktura v krizové situaci jednoduše ne- obstála. Fagor se tehdy ještě snažil jednat s americkými hedgeovými fondy o po- moci, poté co mu další členové sdružení, konkrétně síť supermarketů Eroski, ban- ka Caja Laboral a výrobce výtahů Oro- na, odmítli poskytnout další peníze. Je- den z členů Mondragonu k tomu v té době poskytl stručné stanovisko: „Solidarita má své hranice.“ V polovině listopadu 2017 se pak ob- jevila informace, že Fagor 150 milionů eur potřebných pro další chod od americ- kých fondů nezískal. Původní plán počítal podle dostupných informací s odprode- jem výrobních závodů ve Francii a Pol- sku. Získané peníze by prý pak poslou- žily k záchraně domácí španělské výroby, což neznělo příliš věrohodně, protože tyto závody byly dlouhodobě ztrátové a jejich udržování v chodu by bylo neekonomické. Firma proto vyhlásila krátce poté bankrot a její jednotlivá zastoupení ji postupně ná- sledovala. Fagor nebyl v lehké situaci, pro- tože více než 60% svých výrobků prodával v Evropě, kde se kvůli hospodářským pro- blémům mnoha zemí prodeje propadly. Intermezzo Dobrou zprávou pro české obchodníky bylo v závěru turbulentního roku 2013 to, že česká pobočka Fagoru nepřestala formálně existovat. Fungovala v jakémsi hibernačním režimu dál, a i když se ne- Už v minulosti pak někdejší zástup- ci Fagoru uváděli, že je pro ně český trh výjimečný, protože zde má značka stabil- ní pozici a dobré jméno od devadesátých let. Rozhodnutí firmy Amica přijít se spo- třebiči Fagor do Česka jako na teprve tře- tí trh proto není překvapivé. Naopak, je zcela logické. Fagor jako značka je i přes své výpadky v přítomnosti dobře zavedená u spotřebitelů, dovolíme si tvrdit, že lépe než samotná Amica, kterou lidé nadále vnímají primárně jako dodavatele levných sporáků, i když si tuto nálepku už dáv- no nezaslouží. Touto optikou na ni hle- dí také leckteří obchodníci. Fagor byl na- proti tomu po více než dvě dekády na trhu i mezi laiky veden jako značka spotřebičů pro celou domácnost, od praní až po kom- pletní výbavu kuchyně. Pro Amicu pro- to představuje pohodlnou cestu k dalšímu růstu na českém a slovenském trhu, a to v kategoriích, které pro její stejnojmennou hlavní značku zůstávaly nerozlousknutel- ným oříškem. Lubor Jarkovský Retrospektiva O tom, jak to tenkrát bylo, když Fagor (2×) skončil Příběh značky Fagor se ve světě domácích spotřebi- čů vymyká. Nejde o standardní story o podniku, kte- rý postupně vyrostl v mezinárodního hráče, aby poslé- ze ztratil dech a skončil. Takových scénářů tu bylo už vícero. Fagoru se na rozdíl od většiny ostatních pad- nuvších podařilo po svém prvním konci v roce 2013 vrátit na trh. Bohužel o čtyři roky později znovu „zaví- ral krám“. Zakladatel českého a slovenského zastoupení Fagor pan JUDr. Miloslav Filip se současného návratu značky již nedožil. Zemřel nečekaně a náhle 25. února 2018. Za Fagor usilovně bojoval a své práci byl oddán do posledních dnů.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=