SELL: 05 / 2022

40 40 • Sell •05/2022 SITUACE NA TRHU Trh se ocitá v nelehké situaci. Příští měsíce budou komplikované Rekordní vedra, dovolené, koncerty, restaurace… V mnoha městech Česka to vypadá, že neexistuje odcházející pandemie ani největší konflikt na kontinentu od druhé světové války. Chování nemalé části populace dokonce neodpovídá tomu, jak rychle stoupají ceny energií a nejen jich. Inflace je vidět prakticky všude (snad vyjma trhu s elektronikou). Ve 35 stupních a s modrým nebem nad hlavou se lidem evidentně nad zálohami za plyn a elektřinu nechce vůbec přemýšlet, a tak cestují, popíjejí a užívají si (doznívajícího) blahobytu, o který určitá část z nich pravděpodobně v blízké budoucnosti přijde. Když se díváme na čísla GfK z letošní- ho června, propady v mnoha kategoriích včetně obou hlavních segmentů spotře- bičů asi nikoho nepřekvapí. A to nejsou až tak drastická jen díky tomu, že mnozí prodejci zahájili „cenovou válku 2.0“, při- čemž někteří rezignovali na své dlouho- dobé strategie a přešli do tupého obchod- ního režimu – boj cenou. Je to volba pro trh destruktivní, leč je podle nás současně hlavním důvodem, proč nejsou „sell-ou- tová“ 1 čísla GfK za červen až tak špatná. Je potřeba si uvědomit, že doba zve- lebování domácností pominula. Loni jsme ještě žili „uvnitř“, teď zase žijeme „venku“, čemuž odpovídá, kam tečou výdaje do- mácností. Leckdo si to může dovolit. Ne- malá část lidí je ovšem na hraně a nejhor- ší je, že spousta z nich to ještě neví (nebo chce ještě chvíli žít v komfortní nevědo- mosti), protože termíny vyúčtování plynu a elektřiny se u jednotlivých domácností liší. Někteří obdrželi faktury s doplatky v desítkách tisíc už na jaře. Teď bude ná- sledovat hlavně vlna několikanásobně vyš- 1 Prodej zboží koncovým zákazníkům ších záloh u desítek až stovek tisíc domác- ností, jimž končí fixace. Zvýšení zálohy na plyn z 4000Kč na 16 000Kč neuvrh- ne všechny do totální chudoby, ale těžko budou i ti, kdo nové výměry ustojí, vyha- zovat za tak zbytné věci, jako je valná část elektroniky. A když už nastane krize a bu- dou muset koupit novou chladničku nebo pračku, budou volit to nejlevnější řešení. Velké spotřebiče mají výhodu Přestože i v segmentu MDA najdeme ka- tegorie, které už nyní klesají kvůli mění- cí se ekonomické situaci a chmurnějšímu pohledu společnosti na budoucnost, jako jsou například sušičky, lze očekávat, že v meziročním srovnání budou postiženy v podstatě všechny typy produktů. Pro- fesionálové z branže, s nimiž jsme v po- sledních týdnech hovořili, se povětšinou shodovali, že myčka jakožto ne zcela ne- zbytný spotřebič je další adept na určitý pokles zájmu spotřebitelů. Obecně budou ale velké spotřebiče těžit z toho, že jich většinu mít doma mu- síme. Navíc značná část prodejů je dlou- hodobě realizována v rámci generační obměny. Trh MDA proto nepodléhá ta- kovým výkyvům jako například spotřební elektronika nebo fotoaparáty. Jsme také zvědaví, zda se v příštích mě- sících prokážou v datech z trhu naše před- poklady, že přestane růst průměrná cena výrobků. Jelikož i největší prodejci rezigno- vali na svá dlouhé roky budovaná renomé a vrhli se do ještě ostřejších soubojů v ceno- vých srovnávačích, významné zvýšení cen spotřebičů, které by mohlo s daty zahýbat, nečekáme. Jednoznačně, bez ohledu na po- hyb koncových cen, ale předpokládáme, že vzroste poptávka po nižší cenové katego- rii velkých spotřebičů. Superprémiový seg- ment by mohl zůstat vcelku nedotčený, nej- více pocítí dopad vysokých záloh za energie a růst cen potravin a dalších věcí střední ce- nový segment velkých spotřebičů. V potaz musíme vzít ale ještě jed- nu věc. Do prodejů může zasáhnout také zvýšený hlad lidí po modelech spotřebi- čů v úspornějších energetických třídách. Meziroční srovnání hodnoty prodejů za měsíc červen ukazuje pokračující chladnutí trhu s domácími spotřebiči. Pokles v tradičních prodejnách má jednoduché vysvětlení – letošní data jsou porovnávána s loňským červnem, kdy se lidé ve velké míře po lockdownu vraceli do obchodů. Nyní už je chování lidí standardnější. Ze stejného důvodu vykázal online prodej mírný růst.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=