SELL: 05 / 2022

Sell • 5/2022 • 41 SITUACE NA TRHU 41 Vidět to je poslední měsíce hlavně v seg- mentu chlazení. Paradoxem samozřejmě je, že mají tyto chladničky výrazně vyš- ší pořizovací ceny, a i kdyby stála kilo- watthodina 15 korun, tak se kupující- mu investice za dobu životnosti produktu nevrátí. Každopádně vyšší zájem o lepší energetické třidy by naopak mohl prů- měrnou cenu produktů zvedat. Ve vestavbě se projeví situace se zpožděním Trochu stranou stojí vestavné domácí spo- třebiče, které lidé pořizují v rámci větších investic do renovací nebo nákupu nového bydlení, což jsou delší procesy, a bez ohle- du na ochlazení poptávky po nemovitos- tech z důvodu vysokého růstu úrokových sazeb budou ještě nějakou dobu pokračo- vat. Opět se však může poměrně rychle projevit na trhu trend hledání levnějších řešení ze strany spotřebitelů. Malé spotřebiče budou trpět víc Sektor SDA je na tom ve srovnání s ro- kem 2021 hůře už mnoho měsíců – hlav- ně v produktových kategoriích, které se dobře prodávaly v době covidových lock­ downů. Konkrétně máme na mysli tře- ba kávovary, kuchyňské roboty, robotické 2 Prodej distributorů a dodavatelů resellerům na sklad vysavače a podobně. Většina z nich není pro život nezbytná, jde o vybavení zvyšu- jící v domácnosti komfort. Odklad jejich nákupu tak není pro spotřebitele až tak zásadním a bolestným rozhodnutím, ne- hledě na to, že se trh během oněch dvou covidových roků nebývale nasytil. Možný scénář – růst cen přišpendlí lidi doma a budou spotřebiče zase nakupovat Stále ovšem musíme pracovat i se scéná- řem, k němuž se někteří lidé z branže klo- ní. Je jím určitý návrat epidemie, byť už nejspíš bez větších omezení, který ve spo- jení s drahými energiemi a jídlem povede k tomu, že se lidé více uzavřou ve svých domácnostech. Méně jich pojede na hory, podzimní či zimní výlety, omezí návštěvy restaurací, kulturních akcí… a při opětov- ném trávení více času doma přece jenom k nějakým těm nákupům domácí techni- ky sáhnou, protože to je na rozdíl od pár dnů v Krkonoších nebo návštěvy koncer- tu pořád dlouhodobější a z pohledu denní rutiny rozumnější a praktičtější investice. Víme, že nic nevíme Odhadovat v současné rozjitřené době nějaký vývoj není jednoduché. Na za- čátku jara jsme vydali číslo s hlavním ti- tulkem „Trh narazil do zdi“. Mnozí lidé, hlavně reselleři, s naším článkem nesou- hlasili. Pravda, korektnější by tehdy bylo napsat „Trh je v procesu nárazu do zdi“. Sell-out totiž z jejich přeplněných skladů běžel jako na drátkách, a to i díky tomu, že doslova „sesekali“ ceny. Už tehdy však byla sell-in 2 čísla z logiky věci níz- ká a moc se toho nezměnilo ani v dalších měsících. Vždyť trh od loňských Vánoc vykazoval znaky jistého přehřátí, které především internetoví prodejci nechtě- li vidět. Letos na jaře jsme se tedy s naší pre- dikcí nárazu do zdi trefili. To, zda se naše spíše negativní vidění příštích mě- síců naplní, nevíme. Berte proto tento článek opět jenom jako výčet možnos- tí. Text každopádně nestojí pouze na ná- zoru jeho autora, nýbrž na kontinuálním sběru názorů lidí z oboru výroby, prode- je a distribuce domácích spotřebičů, kte- ří s magazínem SELL spolupracují mno- ho let. A čím si jistí jsme? Tím, že příští měsíce budou komplikované. Přiznat by- chom si to měli úplně všichni a přestat létat na prázdninovém obláčku bezsta- rostnosti. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=