SELL: 05 / 2022

45 Sell • 5/2022 • 45 TÉMA • WHIRLPOOL Whirlpool prezentoval poprvé a naposle- dy v roce 2015 (dříve pouze se značkou Bauknecht). Letos pak nebyl ani na Euro- Cucině, což vnímal italský tisk opět jako další střípek v mozaice možného odchodu z Evropy. Obavy italských zaměstnanců nejsou tedy v žádném případě iracionální, mají naopak jasný racionální základ. Přes- to z toho všeho nelze jednoznačně vyvo- dit, že by chtěl Whirlpool na evropském trhu vyloženě skončit. Prodej ruského byznysu Zatím poslední významnou zprávou týka- jící se strategie a struktury firmy Whirl­ pool na starém kontinentu je prodej rus- kých poboček Indesit International JSC a Whirlpool LLC, opět tureckému Arçe- liku. Nejde pouze o Rusko. Whirlpool tímto krokem odchází také z Arménie, Ázerbájdžánu, Běloruska, Gruzie, Ka- zachstánu, Kyrgyzstánu, Tádžikistánu, Turkmenistánu a Uzbekistánu. Prodej fi- rem byl s ohledem na zostřování sank- cí západních zemí vůči Rusku očeká- ván. Arçelik je získává za 220 milionů eur s platbami rozloženými na následujících 10 let, přičemž nejde o pouhý prodej ma- jetku a výrobních kapacit v Lipecku, kde vznikalo ročně až 2,8 milionu chladniček a prací techniky. Turci získávají také prá- va na značky Indesit, Hotpoint a Stinol na zmíněných trzích. Jako důsledek odprode- je svých ruských aktiv očekává Whirlpool za druhé čtvrtletí letošního roku rekordní ztrátu 300 až 400 milionů dolarů. Přezkum strategie nakonec jen kvůli Rusku? Přestože se o pozici společnosti Whirl­ pool na evropském trhu živě diskutuje už spoustu let, hlavně v kontextu s již zmi- ňovanou nepříliš zdařilou akvizicí In- desitu, nynější vlna italských článků má svůj původ hlavně v ohlášeném přezkumu strategie v regionu EMEA. Whirlpool o něm informoval v závěru letošního dub- na a dal ho do kontextu se současným vá- lečným konfliktem na Ukrajině a problé- my v globální logistice. Záhy začala média spekulovat o možných zájemcích – vedle Arçeliku to mají být čínské firmy Midea, Hisense a Galanz. U některých z nich je koupě Whirlpoolu značně diskutabil- ní záležitostí, protože už mají v regio- nu rozběhlé aktivity s vlastními či jinými evropskými značkami. To se týká hlavně Hisensu, který koupil v roce 2018 slovin- ské Gorenje. Arçelik zase investoval ob- rovské finance do značky Beko a koupil i některé tradiční evropské hráče, jako je Grundig nebo Blomberg. Midea má zase velmi roztříštěnou strukturu. Většina zmíněných firem by mohla po Whirlpool EMEA pokukovat snad jen v případě, že by jim šlo o zisk zdejších továren, přičemž by neměly zájem o značku Whirlpool, kterou by nepochybně americký korporát k užití nedal. Kdo zbývá? Galanz? Někte- ří insideři zmiňují i Haier, který je však v podobné situaci jako Hisense. Žádné silné náznaky případného pro- deje tu nejsou. Zatím pouze divoké teorie postavené na měnícím se světovém řádu. Proti uzavření továrny v Neapoli tamní zaměstnanci Whirlpoolu velmi hlasitě protestovali. Fotka z ruské továrny společnosti Whirl­ pool v Lipecku. Výroba i přes stažení f ir- my z Ruska bude pokračovat. Výrobu kou- pil Arçelik. Česko-slovenská pobočka Whirlpool pokračuje v nemalých investicích Přestože se okolo Whirlpool EMEA vede na trhu spousta diskusí, tuzem- ská pobočka firmy v lokálních akti- vitách rozhodně nepolevuje. Zdale- ka nejdůležitější je ale velká televizní kampaň, která nebude spuštěna pou- ze v Česku, ale také na Slovensku. Na obrazovky dorazí už v září. Pokud jde o samotné aktivity, zahájil Whirlpool v srpnu promo akce s většinou svých obchodních partnerů. Kromě toho má připrave- nu na září velkou televizní reklam- ní kampaň, která nebude spuštěna pouze v Česku, ale také na Sloven- sku. Doplní ji další marketingové aktivity ve všech hlavních komu- nikačních kanálech včetně digitá- lu. Cílem společnosti Whirlpool je pokračovat v růstu a dále se přiblí- žit svým původním pozicím. Nadá- le se chlubí vysokým povědomím o svých značkách i zájmem spo- třebitelů, kteří o jejích produktech v předních vyhledávačích hledají in- formace ve zvýšené míře. Komuni- kační aktivity se také pojí s oslavou 30 let působení na slovenském trhu. Stejný milník bude slavit Whirlpool příští rok v Česku. Očekávat může- te i zajímavé B2B aktivity. Na Slovensku slaví letos Whirlpool 30leté výročí působení na trhu. V Popradu má f irma továrnu, v níž vznikají pračky.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=