SELL: 05 / 2022

46 46 • Sell •05/2022 TÉMA • WHIRLPOOL Všechny firmy na trhu se nové realitě při- způsobují, realitě, v níž už nelze riskovat dodávky zboží nebo komponent z příliš vzdálených míst. Whirlpool není výjim- kou. V únoru pak globální byznys ještě více zkomplikovalo Putinovo rozhodnutí napadnout Ukrajinu. Bylo omezení lokálních značek strategickou chybou? Do příchodu pandemie byl Whirlpool ryzí globální firmou, světovým gigantem, jehož výrobky najdeme po celém světě. Firma prováděla akvizice, jejichž výsled- kem často bylo následné potlačení někte- rých značek, které v rámci obchodů získa- la. Francouzský Scholtès, italský Indesit, britský Hotpoint nebo německý Bauk- necht začaly velmi rychle hrát v portfoliu Whirlpoolu spíše druhé housle. Důraz na globální značku Whirlpool byl evidentní, byť samozřejmě najdeme trhy, kde firma nadále úspěšně s zmiňovanými legendami světa spotřebičů pracovala. Pandemie, narůstající napětí mezi Západem a Čínou i letošní příchod války do Evropy ale svět velmi rychle změnily. Globalizaci nahrazuje snaha vracet pro- dukci blíž trhům, kde se dané zboží pro- dává. Roste poptávka po lokálních, či mi- nimálně evropských produktech a s tím i opětovný hlad po lokálních značkách. Whirlpool však kráčel mnoho let úpl- ně opačným směrem a otočit kormidlem o 180 stupňů ze dne na den nejde. Přezkum strategie, o němž byla řeč, tedy nemusí nutně znamenat odchod z Evropy, který zaměstnance a noviná- ře logicky napadá jako první. Většina lidí má tendenci načrtávat hned ty nejčerněj- ší scénáře. Novináři na tom mají dokon- ce postavenou svou živnost. Přestože se v SELLu snažíme ryzí lacinosti bulvárně laděných titulků vyhýbat, bez chytlavého „poutáku“ by si tento článek přečetlo mi- nimum lidí. Whirlpool každopádně svůj odchod z regionu EMEA explicitně po- pírá, jak se lze dočíst v nedávném oficiál- ním vyjádření pro italský server Firston- line.info . Investice v Evropě pokračují, informuje šéf komunikace pro region EMEA Zmíněnému italskému médiu se vyjádřil přímo David Sberna, který vede odděle- ní komunikace Whirlpool Corporation pro oblast EMEA. V krátkém rozhovo- ru mimo jiné uvedl, že se firma musí při- způsobit novým podmínkám na trhu, což přináší nemalé změny. Jako doklad toho, že v žádném případě nechystá svůj evrop- ský exit, uvedl spuštění nové výrobní lin- ky truhlicových mrazáků v Sieně, do níž zamířily investice v hodnotě 5 milionů eur. Celkově pak Whirlpool jenom v Itálii investoval mezi lety 2015 a 2021 nějakých 837 milionů eur a letos přibude dalších 87 milionů. Další investice budou mířit do Polska (80 milionů eur), do Velké Británie a na Slovensko (do obou zemí po 10 mi- lionech eur). Navíc by se měla přesunout výroba slim praček, které byly produková- ny v Rusku, právě do Itálie. Od začátku roku do konce června ke všemu Whirlpool přijal 180 nových za- městnanců jenom pro továrnu v Cassi- nettě a dalších 100 jich přibylo v červenci. Nedávno pak během setkání s odbory ko- mentoval celou situaci i sám Gilles Morel, prezident Whirlpool EMEA a executi- ve vice prezident Whirlpool Corporati- on, jasným a krátkým vyjádřením: „Kaž­ dý, kdo tvrdí, že rozhodnutí o budoucnosti Whirlpool EMEA již bylo učiněno, lže.“ Výsledky za druhý kvartál ve světle problémů starého kontinentu Koncem července oznámil Whirlpool své výsledky za druhý kvartál letošního roku. Čísla byla trhem i akcionáři napja- tě očekávána, protože se v nich již plně promítla postcovidová etapa a konflikt na Ukrajině. Firma zaznamenala 4,3% pro- pad hodnoty prodejů a za celý rok 2022 očekávání v meziročním srovnání pokles o 6%. Za hlavní viníky označila pokles poptávky a pokračující problémy v doda- vatelském řetězci. Nejvíce stáhl čísla dolů právě region EMEA včetně prodeje rus- kého byznysu – Whirlpool vykázal ztrá- tu 371 milionů dolarů. Celkově je ovšem Whirlpool Corporation finančně zdravá a daří se jí, zejména v Severní Americe. V Evropě každopádně neřeší problé- my samozřejmě jen Whirlpool. Marže na kontinentu v segmentu domácích spotřebi- čů dlouhodobě padají. Naopak rostou ná- klady. Zejména materiálů a energií, což dál komplikuje výrobu, stejně jako nedostatek komponent. Některé modely se tak stávají ztrátovými nebo je nelze v podstatě vyrá- bět. Whirlpool kvůli tomu zastavil jednu výrobní linku mikrovlnných trub (nedo- statek polovodičů) a snížil produkci lednic a vestavných trub (pokles poptávky). Co očekávat? Přestože se firmě Whirlpool v poslední dekádě v Evropě příliš nedařilo a někte- rá její strategická rozhodnutí včetně roz- ličných úsporných opatření vyvolávala ne- málo otázek, o tom, že chce svůj byznys v regionu EMEA prodat, žádný konkrét- ní důkaz není. Co revize její strategie při- nese, bychom se měli dozvědět nejpozději během podzimu. Na italskými noviná- ři dramaticky vykreslovaný úprk z Evro- py bychom krk nesázeli. S jistotou ovšem prozatím nic nelze konstatovat. Lubor Jarkovský „Každý, kdo tvrdí, že rozhodnutí o budoucnosti Whirlpool EMEA již bylo učiněno, lže.“ Gilles Morel, prezident Whirlpool EMEA a executive vice prezident Whirlpool Corporation Whirlpool oznámil, že pokračuje v investicích do svých výrobních závodů v Evropě. Fot- ka z popradského závodu, kam by mělo směřovat 10 milionů eur.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=