SELL: 05 / 2022

ZÁHLAVÍ 56 56 • Sell •05/2022 Zlatý věk Když se ohlédneme do minulosti, o rov- ných 20 let zpět, iRobot v té době před- stavil svůj první domácí robotický vysavač Roomba. Bylo to krátce po tom, co přišel s podobným produktem Electrolux, který do jeho dlouhého vývoje investoval obrov- ské peníze. Přestože byl robot ze švédské dílny vyspělejší a používal určitou jedno- duchou formu mapování prostoru, iRo- bot v konkurenčním boji zvítězil se svým systémem „náhodné navigace“, u níž jez- dí robot prostorem dostatečně dlouho, aby docílil vysoké matematické pravděpodob- nosti, že každé místo přejel. Řešení bylo technicky jednodušší a umožnilo prodávat model Roomba výrazně levněji. Electro- lux se z trhu úklidových robotů na dlou- hé roky stáhl. Následoval zlatý věk iRobotu, kdy fir- ma zcela dominovala trhu a většina dal- ších značek, které dnes známe, v tomto segmentu vůbec nepůsobila nebo na něm začínala. Objevily se také laciné kopie Roomby, velmi nekvalitní a nepříliš fun- gující roboty z Číny, které bohužel celou kategorii robotů na dlouho poškodily. Zá- kazníci s nimi udělali špatnou zkušenost a na robotickou techniku na dlouho za- nevřeli. Ústup ze scény iRobot každopádně více než dekádu platil za absolutní technologickou špičku v seg- mentu robotických vysavačů. Měl ob- rovský náskok i díky tomu, že celá firma vznikla jako dodavatel armádních robotů. Jenže čínští výrobci v průběhu minulé de- Amazon kupuje iRobot. Pro výrobce robotické techniky to může být důležitý impuls. Panují obavy o soukromí uživatelů Americká legenda, která založila svůj úspěch na vojenských robotech a o zhruba dekádu později za- hájila revoluci v úklidu domácnosti, míří pod křídla gigantu Amazon. Obchod v hodnotě 1,7 miliardy dolarů má dvě hlavní roviny – za prvé je důležitý, až klíčový pro samotný iRobot, který v segmentu do- mácí techniky v posledních letech technologicky ztrácel a ocitl se pod obrovským cenovým tlakem čínských producentů. Za druhé, a to je v zahraničních médiích jedno z dominantních témat v kontex- tu transakce, vyvstávají otázky o motivaci Amazonu, který podle mnohých iRobot koupil hlavně kvůli tomu, aby získal přístup k mapám domácností vytvořených novějšími modely robotů. První model robotického vysavače iRobot Roomba byl uveden na trh v roce 2002 a velmi rychle se stal prodejním hitem. V angličtině se dokonce slovo „roomba“ stalo synonymem pro robotický vysavač. Obchod Amazonu v historických souvislostech Model Roomba j7+ má v přední části kameru a dokáže rozeznávat předměty včetně třeba povalujících se kabelů.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=