SELL: 05 / 2022

57 Sell • 5/2022 • 57 TÉMA • IROBOT kády nabrali dech a někteří z nich Ame- ričany dokonce technologicky předehnali – jako první nabídli lidar a opravdu přes- né mapování prostoru, vyspělou konekti- vitu a ovládání ze smartphonu. Samsung zase přišel s cyklonovou separací nečistot, a přestože se na trhu kvůli přílišné výš- ce robotu neprosadila, byli Korejci prv- ní, kdo nabídl roboty s opravdu vysokou sací sílou. iRobot neměl tehdy na novinku odpověď. Sací síla pak stoupla i u mode- lů s nízkým profilem, ale rekordními čís- ly se vždy chlubily jiné značky než iRobot. Americké legendě začal v oblasti ino- vací trochu docházet dech, což řešila růz- nými akvizicemi. Z firmy, která v prvním desetiletí určovala trendy a její úspěch stál na vlastním vývoji, se postupně stal „jen jeden z mnoha“. Na druhou stranu musí- me uznat, že iRobot drží velké množství patentů a nadále nabízí některé unikátní funkce – například sladění chodu robo- tického vysavače Roomba a robotického mopu Braava. Hlavně u dražších robotů má stále co nabídnout a je zcela relevant- ním hráčem. Už však není tím absolutním vládcem nabídky a jeho konkurenti už ne- jsou pouhými levnými (polofunkčními) kopiemi. iRobot kvůli tomu pocítil silnou asij- skou konkurenci právě v nižším cenovém segmentu, z něhož se začal postupně na mnoha trzích stahovat. Vést cenovou vál- ku s asijskými značkami nemělo smysl. V důsledku posunu pozornosti do střed- ního a vyššího segmentu na leckterém jeho pozice zeslábla. Například v Česku připadá nadpoloviční většina prodaných robotů do nízké cenové kategorie, což znamená, že iRobot míjí jádro trhu. Samozřejmě vyvstává otázka, zda bude v této strategii pokračovat firma pod vedením Amazonu, který naopak v oblas- ti smart vybavení domácnosti staví hlav- ně na cenově dostupnějších řešeních pro širokou masu. Po pandemii přišel očekávaný propad Aktuálně pak neřeší iRobot pouze tvrdou konkurenci z Asie, ale i postpandemic- ké ochlazení trhu s robotickými vysava- či. Oboje u něj vyústilo ve druhém kvar- tálu v cca 30% pokles obratu. V regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika) byl propad dokonce 39%. Ve světle všech popsaných skutečnos- tí je tak pro iRobot koupě ze strany Ama- zonu důležitá. Může totiž být impulsem, který dá firmě novou dynamiku v podo- bě rozšíření portfolia nebo větší odva- hy ve vývoji, kde byl právě konzervativní přístup dosavadního vedení hlavním dů- vodem, proč firma už dlouhou dobu ne- přišla s něčím opravdu zásadním. A v ne- poslední řadě musíme vzít v potaz i to, že bude chtít Amazon robotickou techniku více integrovat do systému své chytré do- mácnosti. Co přinese změna distribučním firmám? iRobot používá ve světě na poměrně vel- kém množství trhů pouze distributo- ry, nikoliv vlastní zastoupení. V regionu střední a východní Evropy jsou u něho distributoři v podstatě standardním ře- šením. Na trzích, kde Amazon půso- bí přímo, jako je Polsko, to pro ně může představovat do budoucna problém. A to nejen z hlediska struktury distribuce, ale i cenové politiky. Na nějaké serióz- ní odhady je nyní brzy, protože byl ob- chod oznámen teprve na konci minulé- ho týdne. Strach o osobní data Debata o tom, co vše o nás firmy jako Google, Microsoft, Facebook a právě Amazon vědí, jaké informace shroma- žďují, se vede už řadu let. Některé kau- zy z poslední doby pak odhalily, že obavy jsou určitě namístě. Krátce po ohlášení obchodu se pro- to vyrojily v zahraničních médiích články o rizicích celé věci pro samotné uživate- le. Nové modely iRobotu totiž umí ma- povat domácnosti a systém dokonce vyu- žívá prvků umělé inteligence nacházející se v cloudu – data z robotu jsou tedy ode- sílána na vzdálený server. Co s takto citli- vými daty bude dělat Amazon? Obzvlášť když vlastní další „smart“ společnosti, na- příklad bezpečnostní firmu Ring, inová- tory meshové wi-fi Eero či značku lev- ných bezpečnostních kamer Blink. Na jednu stranu to umožní posunout služby ještě dál – například aby se robot spus- til sám od sebe bez jakéhokoliv nastavo- vání a zásahu uživatele, když není nikdo doma – na druhou to znamená, že bude Amazon vědět o dané domácnosti v pod- statě vše. Lubor Jarkovský Tento článek vyšel již 8. 8. na našem webu www.sellmag.cz. Pro přístup k nejnovějším informacím z branže doporučujeme sledovat náš profil na síti LinkedIn „Magazín SELL CZ“ nebo web. Současný nejvyšší model robotického vysavače iRobot, Roomba j7+, je schopen mapovat prostor a disponuje i základnou Clean Base, která z něho odsaje prach.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=