SELL: 06 / 2022

Poslední dva roky byly velmi zvláštní. Nejdříve si všichni mysleli, že se trh zhroutí. Následně začali v covidových lockdownech lidé spotřebiče kupovat, ale firmy nebyly na tak mohutnou po- ptávku připraveny. Nyní výroba a doda- vatelské řetězce začínají fungovat lépe, ale naopak klesá poptávka. Jak vnímáte celou situaci vy? Poslední dva a půl roku byly ve znamení rychlých změn a nebývalé volatility. Jsem přesvědčen, že další nečekané změny a vý- zvy nás ještě čekají. Upřímně řečeno, neo- čekávám rychlý návrat k normálu. Může se zdát, že se řada věcí vrátila do starých ko- lejí, ale vše, co se od února stalo v Evropě, a pokračující čínská politika nulo- vé tolerance covidu budou i nadále narušovat trhy, dodavatelské řetězce a výrobu. Pokud bych to měl vyjádřit jed- nou slavnou větou: „Zima se blíží.“ Ale nechci působit příliš chmurně, protože z obchodního hlediska zůstávám docela optimistický. Proč? Současný obraz světa se zdá být opravdu dost chmurný… Důvodů je několik. Za prvé, naše provozy se nacházejí blízko Evropy. Máme výrob- ní závody v Turecku, což je velká výhoda, protože různé dodavatelské trasy jsou na- rušeny, zejména ty z Asie. Za druhé, naše společnost si vzala za hlavní cíl udržitelnost mnoho let před covidem, což bylo zásadní a nelehké stra- tegické rozhodnutí. Zanechat budoucím generacím lepší planetu není lehký úkol. V současné energetické krizi začínají lidé dostávat vysoké účty za energie nebo je dostanou velmi brzy. Naše spotřebiče jsou nejen vyráběny udržitelným způsobem, ale jsou také energeticky účinné a posou- vají hranice ve snižování spotřeby ener- gie, takže nabízíme řešení, které nakonec může ušetřit spoustu peněz. V neposlední řadě spousta lidí nadále pracuje z domova, spotřebiče stále používají častěji než dříve, což vede k poptávce po energeticky účin- ných modelech a také po řešeních, která Ragıp Balcıoğlu: Beko zůstává optimistické díky blízkosti naší výroby k Evropě INTERVIEW • RAGIP BALCIOĞLU • BEKO GLOBAL Účty za energie prudce rostou, a přestože Evropu trápí nejistota, spotřebitelé vyhledávají energeticky úsporné spotřebiče v mnohem větší míře než kdy dřív. Nejen tomuto tématu jsme se věnovali během rozhovoru s Ragıpem Balcıoğluem, obchodním ředitelem společnosti Beko Global. Osobně jsme se s ním setkali na veletrhu IFA v Berlíně. 10 • Sell • 6/2022 nabízejí lepší technologie. Touha po mo- dernizaci nikam nezmizí. Hovoříte o udržitelnosti a úsporách energie. Jak do toho ale konkrétně zapa- dá značka Beko? Jsme současným lídrem v oblasti udrži- telnosti v odvětví domácích spotřebičů, a když přijde čas na výměnu vašich vlastních spotřebičů, máte možnost volby. Můžete si vybrat značku, která funguje udržitelně, má energeticky účinné výrobky, a tyto výrobky jsou skutečně cenově dostupné. Takovou značkou je Beko. Naše výrobky vám v příš- tích letech ušetří spoustu peněz. Myslím si, že se značkami Beko i Grundig jsme na trhu v opravdu výhodné pozici. Hakan Bulgurlu, generální ředitel společnosti Arçelik, pod kterou spadá i Beko, během svého projevu na IFA zmínil, že v současné době používáme na Zemi 3,6 miliardy chladicích zaří- zení. Podle předpovědi se do roku 2050 jejich počet zvýší na 14miliard. Ponech- me stranou otázky životního prostředí. Jak moc se zaměřujete na rozvíjející se trhy, které budou v příštích letech hna- címmotorem tohoto růstu? Jsme na nich velmi aktivní a je jedno, jest- li jde o Afriku nebo Asii. Pronikáme a po- silujeme na těchto trzích především pro- střednictvím chytrých akvizic. Koupili jsme například lídra na trhu v Bangladéši, lídra na trhu v Pákistánu, vytvořili jsme společný podnik se skupinou Tata v Indii nebo jsme získali jihoafrickou společnost Defy Appliances. Nedávno jsme zalo- žili nový společný podnik se společností Hitachi, abychom přinesli spotřebiče ja- ponské značky na globální trh s výjimkou Japonska. Vidíme v tom potenciál. Vezmě- te si, že 30 % pákistánských domácností má přístup ke spolehlivé elektřině. Doká- žete si představit, co se stane s prodejem spotřebičů, až toto číslo stoupne na 60 %? Nedávno jste koupili ruské aktivity spo- lečnosti Whirlpool. Chystáte se také koupit její aktivity v regionu EMEA, jak se proslýchá? O tom nic nevím. Uvidíme, co Whirlpool oznámí po revizi, o které informoval trh. Naše společnost projevila určitý zájem, to je pravda, ale to je vše. Se společností Whirlpool máme dobré vztahy. Konec- konců jsme koupili jejich závody na vý- robu myček nádobí a chladicích zařízení v Turecku a i tam pro ně nadále vyrábíme spotřebiče. To je vše, co k tomu mohu říci.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=