SELL: 06 / 2022
34 • Sell • 6/2022 O TRHU BEZ OBALU 34 Alza přestřelila a začíná couvat Přestože je Alza historicky tím nejlep- ším, co se mohlo české e-commerce stát, protože ji dlouhodobě kultivovala, po- souvala, rozvíjela a obohacovala, po le- tošním jaru a létu si ji spousta dovozců a zastoupení značek bude už spíše spojo- vat s méně pozitivními skutky. Skoro se nechce věřit, že česká jednička dokázala během pouhých několika málo týdnů vý- razně narušit a v lecčems i zcela rozbít to, co sama dlouhé roky budovala. Řeč je především o vztazích s obchodními part- nery, jejichž geneze je velmi zajímavá. Když Alza vstupovala do nových kate- gorií, nebyla v žádné dominantní pozici. Ba naopak. Značky jí tehdy pomohly vy- růst a úzce se podílely na její cestě k úspě- chu nejen v prodeji domácích spotřebičů. Byznys tehdy fungoval na podání ruky a stál na osobních vztazích mana- žerů zodpovědných za jednotlivé ka- tegorie. Vztazích, které tito manažeři Alzy mravenčí prací budovali. Alze postupně rostlo sebevědomí a začal se u ní projevovat méně lidský a více korporátní přístup. Přesto šlo větši- nou jen o excesy jednotlivců, nikoliv systémový problém. Letos na jaře se to definitivně změnilo, což nakonec vedlo k mnoha odchodům z firmy, s jejímž novým směřováním leckteří klí- čoví manažeři, ti, kteří dané kategorie v Alze od nuly vybudovali, nesouhla- sili. Exodus nabral v posledních mě- sících ještě na obrátkách. Sledovat, jak Alza přechází z režimu prodejce sta- vějícího na kvalitě služeb a inovacích do prostého cenového agresora, který se po návratu na Heureku nebojí ani do- rovnávat ceny „ičařů“ dovážejících zboží z Polska, bylo zkrátka pro mnohé alzác- ké srdcaře příliš. Výprodej naplněných skladů se dá pochopit – už závěr loň- ského roku dával tušit, že letošek nebu- de tak zářivý (přesto v Alze naplánovali 20% růst), a spousta zboží kvůli pokul- hávající globální logistice nestihla dorazit do Vánoc. Nejen Alza měla plné skla- dy. Místo citlivého jednání s partnery a snahy najít rozumné řešení ale zahá- jila hromadné výprodeje a vzala s sebou celý trh. Ať už jsme hovořili s kýmkoliv, nenašli jsme od letošního jara na trhu jediného zástupce nějaké značky, kte- rý by měl pro jednání Alzy pochopení. Za vrchol mnozí považují květnovou konferenci v pražském planetáriu, již lze zpětně označit za jednu z největších strategických chyb Alzy – zástupci zna- ček sedíce pohromadě v jedné místnos- ti dali na místě najevo že Alze na její požadavky včetně navýšení peněz na marketing nekývnou. Kdyby se s jed- notlivými firmami sešli zástupci Alzy jednotlivě, mohlo vše dopadnout jinak. Mall zmizí z trhu a nahradí ho Allegro. Alza zpytuje svědomí a Kaufland se chystá vtrhnout do Česka Letošní rok se do historie českého trhu domácích spotřebičů zapíše možná ještě více než pandemická léta 2020 a 2021. Došlo na něm totiž doslova k zemětřesení, které vyvolal nejvýznamnější internetový prodejce Alza svou naprosto zásadní změnou strategie, v níž přestal brát v zájmu dosažení rekordního obratu ohledy na obchodní partnery i trh jako celek. Klid nás však nečeká ani v příštích měsících. Mé zdroje z trhu potvrzují, že značka Mall skončí a nahradí ji v první polovině příštího roku Allegro. Rozjitřené situace a oslabení dvou zásadních internetových prodejců může využít nečekaný hráč – Kaufland, který svůj vstup na trh ohlašuje i v tomto vydání SELLu. Komentář z pera Lubora Jarkovského
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=