SELL: 06 / 2022
35 Sell • 6/2022 • 35 O TRHU BEZ OBALU Narušené obchodní vztahy bude při- tom zelený mimozemšťan spravovat velmi složitě a těžko. A to i proto, že je aktuálně značně personálně vyčerpán a chybějí mu na klíčových pozicích zku- šení lidé s vytvořenými silnými vazbami u dodavatelů. Byznys je bez ohledu na svou velikost ve finále o mezilidských vztazích a na českém trhu to platí dvoj- násob. Alza si každopádně uvědomila, že obrovské investice do robotických skladů a další smělý rozvoj nemůže ufinancovat jen ze svých privátních značek, které začala silně protežovat. Z firmy samotné i od jejích obchod- ních partnerů máme poslední týdny informace, že si Alza mnohá pochybení uvědomuje včetně nedávné srovnávací kampaně, která na trhu vyvolala doslo- va bouři, a zástupci značek ji vnímají v podstatě jako invektivu. Průšvih jménem „Mall“. Nikdy nic pořádně nevydělal, a tak ho Poláci pošlou na věčnost Dalším rezonujícím tématem trhu je druhý velký online prodejce Mall, kte- rý je takovým černým Petrem českého trhu. Firma v podstatě nikdy nevyge- nerovala smysluplný zisk, naopak v ní zmizely dohromady miliardy. Na rozdíl od Alzy, která celé roky fungovala velmi dobře, měla jasné vize a fungující ob- chodní model, Mall se svým způsobem neustále hledal. Jeho vedení se měnilo v nebývalé frekvenci, a přestože letos jeho pozici na trhu pomohla situace v Alze, celkově je Mall jedním velkým průšvihem. Když firmu koupilo loni polské Allegro, bylo jasné, že dříve či pozdě- ji budou muset přijít změny. Nedobře fungující společnost, která nevytváří zisk, nemohli Poláci nechat dál fungovat stejným způsobem. Naše zdro- je z trhu potvrzují, že právě proto značka Mall příští rok skončí. Pravděpodobně někdy na jaře nastane přechod pod značku Allegro. Nejde ovšem pouze o konec Mallu v Česku a dalších zemích, kde působí. Změny se mají dotknout také struk- tury a přímo z fir- my máme informace o chmurné náladě a strachu z toho, co v novém roce nasta- ne. Očekávat lze totiž pravděpodobně redukci zdejších týmů a pře- sun některých pozic do Polska. Změna na Allegro dělá vrásky také značkám, pro- tože Allegro bude chtít zcela jistě zefek- tivnit nákup zboží. Některá zastoupení i distributoři mohou být tlačeni k ne- smyslně nízkým cenám. Pokud na ně nepřistoupí, může si Allegro spoustu zboží dovézt z Polska nebo odjinud, kde působí. Minimálně může své postavení v rámci regionu využívat jako určitou páku. Konec značky Mall samotné je proto v celé věci tou nejméně podstat- nou věcí. S čím polské vedení přijde, se dozvíme už za pár měsíců. Kaufland může zahýbat s trhem, stávající prodejci nejsou z jeho příchodu nadšeni Mall se dlouhodobě snaží rozvíjet své online tržiště alias Marketplace. Plat- formu nabízí i Alza, která ji v posled- ní době začala více propagovat. Nejde o náhodu. Všichni velcí prodejci jsou si vědomi toho, že se chystá do Česka a na Slovensko vstoupit zásadní nový subjekt – online tržiště Kaufland. Němci mají s platformou velké plány a tuzemští on- line giganti z ní mají oprávněné obavy. Co vše Kaufland chystá a co nabízí, si můžete přečíst ve velkém prezentačním článku na straně 40. Firma si pro něj v tomto vydání zakoupila prostor. Srovnávací kampaň, v níž se objevovaly vedle sebe levnější výrobky privátních značek Alzy a takzvaných „áčkových“ značek, je považována na trhu za exces, který jen prohloubil příkop mezi největším českým e-shopem a jeho dodavateli. Rozhodli jsme se odlehčit celou záležitost i náš článek hořkým vtípkem. Snaha Mallu přijít s podobně povedenou postavičkou, jakou se pyšní Alza, se nevydařila. S koncem značky Mall se tak snad dočkáme i konce zbytečného slona, který se ikonou a tváří Mallu nikdy nestal. Autorem graf ického vtipu je redakce SELLu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=