SELL: 06 / 2022

Nic neroste do nebes a po každém prudkém růstu zpravidla nenásleduje další prudký růst. Nejinak je tomu v segmentu robotických vysavačů, které se těšily během dvou covidových let nebývalému zájmu zákazníků. Nasycení poptávky, odeznívání pandemie i současná horší spotřebitelská nálada vedou k výrazným propadům prodejů. Trh s robotickými vysavači prochází po covidovém růstu korekcí Loni v létě se těšily robotické vysavače růstu v kusech i hodnotě prodejů v meziročním srovnání o desítky procent. Ještě zkraje letošního roku byl trh nesen zbytky této pozitivní vlny, ale záhy po ruské invazi na Ukrajinu a ukončení tvrdších covidových opatření přišla studená sprcha. Byla očekávaná, válka ji pouze urychlila. Přiznejme si, že robotický vysavač není nezbytný domácí spotřebič. Jeho koupě je snahou zvýšit si životní komfort, takže při zvažování, kam peníze z rodinného rozpočtu půjdou, je také jasným kandidátem na vyškrtnutí z pomyslného seznamu. A tak se také stalo. Světlo na konci tunelu Od jarních měsíců se trh s robotickými vysavači drží v červených číslech. A klesly dle zdrojů naší redakce nejen prodeje, ale i ochota lidí do této techniky investovat. Pokles průměrné ceny ale souvisí také s výprodeji, s nimiž prodejci od zimy přišli. Současná situace je mnohými firmami vnímána jako určitá tragédie. Pravdou však je, že jde v podstatě jen o přirozenou korekci, která bude pravděpodobně Sell • 6/2022 • 72 ještě pokračovat. Zájem o roboty výhledově opět stoupne. Jednak je jejich penetrace trhu poměrně malá a jednak je u nich stále co technologicky zlepšovat. Už aktuální generace s lidary a dalšími vylepšenými senzory výrazně posunula robotickou techniku k větší autonomii. Stejně jako nástup vysýpacích základen, které umožňují nechat robot pečovat o domácnost i několik týdnů bez zásahu uživatele. Jakmile se zlepší nálada ve společnosti a dojde k uklidnění na trhu s energiemi, bude po robotech opět stoupat poptávka. Pozice značek Jedničkou na trhu zůstává americký iRobot, který ale nezažívá nejlepší období. Pod tlakem dalších značek, které nakupují dnes již velice kvalitní roboty v Číně a prodávají je za velmi atraktivní ceny, mu již dlouho klesá tržní podíl. Silným hráčem je proto pochopitelně Xiaomi. Velmi dobrou pozici si v segmentu postupně vydobyly také české značky Concept nebo ETA. A se svou nabídkou sklízí úspěchy i Rowenta. SKUPINA VÝROBKŮ • ROBOTICKÉ VYSAVAČE 72

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=