jsem si vědom, že poslední vydání SELLu, konkrétně můj tvrdý komentář o situaci na trhu, vyvolalo až nebývalý rozruch. Přiznám se, že jsem byl celou věcí překvapen, protože SELL vedu už 14 let a více než polovinu jeho existence píšu čas od času podobně otevřené a „bezobalové“ komentáře. Nešlo tedy o nic zcela výjimečného. Samozřejmě se najdou tací, kteří považují tyto texty za snahu zvýšit čtenost nebo přitáhnout k titulu pozornost. Mohu konstatovat, že tomu tak opravdu není. A to hned z několika důvodů. Náš projekt má po celou dobu své existence prakticky stejný náklad, který vychází z velikosti zdejšího trhu domácích spotřebičů. Rozesíláme víceméně stejné množství tištěného nákladu už 14 let, a to z 90 % na konkrétní jména. Navíc je časopis rozesílán zcela zdarma a vůbec nemíří na stánky, kde spolu média musí soupeřit o čtenářovu pozornost vizuálně působivými předními obálkami, často s chytlavými titulky. Jelikož nám s ohledem na celou koncepci našeho projektu nejde o zvýšení prodejů časopisu, nemáme potřebu takové bombastické obálky vytvářet. Ostatně inkriminovaný text z minulého čísla a ani spousta dalších podobných komentářů nebyly v naprosté většině případů tématem čísla a leckdy jsme ani text nepromovali na titulce. Čtenost máme zajištěnu zkrátka tím, že jsme jediný projekt svého druhu v segmentu domácích spotřebičů a většina trhu náš titul sleduje. Toliko k tomuto tématu. Mě osobně spíš ve vztahu k mému komentáři trápí jiná věc. A to je žalostný stav české mediální scény – zejména specializovaných ekonomických titulů. Všimněte si, že naprostá většina z nich funguje do značné míry pouze v roli hlásných trub byznysové sféry – v podstatě se z nich stávají „přetiskovávači“ tiskových zpráv a platformy pro vytváření pozitivního obrazu (nejen) českého byznysu. Mám na mysli zprávy o tom, že někdo otevřel nový sklad nebo provedl renovaci kanceláří či má nějakou zelenou iniciativu, rekordní obrat a tak podobně. Že by ale nějaká média na trhu řešila, zda v pozadí byznysu daných firem nedochází k něčemu nekalému, to se ve sféře výrobců a prodejců elektroniky vůbec neděje. Nebo zcela minimálně. Stačí vzpomenout, jak bez jakýchkoliv otázek některá média vydala články a rozhovory o velkém úspěchu Datart Expo, přičemž SELL byl jediným titulem v Česku, který napsal o akci nahou pravdu. Stejně tak jsme loni jako jediní podrobně psali o zákulisí prodeje části sítě Expert, v minulosti jsme mnohokrát komentovali nepovedenou akvizici Indesitu, a to bez ohledu na to, zda jsou či nejsou dané společnosti partnery našeho magazínu. Naše redakční sekce je zkrátka nedotknutelná, a přestože jsme prezentační časopis, zcela financovaný ze strany značek a distributorů, nechceme vydávat pouhou výkladní skříň branže domácích spotřebičů. Chceme branži nastavovat zrcadlo. A občas se holt stane, že to, co v zrcadle člověk zahlédne, nemusí být úplně pěkné… Takový je život. VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=