SELL: 07 / 2022

71 Sell • 7/2022 • 71 INTERVIEW • JOSEF TVARDÍK • DOMO prý ještě přineslo překvapivě dobré výsledky… Začnu od konce. Září nám opravdu přineslo poměrně slušný výsledek, dokonce jsme dosáhli druhého nejlepšího září v historii. Je ale třeba se podívat v čem. Rozbor prodejů v září nám totiž ukázal, že vedle podzimní stálice sušiček na ovoce se objevil nárůst prodejů vařičů a topení na úkor jiných. A to zejména mikrovlnných trub, fritéz a vysavačů. A to se jistě promítne do propadu v měsících, kdy se vařiče jinak běžně prodávají, protože vystresovaní spoluobčané je budoumít nakoupené. Přesto se dívám do závěru roku ještě poměrně pozitivně a nemyslím si, že by lidé z peněžní nejistoty přestali zcela nakupovat. Spíše si snad rozmyslí, co opravdu potřebují nebo co jim ušetří zvýšené náklady na energie. Horší mohou být ty nejslabší měsíce v roce, jako je únor a březen, z těch mám opravdu strach. Mluvil jste o zvýšených prodejích vařičů a topidel. O ně je na trhu opravdu mimořádný zájem. Jak jste na tom se skladem, pokud jde o toto zboží? Asi jako všichni. I my hlásíme „vyprodáno“. Musím však pochválit své zaměstnance, kteří na rychlý srpnový odprodej topení promptně zareagovali a narychlo objednali alespoň nějaké kontejnery navíc, které dorazí ještě během listopadu. Už nyní vidím, že se rezervace plní a prakticky vše, co přijde, hned odejde. Normálně bych z to měl radost, jako každý obchodník, ale tato situace normální není a opravdu mě to zneklidňuje. Přestože není situace na trhu jednoduchá, určitě máte připraveny pro letošní podzim nějaké novinky. Jaké? Samozřejmě. Řídíme se klasickým rčením „Kdo chvíli stál, už stojí opodál “ a máme ho na paměti. Asi před rokem a půl jsme si naplánovali pomalý hrnec v kombinaci s tlakovou funkcí. Jak všichni víme, u každého multifunkčního spotřebiče je třeba vždy velmi pečlivě zvážit kombinaci vlastností, aby nevznikl „nefunkční paskvil s mnoha funkcemi“. Nakonec jsme vyšli z modelu prodávaného na americkém trhu a trochu ho upravili pro českého zákazníka. Ve výrobě a následných testech je tento model s označením DO42707PP od února a na sklad dorazí teď koncem října. Finální známku, jak se povedl, dá ovšem až zákazník. A z dalších novinek stojí za pozornost určitě elektrický lívanečník DO8718P s předtištěnými smajlíky v těstě. Ten bude mít předpokládám velký úspěch hlavně u dětí. Odpověď lze rozdělit na dvě části. Za prvé jsme již před pěti šesti roky, kdy privátní značky nebyly ještě tak rozšířené, začali tento nejnižší cenový segment opouštět a více se soustředili na produkty s vyšší přidanou hodnotou. Za druhé se tu ve stejné době objevily širší možnosti prodeje přes různé nové a často zahraniční kanály. Mám na mysli marketplace řešení. Jak nyní vidím, bylo to správné rozhodnutí. Samozřejmě že v případě nejlevnějšího segmentu je řeč o svým způsobem lákavém trhu, kde se prodeje pohybují i v desítkách tisíc kusů. Jenže finální zisk je často nulový nebo dochází minimálně k degradaci značky. Běžný zákazník neví nic o ceně vývoje, testování, zajištění servisu a podobně. A právě takové obrátkové a levné spotřebiče se nejčastěji ověnčí různými značkami, aby se následně vzájemně přetahovaly o desetikorunu v prodejní ceně. Ne, to opravdu nechceme a nepotřebujeme. Nejkomplikovanější situace v Evropě za desítky let, růst cen energií a pokračující omezení v Číně kvůli covidu snižují důvěru spotřebitelů. K letošnímu podzimu a zimě lidé z branže hledí s obavami. Jak vnímáte situaci vy? Co čekáte od čtvrtého kvartálu? Září

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=