SELL: 08 / 2022

10 • Sell • 8/2022 10EKONOMICKÝ BULLETIN IFA zůstane v Berlíně minimálně dalších 10 let Nedávným spekulacím, že by se slavný veletrh mohl z německé metropole stěhovat jinam, je konec. Držitel práv GFU, eventová společnost Clarion a Messe Berlin se dohodli na nové desetileté smlouvě, která začne platit od září 2023. IFA by se tak měla ve své již tradiční destinaci konat až do roku 2033. Kontrakt byl již podepsán. Nehrozí proto žádný náhlý zvrat, který by ještě mohl přinést změnu lokace. Z aktuálně platné smlouvy vyplývalo, že se bude IFA v Berlíně konat ještě v roce 2023. Další osud veletrhu byl však ve hvězdách. Nová dohoda tak nepochybně uklidní i berlínskou politickou reprezentaci vzhledem k tomu, že veletrh je pro město dlouhodobě nejdůležitější akcí svého druhu. Letošní ročník navštívilo 161 000 lidí. Poslední předpandemický v roce 2019 to bylo 245 000. Haier v Turecku slavnostně otevřel novou výrobu myček Že to myslí čínský gigant se svou expanzí do Evropy skutečně vážně, jsme se mohli přesvědčit během našeho letního natáčení přímo v jeho rumunské továrně na chladničky. Ještě větší investici má však firma v tureckém Eskişehiru, kde postupně vybudovala své největší evropské výrobní a exportní centrum, které obsluhuje jak trhy na starém kontinentu, tak některé mimo něj. V listopadu zde Haier slavnostně otevřel nový závod na výrobu myček, do kterého investoval více než 40 milionů eur. Postupně by měla tato výroba dosáhnout produkční kapacity 1 milion kusů ročně. Haier se také pochlubil, že jde o velmi moderní továrnu, která využívá solární panely i nejnovější automatizační výrobní technologie. Vedle robotů to jsou například zcela automatické měřicí systémy a možnost podrobného monitoringu a zpětného dohledávání kritických komponent. Hisense staví nový kontejnerový terminál Na základě úspěšného zkušebního provozu, který proběhl letos v červnu, zavedla společnost Hisense v polovině října společně s dopravní firmou Cosco pravidelnou železniční linku Terst–Velenje, která slouží k přepravě surovin a komponent z přístavu Terst. Sem připlouvají lodě Cosco a náklad se překládá na speciální kontejnerový vlak mířící do Velenje, kde má Hisense výrobu. Nový terminál v Terstu firma potřebuje, aby mohla postupně zvýšit kapacitu kontejnerové dopravy. Aktuálně jezdí nákladní vlak na zmíněné lince jednou týdně a vždy veze 32 kontejnerů komponent a materiálů, které zaváží přímo do výroby.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=