ROVATCÍM 28 28 • Sell • 8/2022 Přestože tu je s námi koncept online tržišť už několik let a na platformách typu eBay nebo Amazon fungují na globální scéně ještě déle. Na českém trhu s touto koncepcí nejvíce pracoval Mall, na jehož tržišti mohl zalistovat produkty prakticky kdokoliv. Tomu odpovídala a nadále odpovídá úroveň mnohých prezentací, kde u výrobku nenajdete prakticky žádné informace. Alza nastavila pro tuto formu prodeje mnohem striktnější podmínky, navíc se na rozdíl od Mallu nechtěla v marketplace transformovat. Poměrně dlouho panoval jakýsi status quo, kdy se v této oblasti nic zásadní nedělo. Změna přišla až v průběhu letošního roku: 1. Alza důrazně reagovala na negativní vývoj na trhu, včetně výprodeje obrovského množství zboží, poměrně obšírným vylistováním mnoha produktů či celých kategorií a v neposlední řadě větším zaměřením své pozornosti na projekt online tržiště. A to nejen co se týče rozvoje svého řešení jako takového. Firma začala ještě mnohem intenzivněji řešit nákupní ceny produktů, které jsou u mnohých značek výrazně nižší na jiných evropských trzích. A to zejména ve světle dalších dvou bodů. 2. Značka Mall by měla být v příštím roce nahrazena značkou Allegro, jak jsme jako první v České republice informovali již v září. Mall po vydání našeho článku následně uveřejnil upravené logo, kde je uvedeno i „Allegro“. Stejnojmenná polská firma loni Mall koupila. Co to ale všechno znamená? Ze zdrojů naší redakce vyplývá, že by mělo během jara 2023 dojít k rebrandingu Mallu na Allegro. Aktuální změna loga je prvním krokem, který má české zákazníky s názvem Allegro seznámit, protože naprostá většina populace tuto firmu nebo značku nezná. Součástí změny by ale podle našich informací měla být transformace obchodního modelu na tuzemské scéně v mnohem větší míře na marketplace. To logicky znamená, že se na zdejší trh budou častěji dostávat výrobky z Polska, případně dalších zemí, přičemž v některých případech se nákupní a samozřejmě i prodejní ceny liší až o nižší desítky procent. Neklid a nervozita prostupují celý trh. Vedle války a energií s ním v blízké budoucnosti otřesou ještě online tržiště Leckdo v branži domácích spotřebičů to nebude chtít slyšet. Stejně jako na jaře, když jsme psali o nárazu trhu do zdi, mnozí raději žili v popření reality a tvářili se, že se nic neděje. S negativními vlivy a trendy jsme se museli za poslední měsíce sžít. Další výzvou pro značky, distributory i spoustu prodejců bude nastupující trend zvaný „marketplace“.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=