29 Sell • 8/2022 • 29 TÉMA • SITUACE NA TRHU 3. Změny v Alze, ale také v Mallu mají částečně souvislost s dlouho očekávaným a již oficiálně oznámeným vstupem online tržiště Kaufland na český trh zkraje příštího roku. Německé ceny představují pro české obchodníky také nemalý problém, protože i ty jsou často mnohem nižší. Příchod marketplacu Kauflandu tedy ještě přispěje k otřesům a změnám na trhu, jimž neunikne v podstatě nikdo. Souboj nervů Všechny výše zmíněné body považujeme z dlouhodobého hlediska za ještě významnější faktory ovlivňující zdejší prodej spotřebičů, než byly covidové lockdowny. U těch byl efekt přesunu zákazníků výhradně do onlinu dočasný. Mnoho lidí z branže je v současnosti překvapeno, v jak velké míře se spotřebitelé vrátili do kamenných prodejen. Pro e-shopy je to tvrdé vystřízlivění, obzvlášť když se přidávají další negativní události, jako je zhoršená spotřebitelská nálada, omezování útrat, vysoké ceny energií atd. Ceny spotřebičů se navíc navzdory inflaci zvýšily jen minimálně nebo vůbec. Některé zboží dokonce zlevnilo. Důvodem je i to, že mají obchodníci spoustu produktů (nakoupených za staré ceny) na skladě. A dokud je neprodaují, nebudou přirozeně nakupovat nové, u něhož už došlo k aktualizaci cen. Zástupci značek proto v debatách s naší redakcí během posledních týdnů zmiňovali, že tento stav negativně ovlivňuje jejich výsledky z posledních měsíců. Nákupní ceny spotřebičů… Přestože je trh v Evropské unii jednotný, v sektoru elektroniky tak doposud nefungoval, nebo jen v omezené míře. Nákupní a prodejní ceny se v jednotlivých zemích liší, často jsou v procentech rozdíly až dvouciferné. Dovozy mobilů a další elektroniky z Polska hýbaly trhem už před 15 lety, ale nakonec situaci značky/výrobci víceméně vyřešili. Museli zkrátka zamezit tomu, aby měli na jednotlivých trzích příliš odlišné ceny pro své odběratele. Technicky šlo o pouhé sladění not, podle kterých hrají jednotlivé lokální pobočky. U domácích spotřebičů jsou nejen polské ceny tématem delší dobu – doposud však hlavně kvůli tomu, že produkty dováželi zejména menší prodejci působící poblíž hranic. S příchodem Allegra a Kauflandu celý trh mnohem razantněji, a především celoplošně. Některé značky už mají evropskou cenovou politiku jasně definovanou, takže dovoz zboží z jiného trhu není pro nikoho výhodný. Jiné ovšem nikoliv, a to včetně některých vysoce prémiových. Nadále přetrvávající křehké rozdělení trhů podle zemí vezme s nástupem marketplaců definitivně za své. Především tedy v segmentu malých domácích spotřebičů. Bude mít však dopad i na ty velké. Není udržitelné prodávat v Česku tentýž model vysavače o několik tisíc dráž než v Polsku. Aby tuzemské pobočky snížily ceny na úroveň Polska, kde se pracuje s mnohem menší marží a vše se točí jen okolo výtlaku velkého množství kusů, není ekonomicky schůdné. Centrály firem budou muset najít nějaký kompromis – hlavně se budou muset ale začít tomuto problému intenzivně věnovat. Ceny v Polsku by tak měly jít výš, zatímco ty v Česku o něco níž. Takříkajíc se potkat někde uprostřed. Pokud chtějí firmy pracovat s odlišnými maržemi a cenami na různých trzích, musí v maximální míře rozlišit modely výrobků pro každý z trhů, byť je jasné, že u velkého množství zboží to není možné nebo je to příliš nákladné a složité. Leckteré spotřebiče ale umožňují lo-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=