SELL: 08 / 2022

30 30 • Sell • 8/2022 TÉMA • SITUACE NA TRHU kalizaci ovládacích panelů. A nahrát do menu jenom omezený počet jazyků není také vůbec složité – jde o software, pár megabajtů dat. Jestliže dodávají značky v Polsku nebo v Německu do obchodů úplně stejný výrobek, tamní ceny udeří skrze Allegro a Kaufland na český trh s drtivou razancí. Je to nevyhnutelné. Negativní dopady online tržišť na trh – ohrožení kvality služeb a investic do trhu Česká e-commerce hledá v kvalitě služeb a celkově nákupního zážitku na světě jen těžko konkurenci. Stačí se podívat na popisky produktů na předních e-shopech a srovnat si je s tím, co vidíme v zahraničí. Řada webů včetně cenových srovnávačů působí jako něco, co jsme na českém internetu vídali dekádu zpět. Příchod zahraničích platforem proto může svým způsobem českou e-commerce vrátit tak trochu vývojově zpět. A to i v oblasti služeb, protože Alza, Mall, ale i omnichannelový Datart a další prodejci zapracovali na rychlosti dodání a doplňkových službách. Spousta aktivit, a to i komunikačních, také vznikla ve spolupráci s lokálními zastoupeními značek a byla šitá na míru českému zákazníkovi. Při objednávce na online tržišti se vše omezuje hlavně na koupi za co nejnižší cenu – rychlost dodání a služby jsou zcela podružné. To, co umožňovalo překotné zvyšování kvality prodeje u nás, byly pochopitelně poměrně vysoké marže na zboží, z nichž šlo nemalou část investovat do trhu. Tyto peníze mohou začít chybět. Nehledě na to, že o co víc zboží k nám přiteče přes marketplaces z jiných trhů, o to nižší bude lokální pobočka vykazovat obrat, což může mít v delším výhledu negativní dopady na úroveň služeb, které trhu zdejší zastoupení značky zajišťuje. Pozitivní přínos online tržišť – demokratizace prodeje Menší firmy a méně rozšířené značky vidí v online tržištích šanci na zvýšení svého obratu. Dlouhé roky je pro ně složité se prosadit v silně konkurenčním prostředí, kde velké značky a firmy získávají prostor v obchodech, na e-shopech a cenových srovnávačích nemalými investicemi. Na marketplace může naproti tomu „rozsvítit“ své výrobky v podstatě kdokoliv. Zástupci menších značek během debat s naší redakcí dali najevo, že vidí v příchodu těchto platforem do Česka svou šanci. V minulém vydání SELLu o tom hovořil v interview například jednatel českého zastoupení značky DOMO Josef Tvardík. Jak další fáze transformace trhu dopadne, lze těžko predikovat. Proměnných je příliš mnoho, doba turbulentní a nejistá. Zřejmé je jedno. Trh není statický a nadále na něm pokračuje dynamický rozvoj. Lokální zastoupení a někteří prodejci mohou na rozmach online tržišť hledět s obavami. Pochopitelnými obavami. Ze situace bude v každém případě těžit koncový zákazník, minimálně pokud jde o cenu zboží. Se službami to může být slabší. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=