38 38 • Sell • 8/2022 Letošní rok lze z pohledu trhu s technickým spotřebním zbožím nepochybně označit za poměrně dramatický. Přelomový pak je, co se týče vývoje ve světě. Jak vnímáte očima Alzy letošní rok vy? Šlo se vůbec nějak na události, které mají obrovský dopad také na maloobchod, připravit nebo jejich dopady dostatečně zmírnit? Nebudu zastírat, že jsme letošní rok očekávali zcela jiný. Nyní, při pohledu zpět, si člověk říká, co vše mohl udělat jinak, ale to je tak vždy, takže to nemá smysl řešit. Někteří ekonomové a další oborníci predikovali problémy už loni. Málokdo jim však věřil. Musíme si uvědomit, že z pohledu západního člověka přichází takto velká energetická a inflační krize po nějakých 50 letech. Lokálně jde pak o největší změnu od devadesátých let a určitý šok, kterým společnost prochází. A konečně z našeho pohledu, tedy Alzy, prožíváme vůbec první standardní ekonomický cyklus v e-commerce, která od konce 90. let kontinuálně rostla. Dovolím si proto říct, že doba hojnosti desátých let nového století skončila a přichází nová realita, v níž budeme nějakou dobu žít. Všichni si musíme zvyknout, že se spousta věcí mění. Na druhou stranu, lidé budou pořád nakupovat, takže na trhu uspěje ten, kdo je nejvíc zaujme. My se proto nezaměřujeme v aktuální situaci jen na nákladovou stránku fungování firmy, ale také na zákaznické služby. Naším cílem je nadále spokojený zákazník a snaha posouvat laťku v kvalitě služeb výš. Někteří lidé v branži mluví o další vlně konsolidace. Tentokrát hlavně v oblasti e-commerce. Nedává prý smysl, aby na našem trhu fungovaly stovky e-shopů, které nabízejí identické zboží. Očekáváte také konsolidaci a další posílení velkých hráčů? Průběh každé ekonomické vlny, onen spodek pomyslné sinusoidy, vždy čistí trh. Některé firmy zaniknou a jejich místo zaujmou jiné či vzniknou zcela nové společnosti. A myslím, že to platí pro výrobní i obchodní stranu. Když zůstanu u té obchodní, k nějaké konsolidaci dojde. Nejsem si ovšem jistý, zda to bude vyloženě v rovině „velcí vs. malí“. Internet s sebou přinesl demokratizaci všeho. I menší e-shopy mohou být úspěšné. My i Mall jsme investovali hodně do výdejen, showroomů a výdejních boxů po celé republice. Zásilkovna pak ale přinesla „demokratizaci poslední míle“, takže dnes je i menší e-shop schopen se dostat blízko k zákazníkovi. Nejde proto jednoznačně říct, že velké firmy pozřou ty menší. Faktem je, že trh zůstává fragmentovaný, a uvidíme, zda ekonomické prostředí dá konsolidaci do pohybu. Hodně obchodníků, i těch tradičních, dělalo byznys dlouhodobě se ztrátou, což donedávna tolik nevadilo, protože „peníze byly levné“. Teď pro ně se stává situace složitější, protože investoři a banky nastavují jiné podmínky. Velkou roli pak v celé věci hrají také samotní výrobci – konkrétně v tom, zda jdou za objemem při nízkých maržích a při nízké kultuře prodeje, nebo jestli investují a o zdraví svého byznysu se starají. Pandemické roky byly pro vývoj e-commerce skoro pohádkové – alespoň v oblasti zájmu spotřebitelů, kteří v některých etapách nemohli v podstatě spoustu zboží nakupovat jinak než online. Na druhou stranu přinesly tyto roky spoustu komplikací ve výrobě a logistice. Jak změnil covid trh? Řekl bych, že pandemie přinesla dvě zásadní změny. První z nich je, že i tradiční kamenní prodejci se naučili prodávat online. Oni samozřejmě měli většinou nějaké e-commerce aktivity už dřív, jenže tak trochu z donucení, nikoliv z přesvědčení. Covid je přiměl situaci řešit a oni se naučili dělat online byznys dobře. Znovu tak po letech vytanul termín „omnichannel“, kterým se kolem roku 2015 oháněl kdekdo, a málokdo ho skutečně naplnil. Nyní je omnichannel zpět na scéně a dochází konečně k naplnění jeho významu. A jak se projevily pandemické roky v logistice a vaší strategii? Přestože byly prodeje rekordní, je potřeba si uvědomit, že to je jen jedna stránka věci. Spousta firem nebyla na takový nápor objednávek připravena, a tak začaly investovat do logistiky. To není jen tak a nejde o změny, které lze provést hned. Jde o dlouhodobý plánovací horizont. Kvůli letošnímu ochlazení trhu tak je spousta nových skladových prostor využita jen zčásti nebo vůbec. Pandemie nám z krátkodobého hlediska pomohla. To je nepochybně pravda. Jenže když jste zavaleni objednávkami, nechcete a nePetr Bena: Uzavřený český rybník se otevírá Evropě. Výrobci musí rozdíly v nákupních cenách mezi jednotlivými trhy vyřešit V českémmaloobchodu se schyluje k další velké změně, kterou s sebou nese příchod zahraničních marketplaceových platforem. Do Česka míří Kaufland, probíhá transformace Mallu a Alza musí reagovat, říká Petr Bena, místopředseda představenstva největšího českého e-shopu, v exkluzivním rozhovoru. INTERVIEW • PETR BENA • ALZA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=