SELL: 08 / 2022

39 Sell • 8/2022 • 39 smíte zákazníky zklamat. Oni si případné problémy pamatují. V takové situaci pak nemáte příliš prostoru pro inovace – jen řešíte neustávající proud úkolů. Z našeho pohledu byla první polovina roku 2020 hlavně o shánění zboží. Jakmile jsme se k nějakému dostali, snažili jsme se ho nakoupit co nejvíc. Začali jsme pracovat s větší zásobou na skladě, což platilo ještě celý loňský rok. Když začal růst prodejů postupně zpomalovat, museli jsme se i my podívat na to, jaké máme skladové zásoby, a museli jsme je začít snižovat, což se nám v průběhu letošního roku povedlo. Chtít po vás, abyste věštil z křišťálové koule a řekl nám, co čekáte od čtvrtého kvartálu, nemá v současné neklidné a nejisté době smysl. Nicméně máme za sebou celý říjen, odrazový můstek pro předvánoční nákupy. Co vám data z října říkají? Změnili zákazníci během léta a zkraje letošního podzimu nějak své nákupní vzorce? Nad letošním předvánočním trhem visí spousta otazníků. Pokud se budu držet v oblasti domácích spotřebičů, vidíme zjevné propady v prodejích sušiček. Prodeje jsou pochopitelně lepší než v létě, protože podzim je pro sušičky jejich sezonou, ale je evidentní, že má energetická krize na odbyt těchto produktů vliv. Jednu dobu se také hodně prodávaly parní pračky a zde také vidíme poklesy. Čemu se nyní daří, jsou přímotopy a různé ohřívače vzduchu. Co mě překvapilo, byl růst segmentu péče o vlasy v letošním roce. Co se týče tradiční hvězdy předvánočních prodejů, tedy kávovarů, budou rozhodující listopad a prosinec. Na trhu domácích spotřebičů, ale nejen na něm, se řeší poslední měsíce vaše letošní změna v marketingové komunikaci, návrat na Heureku a určitý posun ve strategii. Prakticky všichni zástupci značek domácích spotřebičů, s nimiž jsme mluvili, říkají, že jste zvýšili tlak na cenu a že je situace neudržitelná. Jak tento jejich pohled na věc hodnotíte? Náš návrat na Heureku nesouvisí s vývojem v letošním roce. Jednání s Heurekou jsme měli už v lednu, kdy ještě nikdo netušil, co nastane. My jsme z tohoto srovnávače v roce 2016 odešli, protože jsme měli obavu, aby data o prodejích netekla k našemu konkurentovi. Po schválení prodeje Mall Group se situace změnila. Přestože jsme na několik let zmizeli z Heureky, na jiných srovnávačích, jako je například Zboží.cz, jsme vždy byli. A v Německu, Rakousku či Maďarsku jsme na jedné či více těchto platformách. Není to tedy tak, že bychom srovnávače ignorovali nebo s nimi nepracovali. Co se týče cen, u domácích spotřebičů nepochybně nekopírují míru inflace. Zdražení je nižší než v jiných částech nákupního koše. Můj hrubý odhad za spotřebiče jako celek je zvýšení cen o nějakých 5%. Důvody jsou podle mě dva. První je celkem prostý v podobě nižšího kurzu eura ve srovnání s loňským rokem a dřívějšími obdobími. Druhým faktorem jsou online tržiště a s nimi spojený přeshraniční obchod. Zmínil jste online tržiště – ta jsou zcela jistě v současnosti jedním z důvodů velkého tlaku na cenu. Co to podle vás způsobí na trhu? A jak to ovlivní lokální zastoupení značek? Evropská unie často mluví o jednotném trhu zboží, jenže v případě mnoha komodit tomu tak reálně není. Produkty jsou uzavřeny v určitých oblastech. Když použiji lehkou metaforu – Česko je takovým malým rybníčkem, který je uzavřený cizím rybám. Online tržiště ale tento rybníček brzy otevřou a stane se z něho součást velkého zálivu evropského obchodu. Ryby z dalších zemí tak budou plavat spolu. V tomto kontextu je potřeba se podívat na ceny zboží po Evropě – rozdíly v nákupní i prodejní ceně na úrovni 20% nebo i více nejsou výjimečné. To způsobuje řadu problémů – už dlouhou dobu z toho žijí různí překupníci, kteří rozhodně nepřispívají ke zvýšení kultury prodeje. Ten, kdo tuto situaci musí řešit, je výrobce. Chápu, že to není úkol pro lokální zastoupení. Firmy musí najít řešení v rámci Evropy a ujasnit si, za jaké ceny chtějí prodávat. Některá zastoupení se k tomu už postavila čelem a mají tento problém vyřešen. Některá ale nadále strkají hlavu do písku a nechce se jim touto nepříjemnou věcí zabývat. Pokud něco neudělají, čekají je velké problémy, protože s nástupem marketplaců, což jsou na rozdíl od překupníků opravdu velké subjekty, vyřeší trh tu situaci za ně. Není přeci možné, abychom my něco kupovali za 100 eur, zatímco někdo jiný bude stejnou věc kupovat za 80 eur a dodávat prostřednictvím online tržiště na náš trh. Pokud budou výrobci problém ignorovat, budeme na to muset reagovat sami. Vždyť nejde jen o Polsko nebo Německo. Leckteré zboží je levnější například i v Maďarsku. Proč máme v Česku velmi často vyšší cenu než v okolních zemích? Alza už nabízí systém online tržiště dalším prodejcům a dodavatelům, přičemž se v něm chcete více angažovat, že? Celé roky jste přitom budovali určitou pozici prémiového prodejce. Není marketplace s nevyváženou kvalitou popisek produktů, výrazně delší dobou dodání a celkově vpuštěním třetí strany do procesu prodeje, kde nad spoustou věcí nemáte a nemůžete mít kontrolu, příliš velkým rizikem? Nedojde vlivem nástupu online tržišť k poklesu kvality služeb a zhoršení úrovně nákupního procesu na internetu? Jedním z klíčových pilířů Alzy je kvalita služby – úroveň popisek, správnost parametrů, rychlost doručení… My jsme si jednoznačně vědomi toho, že marketplace musí udržet určitou kvalitu služby. Klademe velký důraz na spolehlivost

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=