40 40 • Sell • 8/2022 partnera a jeho schopnosti. Jestliže je na trhu standardem doručení D + 1 či D + 2, tak firma, která bude pracovat s D + 3 nebo D + 4, zkrátka na našem marketplacu být nemůže. Šlo by to proti našemu DNA. To samé platí pro úroveň prezentace produktu. A opět se musím vrátit k tématu výrobců a značek. Pokud nějaký produkt bude v Polsku o 20% levnější, spousta zákazníků si na něj klidně počká 5 dní. Z toho vyplývá, že my po českém zastoupení chceme lepší cenu. Vím, že je těžké se tímto tématem zabývat, protože jsem sám většinu svého profesního života strávil na straně značky. Je nezbytně nutné ho ale otevřít a řešit. Doba se mění, přeshraniční obchod se mění a s uzavřeným českým rybníčkem je konec. Před časem jste spustili zajímavou službu doručení a zapojení velkých domácích spotřebičů. Jaká je na ni odezva z trhu? Aco všechno pojem„zapojení“ obsahuje? Jedná se o službu, kdy součástí doručení výrobku je i jeho instalace. Zákazník tedy nemusí na zapojení čekat, jak tomu je u některých konkurentů. U nás si může dokonce vybrat termín na víkend, protože chápeme, že pro spoustu lidí je závoz a instalace v týdnu problematická. Jelikož u vestaveb, které se instalují, automaticky uplatňujeme 15% DPH, cena služby se tím buď zcela, nebo z velké části kompenzuje. Vedle AlzaPlus+ je to druhá zásadní novinka v oblasti služeb zákazníkům, již jsme letos zavedli. A ohlasy na ni jsou veskrze pozitivní. Lze očekávat tuto službu také u položek prodávaných přes váš marketplace? Ne, u nich to možné není, protože dopravu a instalaci si zajišťujme sami. Umarketplacu zajišťuje dodání standardní dopravní firma. Ale když se podívám, jakých položek se to týká, televizory ani vestavné spotřebiče na marketplace prakticky nemáme. Tyto položky prodáváme přímo my. Pro nás není online tržiště něco, v co chceme Alzu transformovat, jak činí někteří konkurenti. My vnímáme online tržiště jako cestu k rozšíření sortimentu. Má pro nás smysl v segmentech, jako je například profi gastro výbava, vodní filtry a podobně. V letošním roce došlo v Alze k mnoha personálním změnám. Určitě většímu množství, než bychom mohli označit za přirozené nebo běžné. Naše zdroje hovoří o tom, že mnoho odchodů dlouholetých zaměstnanců souvisí s tím, že Alza upravila své směřování. Jak vnímáte prvních deset měsíců roku 2022 z hlediska těchto změn? Neunáhlili jste se v některých věcech, zpětně vzato? Nepřipravili jste se o zkušené a zaběhnuté zaměstnance? Vnímám to jako koloběh života. Dochází zkrátka k určité generační obměně. Spousta zaměstnanců mění každé tři až čtyři roky firmu. Já sám takový nejsem. Za 30 let jsem teprve ve druhé společnosti. Pokud daná společnost změní strategii a zaměstnanec se s ní nechce nebo nedokáže identifikovat, nemá smysl, aby se trápil. Stejně jako se musí současným změnám přizpůsobit výrobci a prodejci, musí se přizpůsobit i zaměstnanci. Takový je život. Dalšímnepříjemným tématem, které se pojí s předchozí otázkou, jsou informace z branže, podle nichž požaduje Alza od dodavatelů kompenzace, pokud se nějaké zboží prodává jinde výrazně levněji. Je to etické? Vždyť dodavatelé nemůžou za to, pokud nějaký prodejce výrazně sníží cenu zboží. Máme to chápat tak, že chcete kompenzaci za to, když se jinde v Evropě výrobek dal nakoupit levněji? Ve zdravém byznysu není důležitá jen podstata, ale také forma. To uznávám. Pokud jde o podstatu, problém tkví v již diskutované cenové hladině „ČR vs. zahraničí“. Výrobci musí tuto situaci vyřešit, jinak ztratí nad vlastními značkami kontrolu. Mohou tedy lokální dodavatelé očekávat, že začnete větší množství zboží nakupovat jinde v Evropě? Pro nás je nejpřirozenější nakupovat v Česku. Pokud si mám vybrat, zda budu jednat s lokálním zastoupením, nebo někde v zahraničí, tak dám vždy přednost tomu lokálnímu. Je to jednodušší a rychlejší. Ale musí to být za správnou cenu. Alza v posledních letech expandovala do některých okolních zemí včetně německého a rakouského trhu. Jak se vám v Rakousku a Německu vede? V současnosti působíme na pěti trzích – v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a Německu. Další rok až dva se na tom velmi pravděpodobně nic měnit nebude. V Rakousku a Německu rosteme pěkně, přestože se úroveň našich služeb na těchto trzích nedá s tím, co nabízíme v Česku, srovnat. Zboží dodáváme tamním zákazníkům z Česka. Postupně chceme přidávat prvky, na jaké jsouzvyklíČeši.Očekávám, ženejprve přijde na řadu Rakousko, Německo až posléze. Před lety jste vstoupili také do Maďarska, kde vychází tamní mutace SELLu. Podle informací, které máme od našich kolegů, je tamní trh výrazně odlišný. Mimo velká města se stále nakupuje spíše tradičním způsobem. Jak velký je Maďarsko oříšek? A dosáhli jste v něm vašich doposud vytyčených cílů? V Maďarsku se jako dvojka v e-commerce soustředíme především na Budapešť, protože v ní nadále vidíme velký potenciál. Město má víc než 1,7 milionu obyvatel. Kupní síla je sice nižší než u nás, ale v absolutní hodnotě je díky velikosti populace značná. Hodně jsme investovali do fyzické prezentace v podobě showroomu, Alzaboxů i nedávno otevřeného lokální skladu s kamennou pobočkou a prvním AlzaDrive v Maďarsku. A plánujeme zde další rozvoj našich služeb. Vidíme v Maďarsku velký prostor pro další růst e-commerce a chceme u toho určitě být. V říjnu otevřela Alza v Maďarsku lokální sklad s pobočkou a prvním AlzaDrive v této zemi. INTERVIEW • PETR BENA • ALZA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=