50 • Sell • 8/2022 50 Na trh s vestavnými spotřebiči jste definitivně vstoupili v roce 2019. Těsně před začátkem pandemie. Jak ovlivnila covidová situace váš postup a vaši strategii, pokud jde o vestavbu? Nebylo to samozřejmě jednoduché. Měli jsme pečlivě připravené plány, spoustu zboží na cestě a najednou bum, vše bylo jinak. Na druhou stranu nám ale v některých aspektech tato nečekaná situace pomohla. Byli jsme nuceni odložit vstup do kanálu kuchyňských studií, který pro nás byl zcela novým územím, a místo toho jsme se více soustředili na naše známé kanály, tedy ty, jež takříkajíc umíme. Postupně jsme tedy etablovali vestavbu na trhu tam, kde už úspěšně prodáváme dlouhé roky. U kuchyňských studií nám to svým způsobem pomohlo, protože se trh s našimi produkty blíže seznámil, ukázalo se, co lidé chtějí, takže místo toho, abychom se do kuchyňských studií hrnuli, jsme do nich začali pronikat pozvolna a přirozeně. Otevřely se nám tak dveře například do Oresi nebo do sítě Sykora. Zmínil jste Oresi a Sykoru. Lze čekat, že budou vestavné spotřebiče Samsung ještě v dalších studiích? Určitě. Budou přibývat postupně další. Je to celé proces a covidová doba nám ukázala, že nemá smysl ho uspěchat. Naše předcházející pokusy s vestavbou nebyly úspěšné. Jsme si toho vědomi úplně stejně jako celý trh, takže nyní postupujeme systematicky a dáváme trhu najevo, že ve vestavbě jsme a už z toho segmentu neodejdeme. Naše strategie je dlouhodobá a obchodní partneři včetně kuchyňských studií se na nás mohou spolehnout. V minulosti vznikal u vašich vestaveb problém hlavně v tom, že musel obchodní partner odebrat třeba celý kontejner trub. To bylo pro kuchyňská studia nereálné. Jak jste tuto situaci vyřešili? Naším partnerem, přes kterého kuchyňská studia oslovujeme a chceme dále oslovovat, je firma Setos. Volba na ni padla, protože provozuje naše značkové prodejny, v minulosti měla na starost fungování našeho e-shopu a teď s námi bude spolupracovat v oblasti logistiky a distribuce vestavných spotřebičů. Setos má v Česku klasický sklad, z něhož dodává zboží kuchyňským studiím, případně nezávislému trhu. S firmami jako HP Tronic nebo Alza je spolupráce jiná – ty jsou schopné objednat od nás celý kontejner, ve kterém je určitý mix produktů. Studia vyžadují dodávky jednotlivých kusů zboží, o což se právě stará Setos. Jsme si vědomi, že tento trh funguje jinak. Musí se například s dodávkou zboží čekat, až se daná kuchyň vyrobí, a podobně. Zmínil jste možnost zajistit mix produktů v kontejneru. To také nebylo dřív úplně běžné, že? Máte pravdu, ale už umíme lépe mixovat, protože v rámci clusteru „východní Evropa“ sdílíme část našeho evropského skladu. Jsme tedy schopni vyjít partnerům vstříc – víc než dřív. U vašich vestavných spotřebičů se během pandemie řešily určité logistické problémy – například pro trouby se některé komponenty dodávají z Německa do Asie, kde probíhá samotná montáž, aby pak celý výrobek směřoval na evropský trh. Neplánuje Samsung koupi či výstavbu nějaké továrny na trouby a další vestavné spotřebiče blíže Evropě? Upravovali jsme samozřejmě dodavatelský řetězec, aby byl efektivnější. Na druhou stranu jsme globální firma, takže spousta věcí je určena centrálou a my z tohoto nastavení musíme vycházet v rámci našich lokálních aktivit. Pokud jde o případné akvizice jiných firem a evropských továren, nemohu v tuto chvíli dané téma komentovat. Co bych ale zmínil, je rozšíření naší továrny na pračky a chladničky v Polsku. Například všechny modely praček Bespoke AI pocházejí právě z této výroby. Samozřejmě nám pomáhá, když je výroba v kratší vzdálenosti. To je jasné. K evropské výrobě směřuje více asijských značek – dokonce na ní staví svou zdejší strategii. Vy vestavné spotřebiče nadále tedy dovážíte z Asie. Lze čekat do budoucna změnu? Libor Bauer: Tématem číslo jedna je pro nás Bespoke Home. Zvažujeme uvedení kompletní řady Infinite Line Po dekádě otálení a oťukávání trhu s vestavnými spotřebiči na něj korejský Samsung v plné síle vstoupil koncem roku 2019. Do jeho plánů zasáhla pár měsíců nato pandemie, přesto firma své „vestavné angažmá“ od té doby výrazně posunula, ať už jde o šíři portfolia, nebo pronikání do segmentu kuchyňských studií, který zůstává navzdory růstům prodejů vestaveb v retailových i onlinových kanálech nadále neopomenutelným. O aktivitách Samsungu a jeho dalších plánech s námi hovořil Libor Bauer, šéf divizí spotřební elektroniky, televizorů a domácích spotřebičů. INTERVIEW • LIBOR BAUER • SAMSUNG
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=