SELL: 08 / 2022

TÉMA • SMART SPOTŘEBIČE 55 Sell • 8/2022 • 55 Faktor digitál vs. analog Mezi dominantní síly ve smart řešeních, která působí i v Česku, řadíme především asijské firmy, těžící z toho, že jde většinou o subjekty produkující také spotřební elektroniku, počítače, čipy a další prvky, zcela zásadní pro smart funkce spotřebičů. Tyto firmy mají od počátku obrovskou konkurenční výhodu oproti tradičním evropským nebo americkým hráčům, kteří musejí počítačové komponenty nakupovat od třetích stran a v případě softwarových platforem vstupovat do zcela nové oblasti podnikání. Ať už budováním nových divizí či přinejmenším týmů, nebo najmutím externího dodavatele, protože celá desetiletí fungovaly v klasické roli producenta mechanických pomocníků do domácnosti. Změna přišla plíživě s nástupem elektronického řízení chodu spotřebičů, přičemž současné vyspělejší modely s různými senzory a čipy jsou už v podstatě takovými jednoduchými počítači. Nejlépe se k transformaci trhu spotřebičů v oblasti výroby postavila z tradičních firem společnost BSH, která už několik let razí strategii změny své podstaty z ryzího producenta fyzických produktů na poskytovatele komplexních služeb. A BSH také jako asi jediný větší subjekt od počátku vsadila na otevřenou, nikoliv uzavřenou proprietární smart platformu. Její Home Connect tak podporuje výrobky dalších značek, pravda, hlavně jiného typu vybavení domácnosti, než jsou vyloženě spotřebiče, ale jde aktuálně o jediného opravdového konkurenta pro SmartThings od Samsungu. O to důležitější je, že obě tyto firmy už před časem ohlásily spolupráci. Zatímco Electrolux, Beko nebo Whirlpool ve větší či menší míře se „smart“ spotřebiči nadále jen koketují, do nové chytré éry skočila velmi rychle italská firma Candy, ještě pod původními vlastníky. Její nebývale široká nabídka cenově dostupných smart spotřebičů byla na trhu anomálií. Na druhou stranu její softwarová řešení Simply-Fi a Hoover Wizard provázely od počátku problémy. Aplikace často padaly, měly příliš dlouhou odezvu a podobně. Klasické dětské nemoci nového softwaru, které se ovšem nepodařilo zcela uspokojivě vyřešit. Nový vlastník firmy, čínský Haier, proto velmi rychle u nových modelů nasadil svou vlastní aplikaci hOn, u které bylo jasně vidět, že v digitálu zběhlí Číňané přesně vědí, jak má funkční a spolehlivá aplikace vypadat. Jen škoda, že nedošlo k updatu starších spotřebičů Candy a Hoover, aby mohli na hOn přejít i jejich uživatelé. Faktor zabezpečení sítě a připojených zařízení U chytrých zařízení se také stále častěji řeší jejich bezpečnost. Přestože jednotlivé firmy ubezpečují, že je integrace jejich výrobků do domácí sítě zcela bezpečná, my o tom nejsme úplně přesvědčeni, protože díry v systémech jsou nacházeny ve spoustě softwaru a hardwaru neustále, a to i u zařízení, která jsou dlouhodobě vyvíjena a spravována, jako jsou například počítače, routery, mobilní telefony a podobně. Jejich zabezpečení je věnována obrovská pozornost. Velká část výrobců domácích spotřebičů je v oboru digitálních platforem nováčkem, přičemž celá kategorie je stále takříkajíc v plenkách. A ačkoliv musí splňovat určité standardy, aktualizace firmwaru či aplikací nejsou rozhodně tak časté jako aktualizace v případě jiných zařízení. K bezpečnosti v každém případě do budoucna přispěje, že od 1. července 2020 musí všechna zařízení certifikovaná sdružením Wi-Fi Alliance podporovat nejnovější bezpečnostní protokol WPA3. Ale pozor, na tento protokol není možné hned kompletně přejít, protože mnoho starších výrobků ho nepodporuje, takže když už někdo WPA3 u sebe doma spustí, většinou je to v režimu WPA3-Transition Mode, který umožňuje souběžný provoz sítě s novým zabezpečením i starším WPA2, což však usnadňuje hackerům se do sítě dostat. Faktor bezpečnost dat S předcházející částí se pojí i téma uživatelských dat. Jedna věc je možnost napadení uživatelovy sítě, například přes některé méně zabezpečené smart zařízení – mimochodem pokud má přístroj konektor pro síťový kabel, spojte ho s routerem klasicky, je to bezpečnější než použití wi-fi. Druhá věc je pak ukládání dat o používání zařízení či obecně strach z toho, co všechny firmy o uživatelích svých (nejen) domácích spotřebičů vědí. Když se zaměříme výhradně na segment spotřebičů, jsou pro výrobce smart platformy zlatým dolem informací a dat, o nichž předtím jen snili. Mohou velmi podrobně a na velkém vzorku analyzovat, jak jsou jejich produkty používány, což využijí jak při vývoji aplikací, tak samotných spotřebičů, jejich funkcí, technologií a podobně. V kontextu s tím se logicky vedou debaty o tom, kde jsou tato data ukládána. Jako nejrizikovější se jeví přirozeně menší firmy, zejména obchodní značky, které používají pro své smart spotřebiče platformu třetí strany, zpravidla čínského původu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=