SELL: 09 / 2022

MIELE ČEKAJÍ VELKÉ VÝZVY Bývalý šéf českého a slovenského zastoupení o aktuálním trhu i své 30leté kariéře u prémiové německé značky STRACH NA TRHU Prodeje klesají a zákazníci se ze středního segmentu posouvají k lowendu DO DVOU LET CHCE BÝT EXPERT NA PŮVODNÍM OBRATU Exkluzivní interview s Peterem Weissem a Martinem Svobodou SKUPINY VÝROBKŮ Vestavné trouby Indukční varné desky Kompaktní spotřebiče SELL 9/2022 W Collection Black Fiber Jedinečný broušený nerez v černé barvě a další vestavná řešení Whirlpool JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 14 LET NA TRHU Tomáš Abraham Peter Weiss Martin Svoboda ČÍNSKÉ TOVÁRNY ZNOVU V KURZU ZÁPADNÍ ZNAČKY ZAČALY BĚHEM COVIDU NAKUPOVAT ZBOŽÍ V OKOLÍ EVROPY. ČÍŇANÉ SE JE SNAŽÍ ZÍSKAT ZPĚT REKORDNÍMI SLEVAMI KÜPPERSBUSCH SE VRÁTÍ NA TRH PŘÍŠTÍ ROK Informuje generální ředitelka české a slovenské pobočky Teka NOVÁ LEGISLATIVA O VÝROBCÍCH S UKONČENOU ŽIVOTNOSTÍ MÁ MOUCHY Šéf kolektivního systému Elektrowin odpovídá Lucie Klabanová Roman Tvrzník

Dostupné u prémiových partnerů Dyson Čistí, osvěžuje a hygienicky zvlhčuje vzduch v celé místnosti.

loučíme se s dramatickým a turbulentním rokem 2022, o němž jsme asi všichni měli loni touto dobou úplně jiné představy. Nemá smysl zde plýtvat místem a psát o příčinách, protože je všichni známe. V posledních týdnech jsem o situaci i výhledu do dalších měsíců hovořil s desítkami lidí z oboru během našich setkání ohledně spolupráce v roce 2023. Většina pochopitelně nehýří optimismem. Za pozitivní však považuji, že ani nikdo vyloženě nepanikaří. Snad kromě manažerů v centrálách větších výrobců, protože v jejich světě nesmí červená čísla nastat. A to za každou cenu. I kdyby to mělo firmu nakonec poškodit, protože zadání zní jasně – spokojení akcionáři. Odluka od reality se ovšem netýká zdejších zastoupení, tedy těch, kteří mají realitu trhu přímo před očima a musejí s ní denně pracovat. Občas ale i ve velkých společnostech dojde k jistému prozření. Naposledy v polském Allegru, jehož zástupci přiznali, že za Mall zaplatili moc a reálná hodnota firmy je jinde. Informace, která rychle prolétla většinou českých médií, asi překvapila málokoho z branže. A i když jsem k Mallu a jeho kontinuální neziskovosti dlouhodobě kritický, nemyslím si, že Poláci udělali chybu. Nebo spíš že by měli jinou možnost. Na domácí půdu se jim tlačí gigant Amazon, takže vytvoření větší skupiny v regionu, navíc i v zemích, kde Amazon není aktivní, je logická reakce. Allegro tak může být Američanům adekvátním konkurentem. O tom, že se bude Mall transformovat na Allegro a stane se z něho primárně marketplace, ví celý trh tuž od začátku podzimu. Aktuálně mám potvrzeno, že v první fázi se nebudou z Polska dodávat velké spotřebiče, což jistě vítají všichni zástupci značek MDA. Každopádně mají Poláci co dělat, protože zkraje roku zahájí svou činnost marketplace Kauflandu, a zatímco se Allegro bude zaobírat rebrandingem a strukturálními změnami, může toho německá firma využít ve svůj prospěch. Zjevné je už nyní, že rok 2023 přinese opět velkou dynamiku a události, které budou trhem hýbat. Všem našim čtenářům proto přeji hlavně klidné svátky, aby nabrali energii, elán a sílu na všechno, co nás v následujících měsících čeká. Současně děkuji za celý náš projekt všem partnerům za neochvějnou podporu, v některých případech už dokonce čtrnáctiletou, protože bez nich by žádný SELL na českém trhu nebyl. VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

Značky Braun, De’Longhi a Kenwood mají ve svých portfoliích nespočet zajímavých pomocníků do domácnosti. Ať už jde o žehlení, mixování, přípravu kávy, hnětení těsta, nebo vaření. Aktuální klíčové produkty De’Longhi Group. Znáte je všechny? Tyčové mixéry v čele s modelem MultiQuick 9 Slavná německá značka dodává na trh pestrou nabídku tyčových mixérů od těch cenově dostupnějších až po modely splňující nároky nejnáročnějších uživatelů. A nejen to. Mixéry mají rekordní výkon a v případě varianty s bohatším balením příslušenství nahradí zčásti dokonce některé funkce kuchyňského robotu. Vděčí za to až 1200wattovému motoru a zmíněnému příslušenství, které lze dokonce dokupovat samostatně. To není na trhu běžné. Vedle zmiňovaného motoru s příkonem 1200 W nabízí MultiQuick 9 také unikátní technologii ActiveBlade, která zajišťuje dokonalé zpracování všech surovin. Nic nezůstane ani u dna nádoby. Nůž se ke dnu posune lehkým přítlakem ruky na mixér. Ke skvělému uživatelskému zážitku při používání přispívá intuitivní ovládání výkonu Advanced SmartSpeed – úroveň stisku předního tlačítka určuje intenzitu mixování. Na výběr má ovšem uživatel také 3 přednastavené režimy (pomalý, rychlý, pulzování). A zapomenout nesmíme ani na design s extra čepelí pro jemné mixování bez rozstřiku surovin. MultiQuick 9 nabízí pestrou škálu modelů a záleží na tom, jaké nástavce zákazník v kuchyni využije. Zákazníkům lze doporučit nejvyšší model Braun MultiQuick 9 MQ9195XLI. Proč? Kromě zmíněných technologií je u tohoto modelu součástí také unikátní příslušenství v podobě praktického food procesoru a kostičkovače v jednom, sekáček/drtič ledu, šlehací metla a mixovací nádoba. www.braunhousehold.com 1000Kč až zpět za nákup 60dní záruka vrácení peněz Parní generátory a vlajková loď CareStyle 7 Pro Žhavou novinkou v kategorii žehlicí techniky je nová řada parních generátorů CareStyle 7 Pro, v níž najdete i nejvýkonnější model značky Braun s kontinuálním výdejem 190 g páry za minutu (IS7286BK). Parní ráz má hodnotu vysokých 650 g. Nejde ovšem pouze o vysoký výkon. Na rychlost žehlení a uživatelský komfort má vliv i to, že jde o první žehličku na světě s certifikátem ergonomie. Nový zaoblený design a snadné ovládání, které je přímo pod palcem ruky, patří mezi další přednosti. Stejně jako unikátní žehlicí plocha FreeGlide 3D, díky níž se nezaseknete o zipy nebo knoflíky při tahu zpět. Žehlicí plocha EloxalPlus zaujme ještě vysokou odolností. Pokud jde o nastavení, je jich na výběr hned 5 – Eco, iCare (bezpečná teplota pro všechny typy látek), Turbo, ProSteam a Boost. MultiQuick 9 IS7286BK IS7282BL

Jednička českého trhu kávovarů doporučuje úspěšný model Dinamica Plus Kompaktní, elegantní a plnoautomatické – takové jsou kávovary z řady Dinamica Plus. Stačí jeden dotek na displeji a v šálku se během chvilky objeví lahodné cappuccino nebo latte macchiato s pěnou tvořenou těmi nejjemnějšími mikrobublinkami. Kávovar za to vděčí jedinečnému systému LatteCrema schopnému vytvořit pěnu, která vydrží dlouhou dobu, a vy si tak můžete v klidu svou oblíbenou kávu vychutnat Britský specialista na kuchyňské roboty Na trhu naleznete nepřeberné množství značek, které mají v nabídce alespoň jeden kuchyňský robot. Specialistů s dostatečně širokou paletou příslušenství už je ovšem o poznání méně. A těch, kteří dodávají opravdu spolehlivé a kvalitní výrobky, jako šafránu. Kenwood patří rozhodně k absolutní špičce na trhu a pyšní se rekordně širokou nabídkou příslušenství, s nímž lze schopnosti a funkce robotu dále rozšířit. Titanium Chef Baker XL s váhou Mimořádně výkonný robot s 1200W digitálně řízeným motorem ChefMotor cílí na všechny, kteří chtějí spolehlivého a univerzálního pomocníka v kuchyni. Přípravu jídel a těst jim usnadní vedle výkonu i přesná integrovaná váha EasyWeigh s funkcí postupného odvažování a časodo poslední kapky. A údržba? Automatické čištění mléčných cest včetně trysky provedete pouhým otočením ovladače. Konkrétně doporučujeme hlavně modely ECAM 370.70 v černém (B) nebo stříbrném (SB) provedení. Mají 3,5palcový barevný a dotykový displej, který nabízí 12 kávovačem. Každý pak ocení do sebe zapadající nerezové mísy DuoBowl s objemy 7 l a 5 l (v menší verzi robotu 5 l a 3,5 l), snadno ovladatelné rameno LightLift a tři výstupy rychlosti pro různé druhy příslušenství. Zmiňovat, že má robot masivní konstrukci s kovovým pláštěm, je v tomto případě skoro zbytečné. Titanium Chef Patissier XL s funkcí ohřívání surovin Druhým důležitým modelem, který bude nadále rezonovat na trhu i v roce 2023, je unikátní robot s funkcí ohřevu surovin. Na rozdíl od top modelu Cooking Chef XL neumožňuje vaření – ohřev ale výrazně vých specialit včetně exkluzivního receptu „karafa kávy“ pro výdej více černých káv najednou bez nutnosti opakovaně potvrzovat výdej pro každou porci. A praktická je také funkce My umožňující uložení osobního nastavení kávy. www.delonghi.com pomůže při rozpouštění čokolády nebo másla, dále při kynutí těsta přímo v míse, aniž byste ji po zpracování surovin museli někam přenášet, a podobně. V robotu dřímá vysoce výkonný 1400W motor, jehož sílu vám pomůže plně využít i intuitivní ovládání s dotykovým displejem BakeAssist. Nechybí 6 přednastavených programů a praktické osvětlení pracovní mísy. Mimochodem, dodávány jsou mísy dvě, a to v nerezovém provedení s objemy 7 l a 5 l. I u tohoto modelu najdete tři výstupy pro připojení doplňkových nástavců a prémiové kovové provedení. www.kenwoodworld.com *Nezávislý výzkumný institut, lídr v prodejích pro rok 2021 N°1 v kávovarech na espresso* LET 10 ZÁRUKA NA MOTOR* Titanium Chef Baker XL ECAM 370.70.B ECAM 370.70.SB Titanium Chef Patissier XL

LET is a pending or registered trademark of Electrolux Home Products, Inc. and used under a license from Electrolux Home Products, Inc. Více o značce na www.philco.cz Vestavné spotřebiče Philco Mimořádná výbava i skvělý výkon, co vždy ladí s interiérem.

PW 38 GDFB Duozónová vinotéka • Rozsah teploty 5 až 12/12 až 20 °C • Dotykový LED displej • 12 bukových polic • Trojité sklo s UV filtrem • Integrované madlo • Bez otřesů a vibrace • WinterCare • Uhlíkový filtr • Kluzné výsuvy • Odnímatelný sokl • Rozměry (V × Š × H): 82 × 59,5 × 57 cm PW 46 GDFB Duozónová vinotéka • Rozsah teploty 5 až 12/12 až 20 °C • Dotykový LED displej • 6 bukových polic • Trojité sklo s UV filtrem • Integrované madlo • Bez otřesů a vibrace • WinterCare • Uhlíkový filtr • Odnímatelný sokl • Rozměry (V × Š × H): 81,3 × 59,5 × 57 cm PW 17 GDFB Duozónová vinotéka • Rozsah teploty 5 až 12/12 až 20 °C • Dotykový LED displej • 5 bukových polic • Trojité sklo s UV filtrem • Integrované madlo • Bez otřesů a vibrace • WinterCare • Uhlíkový filtr • Kluzné výsuvy • Odnímatelný sokl • Rozměry (V × Š × H): 81,3 × 29,5 × 57 cm PW 19 GFB Jednozónová vinotéka • Rozsah teploty 5 až 20 °C • Dotykový LED displej • 6 bukových polic • Trojité sklo s UV filtrem • Integrované madlo • Bez otřesů a vibrace • WinterCare • Uhlíkový filtr • Kluzné výsuvy • Odnímatelný sokl • Rozměry (V × Š × H): 81,3 × 29,5 × 56,5 cm PW 6 GBI Jednozónová vinotéka • Rozsah teploty 5 až 20 °C• Dotykový LED displej • 5 bukových polic • Trojité sklo s UV filtrem • Integrované madlo • Bez otřesů a vibrace • WinterCare • Uhlíkový filtr • Kluzné výsuvy • Odnímatelný sokl • Rozměry (V × Š × H): 81,3 × 14,8 × 52,5 cm Vinotéku je možné vestavět či podstavět. Sundáte sokl z přístroje a nahradíte ho standardním kuchyňským průběžným soklem s mřížkou. Odnímatelný sokl Ceny v tomto katalogu jsou uvedeny v Kč včetně DPH a jsou pouze informativní. Výši prodejních cen spotřebičů stanoví prodejci. K cenám bude připočítán recyklační poplatek (RP) ve výši 68,97 Kč pro pračky a myčky, pro vinotéky s kompresorem ve výši 203,28 Kč. Philco si vyhrazuje právo na změnu některých technických parametrů bez předchozího upozornění. Chyby a omyly v textu, cenách, technické specifikaci vyhrazeny. Zaregistrujte svůj spotřebič Philco do 14 dnů od zakoupení na www.philco.cz/registrace a získejte k zákonné záruce další 3 roky pozáručního servisu spotřebičů zdarma. 9.990,- 21.990,- 23.990,- 13.990,- 11.990,- Vestavné vinotéky Uchovají vaše vína bez nežádoucích otřesů. Pracují tiše, proto je můžete umístit kdekoliv. 40 dB WinterCare 46× Senzorické řízení Kompresorové chlazeni Uhlíkový filtr Bez otřesů Topení 40 dB WinterCare 38× Senzorické řízení Kompresorové chlazeni Uhlíkový filtr Bez otřesů Topení 39 dB WinterCare 17× Senzorické řízení Kompresorové chlazeni Uhlíkový filtr Bez otřesů Topení 39 dB WinterCare 19× Senzorické řízení Kompresorové chlazeni Uhlíkový filtr Bez otřesů Topení 40 dB WinterCare 6× Senzorické řízení Kompresorové chlazeni Uhlíkový filtr Bez otřesů Topení

PLD 126 EBI Vestavná pračka • Kapacita praní 6 kg • 16 programů • Můj program • Extra rychlé praní 15´ • Odložený start 24 hod.• Buben Crystal • Ovládací panel v češtině PLDI 148 BBI Vestavná pračka • Kapacita praní 8 kg • Invertorový motor BLDC • 16 programů • Můj program • Extra rychlé praní 15´• Odložený start 24 hod. • Buben Crystal • Ovládací panel v češtině PLWDI 1486 BBI Vestavná pračka se sušičkou • Kapacita praní 8 kg • Kapacita sušení 6 kg • Invertorový motor BLDC • 16 programů • Můj program • Program 1Hodina praní a sušení • Buben Crystal • Ovládací panel v češtině SteamWash Program SteamWash je určený pro mytí velmi znečištěného nádobí pomocí páry pro dosažení maximální hygienické čistoty. TurboSušení Už žádné mokré nádobí díky technologii TurboSušení, která odčerpá z prostoru myčky vlhkou páru ven a nádobí bude suché rovnou k uklizení. TriangleWash Tlakové mytí TriangleWash je určeno pro mytí velmi špinavého nádobí umístěného v zadní části spodního koše. Technologie DirectSpray je určena na přímé mytí vnitřku kojeneckých lahví nebo vysokých sklenic s cílem vyšší hygienické čistoty. DirectSpray Invertor Invertorový motor se zárukou 10 let má vynikající účinnost, bezproblémový chod, dlouhou životnost, nízkou hlučnost a nízkou spotřebu. Nenechte se rušit mytím nádobí, při extra tichém programu myčka vydává hluk pouze 39 dB. Velmi tichý provoz Crystal buben 6 kg INVERTOR 8 kg INVERTOR 8 kg 6 kg Můj program Můj program Můj program 13.490,- 10.990,- 16.990,- Vestavné praní Vestavné mytí

PD 1265 EABIS Vestavná myčka s panelem • 5 programů • 4 teploty • Aktivní sušení • Koš na příbory • Výškově nastavitelný střední koš • Odložený start • Dětský zámek displeje • HS Protection • LED indikátory PD 1367 ETBIS Vestavná myčka s panelem • LED displej • 3D příborová přihrádka • TurboSušení • 7 programů • AquaZone • SmartWash • Odložený start • 1Hodina vč. sušení PDI 1568 DTBISX Vestavná myčka s panelem • Invertorový motor • LED displej • 3D příborová přihrádka • TurboSušení • 8 programů • AutoIQ • AquaStop • AquaZone • TriangleWash • TwinProWash • HS Protection PD 1367 EABIT Plně integrovaná myčka • LED displej • TurboSušení • 7 programů • AquaStop • EcoWash 1/2 náplň • SlidingDoor • Signalizace ukončení programu PD 105 EABIT Plně integrovaná myčka • 5 programů • 3 teploty (40-50-65 °C) • WaterProtection • HS Protection • Mini Active sušení • Koš na příbory • Displej diody PD 108 DTBIT Plně integrovaná myčka • 9 programů • 6 teplot (30-40-50-60-65-70 °C) • WaterProtection+ • Aquastop • HS Protection • TurboSušení • 3D zásuvka na příbory • Odložený start • Extra rychlý • Hygiena 70 °C PD 105 EABIS Vestavná myčka s panelem • 5 programů • 4 teploty (40-50-65-70 °C) • WaterProtection • HS Protection • Mini Active sušení • Koš na příbory • Displej diody PDI 1568 DTBIT Plně integrovaná myčka • Invertorový motor • LED displej • Turbo Sušení • 8 programů • AquaStop • Triangle Wash • SteamWash • Smart Wash • DirectSpray • EcoWash 1/2 náplň • SlidingDoor • Signalizace ukončení programu • HS Protection PD 108 DTBIS Vestavná myčka s panelem • 8 programů • 5 teplot (30-40-50-60-65 °C) • WaterProtection • HS Protection • TurboSušení • Koš na příbory • Odložený start • ExtraRychlé • TwinProWash • SmartWash • AutoProgram 15 12 12 l 9 l 10 9 l 13 9 l 10 11 l 10 11 l 13 9 l 10 9 l 15 9 l 60 cm 60 cm 45 cm 45 cm 45 cm 45 cm 60 cm 47 dB 45 dB 39 dB 47 dB 44 dB 47 dB 39 dB 44 dB 45 dB c 60 cm 12.990,- 10.990,- 14.990,- 11.990,- 9.990,- 12.990,- 11.990,- 10.990,- 15.990,- 60 cm

Obsah 9/2022 3 Editorial 4 Znáte je všechny? Aktuální klíčové produkty De’Longhi Group 8 Liebherr AutoDoor Opět o jeden pohyb ruky méně 10 Novinky a video Podívejte se na prezentaci klíčových produktů Whirlpool W Collection 12 Vestavná řešení Whirlpool nabízejí pokročilé technologie i mimořádný design 16 Prémiová belgická značka NOVY už nedodává pouze odsavače a varné desky. Do katalogu přidala i elegantní osvětlení 18 Miele čekají velké výzvy. Cesta k úspěchu značky nebyla na zdejším trhu vůbec jednoduchá, říká bývalý generální ředitel CZ/SK zastoupení Tomáš Abraham 22 Nový design, nové parametry Novinky v kuchyni Beko Beyond 24 Skupina výrobků Vestavné trouby 27 Concept představuje konfigurátor kuchyní pro lepší vizualizaci snů 30 Teka Infinity | G1 Seznamte se s novou designovou řadou vestavných spotřebičů 32 Po Expert pointech se nyní zaměříme na nové prodejny Expert Partner. Do dvou let chceme být na původním obratu, informují Peter Weiss a Martin Svoboda 36 Haier I-LINK Efektivní a elegantní digestoře s umělou inteligencí 18 32 38 42

38 Bude výroba v Číně znovu v kurzu? Výrobci nabízejí rekordní slevy a cena kontejnerů prudce klesla 40 Fagor se úspěšně etabloval na trhu. Značka už chystá další rozšíření portfolia 42 Propad trhu spotřebičů je citelný. Skutečná zkouška přijde ale až v roce 2023 44 Lucie Klabanová, generální ředitelka Teka CZ/SK: Značku Küppersbusch bychom chtěli znovu uvést v roce 2023. Nová generace jejích spotřebičů bude stát za to 46 Big Chill Barevný americký sen ve vaší kuchyni 48 Andrea Nebuloni, obchodní ředitel Gaggia: Nová Accademia je unikát, protože má hned dva různé systémy pro pěnění mléka 50 Amica letos intenzivně inovovala. Ohlašuje první novinky pro rok 2023 52 Skupina výrobků Indukční varné desky 55 Candy Fresco Vestavná chladnička Fresco s šírkou 70 cm 58 Unikátní funkce a technologie vestavných spotřebičů Samsung 60 Prováděcí vyhláška nového zákona mohla být kvalitněji zpracovaná. Na hodnocení změn je ale ještě brzy, říká předseda představenstva Elektrowinu Roman Tvrzník 62 Vestavné spotřebiče Philco – výkon, co ladí s interiérem 64 Skupina výrobků Kompaktní trouby 69 Trouby Candy Moderna Nový design s bílým displejem VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08 44 48 60

AutoDoor Opět o jeden pohyb ruky méně Na letošním veletrhu IFA představila firma Liebherr novou funkci svých vestavných lednic a mrazáků, takzvaný AutoDoor. Jak už anglický název napovídá, přináší funkci plně automatického otevření dvířek. Ale nejen to. Dveře se také samy zavírají. Stačí na ně poklepat. Případně lze použít i hlasové asistenty nebo chytrý telefon. Liebherr tak opět posouvá hranice, protože automatické otevírání a zavírání dveří nabízejí jeho modely jako první na světě. Minimalismus do kuchyní vstoupil už před mnoha lety, když se na trhu začaly ve velkém prosazovat vestavné spotřebiče. Myčky a zejména chladničky se najednou skryly našim zrakům za nábytkové desky kuchyňské linky v zájmu designové čistoty, jednolitosti a jednoduchosti. Ať už zvolil uživatel jakákoliv madla, hrozilo během vaření jejich zašpinění. Všichni známe situaci, kdy máme ruce od těsta, marinády nebo třeba mouky a musíme pro něco do lednice. Neustálému čištění madel je však díky funkci AutoDoor od společnosti Liebherr definitivně konec. Na dvířka chladniček a mrazniček s touto funkcí stačí poklepat, ať už prsty, nebo třeba loktem, a ta se sama otevřou. Vzali jste si, co potřebujete? Opět stačí zaklepat, tentokrát na vnitřní stranu dveří, aby se zavřela. Prosté a jednoduché, navíc bez nutnosti následně čistit madlo. home.liebherr.com

Bezdotykové otevírání pomocí hlasových asistentů Ještě jednodušší a zcela bezdotykové je otevření a zavření dveří, pokud si aktivujete na svém chytrém telefonu hlasového asistenta Google či Alexa, případně si pořídíte chytrý reproduktor s touto funkcí. K otevření a zavření dveří lednic a mrazniček Liebherr v tomto případě stačí jednoduchý hlasový povel. Podporováno je mnoho světových jazyků. Čeština mezi nimi nadále není a její implementace je na společnostech Amazon a Google. Chytrý telefon a aplikace SmartDevice Všechny nové vestavné modely Liebherr jsou vybaveny konektivitou prostřednictvímwi-fi nebo jim lze tuto funkci přidat pomocí zařízení SmartDeviceBox. Samostatně prodávané příslušenství zvládne do lednice nainstalovat i běžný zákazník bez větších technických znalostí. K připojení spotřebiče do domácí sítě bude potřebovat také tablet nebo chytrý telefon se systémy Android nebo iOs a aplikaci SmartDevice. Kromě prezentovaného otevírání a zavírání dvířek v případě modelů s funkcí AutoDoor slouží platforma k notifikacím o stavu lednice nebo mrazničky. Například když zapomenete otevřená dvířka. Na dálku pak lze nastavovat například teplotu, aktivovat funkce SuperCool či SuperFrost ještě během nakupování v supermarketu, abyste zařízení připravili na uskladnění většího množství potravin. Úprava nastavení otevírání dvířek Modely chladniček a mrazniček s funkcí AutoDoor nabízejí také nastavení úhlu a doby otevření dveří, než se samy zavřou. Zavírání tedy může probíhat zcela automaticky a u těchto modelů nehrozí, že by zůstala dvířka otevřena. Samozřejmě lze použít i v předchozím textu popsané metody zavření dvířek včetně zcela manuálního režimu. U kterých modelů AutoDoor najdete? Chladničky a mrazničky s funkcí AutoDoor Chladnička Mraznička IRBAd 5190 178 cm SIFNAe 5188 178 cm IRBAd 5171 178 cm IRDAd 4170 122 cm Kombinovaná chladnička side-by-side SIFNAe 5188 + IRBAd 5190 178 cm

10 10 • Sell • 9/2022 NOVINKY A VIDEO VIDEO Electrolux končí s polystyrenem Švédský výrobce oznámil, že k březnu 2023 přestane používat expandovaný polystyren při balení svých malých domácích spotřebičů. Nahradí ho alternativou v podobě papíru a kartonů. Firma už delší dobu pracuje na tom, aby přešla na udržitelnější obaly a zbavila se neekologických materiálů. U velkých spotřebičů má tuto snahu také, ale jde o složitější věc než v případě těch malých. Přechod na kompletně ekologické obaly bude u bílé techniky tedy pozvolnější. Beko zaměřuje pozornost na thajský trh Značka Beko plánuje zintenzivnit své aktivity na thajském trhu. Hlavním cílem bude zvýšení povědomí o značce. Firma reaguje na nedávný průzkum, z něhož vyplynulo, že pouze jeden z deseti Thajců dokáže správně vyslovit název „Beko“. A to přes to, že na tamním trhu působí značka už sedm let. V plánu má proto v příštím roce spustit velkou digitální kampaň, která zlepší její pozici na thajském trhu a zajistí i zvýšení obratu. Navštívili jsme české zastoupení firmy Whirlpool, aby nám trade marketing manager Branislav Sedláček představil nejvyspělejší modely vestavných spotřebičů z řady W Collection. Co jsme uvařili? Podívejte se na video. https://bit.ly/wcollection22

Severin FILKA Plně automatický filtrační kávovar • Integrovaný mlýnek a zásobník na zrnkovou kávu • Přesné nastavení teploty a množství vody • Nastavitelná hrubost mletí • Permanentní kávový filtr vhodný do myčky • Displej a dotykové ovládání • Prémiové provedení s pláštěm z kartáčovaného nerezu www.bvz.cz Novinka

Nejlepší multifunkční parní troubaWhirlpool Top model horkovzdušných a plně parních trubWhirlpool z řady W CollectionW11 hledejte pod označením W11I OP1 4S2 H. Trouba s pečicím prostorem o objemu 73 litrů nepostrádá moderní funkce včetně konektivity – v aplikaci 6th Sense Live získáte přístup k nespočtu receptů, videonávodům i možnosti programovat troubu několik dní dopředu. Jelikož jde o model typu SteamSense+ s integrovaným parním generátorem, umožňuje trouba plnohodnotné vaření ve 100% páře, kombinované pečení s párou či klasické pečení včetně horkovzduchu. Zajímavé je u tohoto modelu řešení pro doplňování vody bez výsuvné nádržky, která by narušila čistý design čelní strany trouby. Místo toho připojí uživatel po otevření dvířek hadičku k nenápadnému konektoru a trouba si vodu nasaje ze sklenice nebo jiné nádoby. S přípravou jídel pomohou chytré senzory funkce 6. SMYSL, s čištěním zase technologie Smart Clean využívající páru k rozpuštění mastnoty a nečistot. Ve srovnání s pyrolýzou spotřebuje tento proces o 97%méně energie. Co dalšího? Zmiňme funkci Cook4 pro přípravu až 4 různých jídel na 4 úrovních v troubě, a to bez mísení pachů a vzájemného ovlivnění chuti. Samozřejmostí jsou pak teleskopické výsuvy. Ovládání trouby zpříjemní 4,5palcový dotykový barevný LCD displej, který vás provede integrovanými recepty krok za krokem. Mikrovlnka nabitá funkcemi Není mikrovlnná trouba jako mikrovlnná trouba. Zatímco ty základní slouží opravdu jen k ohřevu jídel, tento vyspělý model W11I MW161 dokáže v menší kuchyni zcela nahradit běžnou multifunkční troubu. Tam, kde se vaří hodně, je zase vhodným doplňkem k popisované multifunkční parní troubě W11I OP1 4S2 H. Mikrovlnka s vnitřním objemem 40 l také nabízí vyspělé moderní funkce včetně konektivity, vaření v páře (pomocí dodávaného příslušenství), tradiční funkci Crisp i moderní Crisp Fry, která kombinuje klasický Crisp s horkým vzduchem. Výsledkem je možnost přípravy smažených jídel bez přidaného oleje. Navíc už nepotřebujete samostatnou horkovzdušnou fritézu a ušetříte v kuchyni drahocenné místo. Nechybějí další chytré funkce včetně šetrného rozmrazování, programu pro kynutí těsta nebo 6. SMYSL, upravující čas, teplotu a úroveň výkonu během vaření. Vestavná řešení Whirlpool nabízejí pokročilé technologie i mimořádný design Designově zajímavé i technologicky inovativní novinky z dílny společnosti Whirlpool postupně rozšířily nabídku prémiové řadyW Collection. Mezi nejzajímavější určitě patří vlajková loď vestavných trub kombinující ty nejvyspělejší a současně nejužitečnější prvky, jaké máWhirlpool k dispozici. Pozornost ale věnujte také indukčním deskám, jedinečným barevným provedením některých spotřebičů i nadále úspěšně prodávané řadě Absolute. www.whirlpool.cz

Když vládne černá anebW Collection Black Fiber Již zavedené a úspěšně prodávané trouby a mikrovlnky řady W Collection jsou k dispozici vedle tradičního nerezu a černého skla také ve stále populárnějším černém broušeném nerezu. Jedná se konkrétně o vybrané spotřebiče z řady W9. Z vestavných trub je v tomto provedení dostupný model W9 OM2 4S1 P BSS s 3,5palcovým barevným dotykovým displejem, automatickými recepty, funkcí Cook4, konektivitou a čištěním pomocí pyrolýzy. Do páru k troubě doporučujeme multifunkční mikrovlnku W9 MD260 BSS, která má objem 31 l, automatické recepty a konektivitu. Z metod ohřevu a přípravy jídla je to kompletní paleta funkcí – ohřev, rozmrazování, horký vzduch, Crisp, CrispFry a vaření v páře (s dodávaným příslušenstvím). Vedle provedení Black Fiber v rámci řady W Collection najdete v katalogu Whirlpool i spotřebiče v dalších jedinečných barvách. Například trouby z řady Absolute v bílé, černé, nerezové nebo originální champagne. Sladěné s nimi jsou také trouby mikrovlnné, varné desky nebo odsavače. Indukční deska s odolným povrchem Když se podíváme do segmentu vyšších modelů indukčních desek, neměli byste určitě opomenout 65 cm širokou WF S2765 NE/IXL s vysoce odolným a vzhledově stálým povrchem iXelium. Deska nabízí i funkci ChefControl, díky níž lze přednastavit na zóně FlexiSide různou intenzitu ohřevu pro jednotlivé indukční segmenty. Pouhým posouváním hrnce tak lze řídit přípravu jídla, aniž by uživatel musel neustále měnit nastavení výkonu pomocí slideru. Navíc je tento model vybaven i konektivitou. Nejtišší vestavné lednice na trhu s chytrým otevíráním Pouhých 32 decibelů vydávají za chodu vestavné kombinované chladničky Whirlpool, a jsou tak ve své kategorii nejtišší na trhu. Vděčí za to mimo jiné technologii ZenInverter, tedy invertorovému kompresoru, který je navíc spolehlivější a úspornější. Whirlpool na něj poskytuje záruku 15 let. Zmínit musíme ještě flexibilní řešení vnitřního prostoru včetně 3 speciálních zásuvek pro optimální skladování různých druhů potravin. Dále pak systém MultiFlow pro rovnoměrnou distribuci chladu a technologii 6. SMYSL. Lednice používají mechanismus „push to open“ a lze je instalovat bez použití úchytů. Dvířka otevřete jejich jemným zatlačením. Nové myčky dorazí příští rok Společnost Whirlpool chystá k uvedení novou generaci svých vestavných myček. Na trh dorazí v průběhu roku 2023.

14 14 • Sell • 9/2022 NOVINKY Turecký Vestel zaměřil svou pozornost na český trh Na evropském trhu působí turecký výrobce už dlouhé roky a každoročně se prezentuje i na veletrhu IFA, kde letos ukázal novinky pod různými značkami, které vlastní nebo na ně má licenci. Sem patří například Sharp v kategorii domácích spotřebičů, Daewoo s širším portfoliem včetně televizorů a spotřebičů i známá značka Vestfrost. Ta se fyzicky prezentuje už v některých pobočkách řetězce Electro World a nově také v novém showroomu a výdejním místě Alza.cz v pražských Čakovicích. Na místě jsou k vidění zástupci retro řady včetně robustního 90 cm širokého sporáku nebo chladničky z takzvané Art Collection. Očekáváme, že ve zvyšování aktivit nejen v České republice bude Vestel pokračovat i v roce 2023. Haier otevřel v Turecku vývojové centrum praček V minulém vydání jsme informovali, že čínský Haier v rámci své pokračující expanze do Evropy slavnostně spustil novou výrobu myček v tureckém Eskişehiru. Nyní v témže areálu zahajuje provoz vývojové centrum praček, kde zaměstná přes 150 lidí. Firma provozuje vedle závodů v Turecku ještě výrobu chladniček v Rumunsku. Video můžete zhlédnout kliknutím na odkaz, v printové verzi načtením QR kódu. Per Funch skončil v pozici generálního ředitele BSH pro Česko a Slovensko. Kdo ho nahradil? K 1. prosinci odešel po osmi letech z pozice šéfa české a slovenské pobočky německého výrobce Per Funch, během jehož působení se firma přestěhovala do areálu Waltrovka, v přízemních prostorách nového sídla otevřela velký showroom Brand Experience Center a do značné míry změnila svou obchodní strategii ve vztahu k velkoobchodům i nezávislému trhu. Per Funch převzal česko-slovenské BSH na jaře 2014 od Norberta Furina, který stál v čele firmy od jejího založení v roce 1997. Sám Funch, původem z Dánska, přitom v BSH působí už od roku 1998 a z firmy ani teď neodchází. Od 1. ledna 2023 přechází na pozici head of general sales v Německu. A kdo přejímá v Česku a na Slovensku po Peru Funchovi otěže? Novým generálním ředitelem se od začátku prosince stal Christof Jaeger, který pracoval v minulosti jak pro BSH, tak pro Electrolux. Naposledy byl zodpovědný po dobu 3 let za divizi kuchyňských spotřebičů BSH v Číně. Na fotce zleva doprava Barbara Müller (CFO), Per Funch a nový šéf české pobočky Christof Jaeger

BISSELL® CROSSWAVE HF3™ je multifunkční vysavač. Zároveň vysává, vytírá a pomáhá sušit podlahy v jednom kroku. V ŘADĚ CROSSWAVE™ NOVINKA www.bissell.cz Distributor: Orbico s.r.o., Vinohradská 1597/174, 130 00 Praha 3 Česká republika Samohybné řízení a 2 režimy čištění Nejtišší CrossWave (70 dBa) Automatické dávkování vody Nízká hmotnost 4,3 Kg (bez vody) *Zdroj: Na základě objemu maloobchodního prodeje v roce 2020 (bez prodejců třetích stran) v USA, EU15 a celosvětově provedeného průzkumu Euromonitor International (Shanghai) Co., Ltd. v květnu 2021. Domácí víceúčelové vysavače na mokré vysávání jsou definovány jako domácí vysavače, které dávkují čistou vodu (nebo čisticí roztok) k mytí podlah a následně vysávají špinavou vodu.

Prémiová belgická značka NOVY už nedodává pouze odsavače a varné desky. Do katalogu přidala i elegantní osvětlení Odsavače NOVY patří dlouhá desetiletí mezi absolutní špičku na trhu. Není proto divu, že je na domácím trhu neochvějnou jedničkou a posiluje i v dalších zemích. Na českém trhu její distributor, firma Applia, pokračuje v investicích. Největší letošní novinkou je otevření showroomu v pražském Karlíně. Samotná firma NOVY pak rozšířila své portfolio o minimalistické kuchyňské osvětlení. Už na loňském veletrhu Area 30 v Německu byla k vidění v expozici NOVY designová světla holandského výrobce Jansen & de Bont. Belgičané pár měsíců nato firmu koupili a integrovali do svých struktur. Oceňovaná světla s intuitivním ovládáním pomocí gest ruky nyní již míří na trh pod značkou NOVY. V kuchyni dokonale doplní nabízené odsavače, protože jsou oba výrobky designově sladěny. U firmy Applia už je můžete pro své zákazníky poptávat. Klíčové modely odsavačů Novy Phantom Skutečně jedinečné řešení pro tiché a účinné odsávání nabízí model Phantom, který staví na koncepci „box in box“. Samotný odsavač v matném černém laku je vsazený do kvádru se stěnami z kouřového skla. Uvnitř skleněného„boxu“ podtrhuje originalitu designového pojetí osvětlení (2 700 K), zatímco příjemnou atmosféru navozuje podsvícení stropu pomocí LED rámečku (2 700 K) na svrchní straně odsavače. Varnou plochu a kuchyňskou desku pak osvětlují čtyři stmívatelné LED žárovky s nastavením teploty světla od 2 700 K do 4 000 K. Phantom využívá štěrbinové odsávání a recirkulační monoblok s filtry s životností 900 hodin. Při nejvyšším nastaveném výkonu 501 m³/h nepřekračuje hlučnost 63 dB(A). K ovládání slouží dálkový ovladač, případně aplikace v chytrém telefonu či kompatibilní varná deska. www.novy-odsavace.cz

Novy Pureline Pro Nová řada stropních odsavačů Pureline Pro zaujme nepochybně všechny, kdo chtějí odtah v kuchyni vyřešit nenápadným, takřka neviditelným způsobem. Současně však požadují minimální hlučnost, vysokou účinnost a kvalitní osvětlení varné desky. To vše nabízí odsavače Novy Pureline Pro používající technologii štěrbinového sání s tlumičem hluku. Minimální hlučnost při odtahu 618 m³/h je 41 dB(A). Intenzitu sání si nastavuje odsavač sám na základě údajů z integrovaného senzoru Novy Sense, který detekuje množství výparů. Manuální nastavení je možné pomocí dálkového ovladače, ze smartphonu nebo z kompatibilní indukční varné desky. Odsavače Pureline Pro jsou dodávány v několika provedeních – v nerezu, černé nebo bílé barvě. Dále pak v šířce 90 cm nebo 120 cm. Dodávány jsou buď s kompaktním motorem (celková výška zařízení je pouze 19,5 cm), nebo s motorem Cubic s možností vzdálené montáže. V takovém případě pracuje odsavač takřka neslyšně. Novy Panorama Jiný pohled na odtah v kuchyni V nabídce značky NOVY nemůže pochopitelně chybět ani moderní a minimalistické řešení v podobě odsavače skrytého v kuchyňské lince. Výhody přináší nejen estetické. Účinnost odtahu je vysoká a zařízení má velmi nízkou hlučnost – minimum je 37 dB(A) a maximum 57 dB(A) v případě 90 cm širokého modelu. U 120cm je o pár decibelů vyšší. Novy jde cestou integrace odsávání do varné desky, takže je vše dodáváno jako jeden výrobek. Na výběr jsou různé varianty rozložení varných zón včetně 90cm modelu se 4 flexibilními zónami umístěnými vedle sebe nebo 120cm modelu s centrální kruhovou zónou, která má po stranách vždy dvě flexibilní plochy. Umístění zón vedle sebe zvyšuje účinnost odsávání, stejně jako vysunutí sací věže až do výšky 30 cm. Odsavač je při zasunutí do desky zcela skryt a vysouvá se pouze při vaření. Nenarušuje se proto design kuchyně, ať už je jakýkoliv – moderní, industriální nebo venkovský. Chcete se stát prémiovým partnerem NOVY? Nejen odsavače Phantom, Pureline Pro a Panorama jsou řazeny mezi takzvané „Premium Innovation Products“ neboli prémiové inovativní produkty. Technologicky propracované výrobky udávají trendy po stránce estetiky i jednoduchosti použití a samozřejmě tichého provozu. Tyto výrobky jsou v nabídce vybraných kuchyňských a interiérových studií, která zajišťují odpovídající úroveň prodeje, poradenství a montáže. NOVY tyto společnosti nazývá jako „Premium Partners“. Pokud mezi ně chcete patřit a splníte podmínky pro prodej těchto modelů, kontaktujte společnost Applia. Premium Partners mají z její strany nadstandardní podporu – mohou využít nově otevřený showroom a odkázat zákazníky na nově spuštěné české webové stránky NOVY s podrobnými informacemi o produktech. S prodejem by jim pak měla pomoci také chystaná online kampaň, již český distributor značky chystá.

18 18 • Sell • 9/2022 Ve společnosti Miele jste pracoval skoro 30 let a více než 20 let vedl zdejší zastoupení. Byl jste tedy na trhu domácích spotřebičů donedávna nejdéle sloužícím generálním ředitelem a současně jste byl svědkem proměn svobodného trhu od jeho prvních krůčků až po současnost. Co pro vás každá z oněch tří dekád symbolizuje? Samozřejmě máme na mysli v kontextu s Miele. Devadesátá léta byla opravdovým začátkem od nuly. Pamatuji si, jak jsem ve svém starém favoritu rozvážel vysavače, které jsem měl vyskládané v kanceláři, a na vše jsem byl úplně sám. Postupně jsem začal nabírat posily, ale na všechno jsme si museli sami vydělat. Žádnou finanční injekci jsme nedostali. Byly to vpravdě průkopnické začátky, kdy jsme všichni byli mladí, plní elánu a obrovské touhy po úspěchu. Současně jsme museli ale projevit velkou dávku trpělivosti a vytrvalosti, protože přesvědčit v té době obchodního partnera, aby si vzal do výstavky Miele, nebylo vůbec jednoduché. Výrobky byly na tehdejší dobu velmi drahé, vysoko nad průměrem trhu. Postupně jsme se začali prosazovat, a to především v kuchyňských studiích, pro která byla značka Miele zajímavá i díky silné profitabilitě. V roce 2006 jsme otevřeli na tehdejší dobu designově revoluční showroom v Praze, který vznikl ve spolupráci s ateliérem ADR a především Petrem Kolářem. Na tento prostor se jezdili dívat obchodní partneři z celého světa. Konec mé druhé dekády v Miele byl pak ve znamení nástupu internetu, čemuž jsme se museli přizpůsobit i my. V roce 2010 následoval nový prostorný showroom v Brně a přestěhovali jsme se zde do krásných moderních kancelářských prostor ve Spielberk Office parku. Na toto období rád vzpomínám, protože jsme po krizi začali opět mohutně růst a dařilo se nám. Poslední roky pak byly ve znamení různých transformací a změn – například implementace SAPu, při které už takové veselo nebylo, ale pořád jsme měli nejlepší výsledky v regionu SEE, kam spadá celá jižní a východní Evropa. Devadesátá léta byla i v sektoru domácích spotřebičů dobou velmi specifickou. Lidé doma mnoho techniky neměli a vše, co šlo na trh, mizelo před očima. Byl tehdejší byznys opravdu tak jednoduchý? Nebo měl nějaká zásadní úskalí, na která se při nostalgickém vzpomínání na doby milé často zapomíná? Na začátku bylo vše možná jednoduché pro některé jiné značky nebo prodejce. Zboží se prodávalo snadno, protože nebyl trh nasycený. My jsme ale byli v jiné pozici, jak už jsem zmínil. Naše zboží bylo v tehdejší době opravdu extrémně drahé. Základní pračka stála 35 tisíc korun a platy se pohybovaly okolo 5 tisíc. Dnes stojí nejlevnější pračka Miele kolem 22 tisíc, ale průměrný plat je okolo 40 tisíc. To je zcela zásadní rozdíl oproti devadesátým létům. ZnačkaMielednesplatí zazárukukvality a spolehlivosti.Kúspěchůmse alemusela na tuzemském trhu poctivě dopracovat. A kdy se z Miele stala definitivně ona ikona, jejímiž produkty by si každý přál vybavit svou domácnost? Počátky byly krušné a zároveň velmi vzrušující. Oslovovali jsme nejzajímavější klientelu, která věřila kvalitě našich produktů a byla ochotná investovat nemalé peníze. Buď ji znali ze zahraničí, nebo se nám podařilo je přesvědčit díky našim obchodním partnerům. Pořádali jsme spoustu prezentačních akcí, školení, účastnili se veletrhů… Bylo toho opravdu hodně. Nevím, jestli je značka Miele u nás ikonou, nicméně pod sloganem „Vše ostatní je kompromis“ jsme postupně získali silnou pozici v prémiových spotřebičích, především v segmentu kuchyní. Co bych ale rád zdůraznil, je, že bez svého perfektního týmu bych nedokázal nic. Jsem proto na všechny, s nimiž jsem měl možnost spolupracovat, velmi hrdý. A to samé platí pro naše obchodní partnery, kteří v nás na začátku vložili důvěru a šli do toho s námi. Chtěl bych jim tímto moc poděkovat. Co vnímáte jako svůj největší úspěch v čele Miele? A co naopak považujete za největší chybu, kterou už byste nyní neopakoval? Za největší úspěch považuji právě to, že má Miele v České republice ve srovnání s jinými východoevropskými zeměmi velmi silnou pozici. Na počet obyvatel jsme byli dokonce lepší než například Francie, Itálie, Španělsko, kde máte větší kupní sílu. Velkým úspěchem je určitě i výstavba našeho nyní již největšího výrobního závodu ve skupině Miele, u kterého jsem byl v Uničově od samého počátku. Vyloženě zásadní chybu si nyní neuvědomuji. Menších byla celá řada. Možná jsme měli Tomáš Abraham: Miele čekají velké výzvy. Cesta k úspěchu značky nebyla na zdejším trhu vůbec jednoduchá Do letošního října byl nejdéle sloužícím generálním ředitelem v branži domácích spotřebičů. Stál u úplných počátků značky Miele na zdejším trhu a dovedl ji k obrovskému úspěchu na českém i slovenském trhu. Řeč je o Tomáši Abrahamovi, působícím u německého prémiového výrobce skoro 30 let. Jak hodnotí ony tři dekády? Co považuje za největší úspěch? A kde naopak firma udělala chybu? A co ji podle něj čeká v blízké budoucnosti na stále se měnícím herním poli volného evropského trhu? INTERVIEW • TOMÁŠ ABRAHAM

19 Sell • 9/2022 • 19 INTERVIEW • TOMÁŠ ABRAHAM být odvážnější v době nástupu covidu, kdy jsme se báli, že náš budget nezvládneme, a zbytečně jsme rušili objednávky ve výrobě. To byla chyba. Za pár měsíců jsme zjistili, že bude všechno jinak, a v době covidu jsme všichni trhali rekordy v tržbách. Který spotřebič Miele uvedený za dobu vašeho působení ve firmě považujete za onen „game changer“, který posunul celý trh vpřed a dal značce zásadní konkurenční výhodu? Miele bylo, a doufám vždy bude, tím zásadním inovátorem na trhu. Vždy jsme přicházeli s novinkami, které oslovovaly nové skupiny zákazníků. Ve své době byl nepochybně velmi zajímavý vestavný kávovar coby světová novinka nebo vestavná parní trouba. V současné době, kdy ostatní výrobci s těmito produkty přicházejí na trh, má Miele v portfoliu již sedmou generaci. A který spotřebič nebo technologii, jež představila některá z dalších značek, jste ve své době vnímal jako opravdu přelomové? Velmi zajímavé byly bezsáčkové a následně robotické vysavače. Do tohoto trhu naskočilo Miele o něco později, než by bylo optimální. Trh domácích spotřebičů je dnes úplné jiný než v době, kdy jste do světa spotřebičů vstoupil. Nezávislí prodejci jsou dlouhodobě na ústupu a nyní už téměř vymizeli. Celý byznys navíc změnil nástup internetového prodeje. Jak jste se v Miele s těmito výzvami a současně příležitostmi vypořádali, aby si značka udržela svou výsadní pozici? Neřekl bych, že nezávislí prodejci vymizeli. Miele se stále v České republice o nezávislé prodejce opírá. Samozřejmě jich ubývá, takže sítě jako Datart jsou důležité, nicméně nehrají zatím pro Miele tak zásadní roli. Snažili jsme se vždy diverzifikovat strukturu prodejců a smysluplně vybalancovat celý channel mix, abychom měli co nejúspěšnější prodej a zároveň nám to dávalo ekonomický smysl. Velkým úspěchem je síť nezávislých Miele Center, která mohou prodávat pouze sortiment Miele. V dnešní době samozřejmě ani Miele nemůže chybět v nabídce největších internetových hráčů, jako je třeba Alza, ale je nutno se mírně vymezit, a to se nám snad se selektivním distribučním systémem a zavedením Miele Online Brand Storů podařilo. Jak vidíte v kontextu současné situace na trhu další konsolidaci trhu a jeho pokračující transformaci? Budoucnost bude vypadat možná podobně, jako je tomu již pomalu dnes v Americe. Kvalitní značkové prodejny a prodejci s vysokou přidanou hodnotou asi zůstanou, stejně jako se vyprofiluje jeden nebo dva omnichannel prodejci a značky budou prodávat hodně napřímo ve vlastních obchodech a především online. Internetové obchody se pravděpodobně zkonsolidují a zůstane několik silných prodejců. Nevidím tady prostor pro desítky dnešních e-shopů, které nabízejí stejný sortiment. Vítězem bude ten, kdo bude nabízet komplexní a kvalitní servis. Myslím, že zrovna Datart má v elektro segmentu dobrou vizi a kráčí správným směrem. Ještě pár kroků k dokonalosti jim ale chybí. Segment kuchyňských studií je pak jiná kapitola, rozhoduje nabídka kuchyňského nábytku a super servis. Leckteré prémiové značky považovaly prodej přes internet zpočátku skoro za nedůstojný. Vnímali jste ho před patnácti dvaceti lety stejně? Za nedůstojný jsem prodej na internetu nepovažoval nikdy. Jinou stránkou věci je, jak důstojně se samotné prodejní weby prezentovaly a jakou marketingovou strategii zvolily. Těch nedůstojných bylo docela dost a tam jsme rozhodně prezentováni být nechtěli. Našli jsme si proto svoji cestu, jak Miele prezentovat v online světě, kde jsme si vybrali odpovídající partnery. Od devadesátých let se změnily také ceny spotřebičů. Zatímco tehdy stála kvalitní a inovativní mikrovlnka s horkým vzduchem klidně tři až čtyři průměrné mzdy, dnes taková trouba nestojí ani polovinu platu. Lidé dnes mohou běžně ve výprodeji koupit od levnějších značek pračku za 5 tisíc korun. Dá se vůbec takový spotřebič vyrobit kvalitně? Nezašla cenová válka a chrlení obrovského množství spotřebičů diskutabilní kvality příliš daleko? Jak tuto situaci vnímáte vy? Určitě se situace přiostřila a značky pohybující se ve spodním nebo středním segmentu to nemají jednoduché. Kvalitu takovýchto výrobků nedovedu posoudit. Miele se snaží dlouhodobě kvalitu svých výrobků držet na vysoké úrovni a doufám, že tomu tak bude i v budoucnu, S Tomášem Abrahamem jsme se pro realizaci rozhovoru sešli na neformální schůzce v příjemném prostředí stylové kavárny hotelu Republika v Praze, kde jsme dvě hodiny hovořili nejen o jeho téměř tři dekády trvající kariéře v Miele, ale i situaci na trhu a dalších zásadních tématech současnosti.

20 • Sell • 9/2022 20 ačkoliv to nyní s rostoucí cenou komponentů a vstupních materiálů nebude vůbec jednoduché. Věřím, že se Miele do nižších cenových segmentů vydávat nebude. Pravdou je, že chrlení kvanta levných produktů je jak neekologické, tak celkově nezodpovědné. Výrobci se ale pokouší mnohdy prodat cokoliv. Vedle přímého prodeje se stále silněji na trhu projevuje trend online tržišť. Jak jej vnímáte vy? Nemůže z dlouhodobého hlediska ohrozit pozici lokálních zastoupení značek a následně třeba i úroveň služeb dané firmy na jednotlivých trzích? Uvidíme, kam se tento trend přesune. Online tržiště bude nabízet produkty v té nejnižší dostupné ceně. Pokud jde o značku Miele, vidím problém spíše v nastavení cen v objemově zajímavém Polsku. Nastavení cen je tam již výrazně nižší než u nás. V kombinaci se slevami, které nabízejí místní prodejní sítě, se dostáváme na rozdíl 20–30 %, nebo dokonce více. Něco takového již zákazník a prodejce v tuzemsku nehodlá akceptovat, takže prodejci budou stále více tlačit na stejné nákupní ceny. Vezměte si například zdejší Mall, který patří do skupiny Allegro. Ta nemá daleko polským cenám, které se už v minulosti řešily také u jiných značek. Je proto možné, že tato nelehká výzva stojí právě před Miele – pro konečného zákazníka to bude ale výhodné. Pandemie i geopolitický vývoj posledních deseti let spíše nahrávají návratu produkce nejen domácích spotřebičů blíže Evropě nebo do ní. Továrny ovšem nyní trápí vysoké ceny energií a zvyšující se náklady na pracovní síly. Jak vidíte situaci ohledně produkce na starém kontinentu vy? Jak je vidno v případě Miele, v Evropě vyrábět lze. A to velmi úspěšně. Miele má pouze jednu továrnu v Číně. Většina výrobních závodů je v Německu, jeden je v Rumunsku, v Polsku a největší výroba je již zmiňovaná uničovská továrna v Česku. Evropská unie chce vedle energetických štítků zavést ještě štítky indikující uhlíkovou stopu. Několik let jste působil jako prezident sdružení APPLiA CZ. Jak se na tyto připravované regulace díváte? Co mohou přinést pozitivního? A jaké jsou jejich stinné stránky? Evropská unie se nám snaží naservírovat různá překvapení a sami vidíme, kam nás pravděpodobně přivede tolik diskutovaný Green Deal. Štítky indikující uhlíkovou stopu nepovažuji pro koncového zákazníka za tolik důležité, všichni výrobci se dnes maximálně snaží v rámci svých programů udržitelnosti maximálně minimalizovat produkci CO2. Váš odchod zMiele byl pro trh domácích spotřebičů poměrně překvapivý. Zdroje naší redakce hovoří o tom, že jste odešel především kvůli změně struktury firmy. Je na tom něco pravdy? K interním záležitostem ve firmě se nemohu vyjadřovat. Mohu pouze potvrdit, že Miele Česká republika byla zařazena do tzv. východoevropského clusteru s centrálou ve Varšavě, který převzal veškeré kompetence. Pravomoci a rozhodovací možnosti ředitele v České republice jsou nyní minimální. Celý profesní život jsem byl lídrem ve svém týmu a měl jsem tuto pozici i v očích našich obchodních partnerů. Neumím prostě jenom poslušně vykonávat příkazy. S centrálou Miele mám ale nadstandardní vztah. Oba majitelé, pan Dr. Markus Miele a Dr. Reinhard Zinkann, se se mnou osobně rozloučili a poděkovali mi velmi upřímně. Velmi si toho vážím. Jaké jsou vaše aktuální plány pro nejbližší budoucnost? Chcete zůstat v profesní sféře věrný světu domácích spotřebičů? Aktuální plán je trochu si odpočinout, věnovat se rodině a sportu se svými dětmi. Postupně vyhodnocuji možnosti, které se objevují na trhu, a nevylučuji, že se nějakým jiným způsobem do této branže vrátím. Pracuji nyní ale na trochu jiných projektech a spíše vidím svoji budoucnost mimo korporát v samostatné činnosti. Každopádně jsem velmi překvapen, jaké jsou zajímavé možnosti dalšího rozvoje všeobecně na trhu, a velmi se těším na další etapu svého profesního života. Před odchodem z firmy se s Tomášem Abrahamem rozloučil i Dr. Markus Miele, jeden z majitelů společnosti, a poděkoval mu za dlouhé roky úspěšné spolupráce. Fotka z rozlučky Tomáše Abrahama se spolupracovníky v Brně pořízená koncem září 2022. INTERVIEW • TOMÁŠ ABRAHAM

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=