SELL: 09 / 2022

18 18 • Sell • 9/2022 Ve společnosti Miele jste pracoval skoro 30 let a více než 20 let vedl zdejší zastoupení. Byl jste tedy na trhu domácích spotřebičů donedávna nejdéle sloužícím generálním ředitelem a současně jste byl svědkem proměn svobodného trhu od jeho prvních krůčků až po současnost. Co pro vás každá z oněch tří dekád symbolizuje? Samozřejmě máme na mysli v kontextu s Miele. Devadesátá léta byla opravdovým začátkem od nuly. Pamatuji si, jak jsem ve svém starém favoritu rozvážel vysavače, které jsem měl vyskládané v kanceláři, a na vše jsem byl úplně sám. Postupně jsem začal nabírat posily, ale na všechno jsme si museli sami vydělat. Žádnou finanční injekci jsme nedostali. Byly to vpravdě průkopnické začátky, kdy jsme všichni byli mladí, plní elánu a obrovské touhy po úspěchu. Současně jsme museli ale projevit velkou dávku trpělivosti a vytrvalosti, protože přesvědčit v té době obchodního partnera, aby si vzal do výstavky Miele, nebylo vůbec jednoduché. Výrobky byly na tehdejší dobu velmi drahé, vysoko nad průměrem trhu. Postupně jsme se začali prosazovat, a to především v kuchyňských studiích, pro která byla značka Miele zajímavá i díky silné profitabilitě. V roce 2006 jsme otevřeli na tehdejší dobu designově revoluční showroom v Praze, který vznikl ve spolupráci s ateliérem ADR a především Petrem Kolářem. Na tento prostor se jezdili dívat obchodní partneři z celého světa. Konec mé druhé dekády v Miele byl pak ve znamení nástupu internetu, čemuž jsme se museli přizpůsobit i my. V roce 2010 následoval nový prostorný showroom v Brně a přestěhovali jsme se zde do krásných moderních kancelářských prostor ve Spielberk Office parku. Na toto období rád vzpomínám, protože jsme po krizi začali opět mohutně růst a dařilo se nám. Poslední roky pak byly ve znamení různých transformací a změn – například implementace SAPu, při které už takové veselo nebylo, ale pořád jsme měli nejlepší výsledky v regionu SEE, kam spadá celá jižní a východní Evropa. Devadesátá léta byla i v sektoru domácích spotřebičů dobou velmi specifickou. Lidé doma mnoho techniky neměli a vše, co šlo na trh, mizelo před očima. Byl tehdejší byznys opravdu tak jednoduchý? Nebo měl nějaká zásadní úskalí, na která se při nostalgickém vzpomínání na doby milé často zapomíná? Na začátku bylo vše možná jednoduché pro některé jiné značky nebo prodejce. Zboží se prodávalo snadno, protože nebyl trh nasycený. My jsme ale byli v jiné pozici, jak už jsem zmínil. Naše zboží bylo v tehdejší době opravdu extrémně drahé. Základní pračka stála 35 tisíc korun a platy se pohybovaly okolo 5 tisíc. Dnes stojí nejlevnější pračka Miele kolem 22 tisíc, ale průměrný plat je okolo 40 tisíc. To je zcela zásadní rozdíl oproti devadesátým létům. ZnačkaMielednesplatí zazárukukvality a spolehlivosti.Kúspěchůmse alemusela na tuzemském trhu poctivě dopracovat. A kdy se z Miele stala definitivně ona ikona, jejímiž produkty by si každý přál vybavit svou domácnost? Počátky byly krušné a zároveň velmi vzrušující. Oslovovali jsme nejzajímavější klientelu, která věřila kvalitě našich produktů a byla ochotná investovat nemalé peníze. Buď ji znali ze zahraničí, nebo se nám podařilo je přesvědčit díky našim obchodním partnerům. Pořádali jsme spoustu prezentačních akcí, školení, účastnili se veletrhů… Bylo toho opravdu hodně. Nevím, jestli je značka Miele u nás ikonou, nicméně pod sloganem „Vše ostatní je kompromis“ jsme postupně získali silnou pozici v prémiových spotřebičích, především v segmentu kuchyní. Co bych ale rád zdůraznil, je, že bez svého perfektního týmu bych nedokázal nic. Jsem proto na všechny, s nimiž jsem měl možnost spolupracovat, velmi hrdý. A to samé platí pro naše obchodní partnery, kteří v nás na začátku vložili důvěru a šli do toho s námi. Chtěl bych jim tímto moc poděkovat. Co vnímáte jako svůj největší úspěch v čele Miele? A co naopak považujete za největší chybu, kterou už byste nyní neopakoval? Za největší úspěch považuji právě to, že má Miele v České republice ve srovnání s jinými východoevropskými zeměmi velmi silnou pozici. Na počet obyvatel jsme byli dokonce lepší než například Francie, Itálie, Španělsko, kde máte větší kupní sílu. Velkým úspěchem je určitě i výstavba našeho nyní již největšího výrobního závodu ve skupině Miele, u kterého jsem byl v Uničově od samého počátku. Vyloženě zásadní chybu si nyní neuvědomuji. Menších byla celá řada. Možná jsme měli Tomáš Abraham: Miele čekají velké výzvy. Cesta k úspěchu značky nebyla na zdejším trhu vůbec jednoduchá Do letošního října byl nejdéle sloužícím generálním ředitelem v branži domácích spotřebičů. Stál u úplných počátků značky Miele na zdejším trhu a dovedl ji k obrovskému úspěchu na českém i slovenském trhu. Řeč je o Tomáši Abrahamovi, působícím u německého prémiového výrobce skoro 30 let. Jak hodnotí ony tři dekády? Co považuje za největší úspěch? A kde naopak firma udělala chybu? A co ji podle něj čeká v blízké budoucnosti na stále se měnícím herním poli volného evropského trhu? INTERVIEW • TOMÁŠ ABRAHAM

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=