39 Sell • 9/2022 • 39 TÉMA • VÝROBA A LOGISTIKA Drahé energie v Evropě Přestože se ještě loni mohlo zdát, že postupný odklon firem od Číny bude trvalejší, nemusí to tak nakonec být. Na starém kontinentu způsobuje skokový růst cen energií průmyslu, včetně výrobních závodů domácích spotřebičů, nemalé problémy. A zvyšování cen se v posledních měsících dotklo nejen států stojících pevně na straně Ukrajiny, ale také Turecka, kde průmyslovým podnikům vzrostly náklady na energie až o 50%. Jelikož přechod značek ke spotřebičům z tureckých továren trval určitou dobu, ještě minimálně několik měsíců na svých portfoliích reálně nic nezmění. Už nyní ale některé z nich aktivně řeší obnovení dodávek z Číny. Důvodů mají hned několik: • Přílišná vytíženost továren v okolí Evropy a delší dodací doby. Navíc i tyto továrny dál trápí nedostatek některých komponent • Nákupní cena spotřebičů z továren v blízkosti Evropy vlivem vysoké poptávky stoupJedním z největších producentů v dosahu Evropy je vedle Arçeliku i další turecká firma, Vestel. Její „Vestel City“ má celkovou rozlohu 1,3 milionu metrů čtverečních. Čínský Haier si byl vědom nutnosti budovat výrobu v Evropě ještě před příchodem covidu. Dokládají to investice v Rumunsku a Turecku, kde už závody fungují a produkují zboží. V obou zemích se navíc nadále rozšiřují. Nejnověji v tureckém Eskişehiru, kde byla slavnostně otevřena nová výroba myček. la, zatímco čínští producenti nabízejí až dvouciferné slevy • Cena dopravy z Číny se postupně blíží předpandemické úrovni. Aktuálně je o více než 70% levnější než loni ve stejném období Čínští producenti se dostali postupně do nekomfortní situace, která je nutí přicházet s nebývale agresivními slevami, z pohledu evropských firem velmi atraktivní nabídkou. A zdejší firmy na to budou pochopitelně reagovat. Obzvlášť ve světle rostoucích vstupů a smršťujících se marží, u nichž nelze čekat nějakou zásadní změnu k lepšímu. Na koncových cenách spotřebičů se inflace podepsala zatím zcela minimálně. Jak je na tom kontejnerová doprava V Číně se podle našich zdrojů z trhu situace stabilizovala a firmy nemají potíže s nakládkou zboží a vyplutím lodí podle plánu. Dochází ovšem k tomu, a dle našich informací nadále docházet bude, že lodě vynechávají nakládku v některých přístavech a nastávají změny v trasách lodí, protože rejdaři s klesajícími zisky vyvíjejí větší snahy optimalizovat využití svých flotil. A to i tím, že lodě úmyslně zpožďují nebo do jejich tras přidávají nebo z nich ubírají přístavy. V severomořských přístavech přetrvává kritická situace a lodě nadále čekají, i když už složení nákladu z lodi a nakládka na vlak netrvá měsíc či dva, ale pouze asi dva týdny. To je samozřejmě stále hodně dlouhá doba, nicméně jde o citelné zlepšení. Přesto hledají dopravci alternativy, i kvůli stoupajícím vícenákladům, takže se začíná v jejich branži hovořit o polském Gdaňsku nebo slovinském Koperu Gdaňsku nebo slovinském Koperu jako možné nové bráně do východní Evropy. Lubor Jarkovský Vývoj průměrné ceny za 40stopý kontejner od loňského 27. listopadu až do letošního 9. listopadu a na 4 světových linkách ze Šanghaje. Už během jarních měsíců začala cena postupně klesat. Zdroj: Drewry Supply Chain Advisors
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=