SELL: 01 / 2023

VELKÝ ROZBOR: WHIRLPOOL SPOJUJE V EVROPĚ SÍLY S BEKO Proč dal Whirlpool přednost Turkům před Číňany? A vznikne díky dohodě potřebná protiváha asijských tygrů? JURA SE OBEJDE BEZ MARKETPLACŮ Její prodeje přesto nekopírují současný strmý pokles trhu kávovarů, informuje Jindřich Palupa EXKLUZIVNÍ INTERVIEW S LUBOŠEM FILIPEM Proč odešel nečekaně z firmy FAST? A jak vidí vývoj na trhu? SERVISNÍ SLUŽBY VSTOUPILY DO 21. STOLETÍ Jak se liší RepairSYS od tradičních servisů, vysvětluje Martin Katzer SELL 1/2023 JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 14 LET NA TRHU Jindřich Palupa SKUPINY VÝROBKŮ Kávovary Vrchem plněné pračky Elektrické zubní kartáčky SELL NA CES 2023 Ohlednutí za největším veletrhem spotřební elektroniky na světě PANIKANA TRHU (OČEKÁVANÉ) OSTRÉ PROPADY PRODEJŮ A (NEČEKANÉ) PERSONÁLNÍ ZMĚNY HÝBOU OD LEDNA BRANŽÍ + podrobná video prezentace JURA J8 První automatický kávovar s přípravou ochucené mléčné pěny dorazil Luboš Filip Martin Katzer

Šetří energii. A Váš čas. Šetří energii. A Váš čas. Naše mraznička s technologií NoFrost Vás mnohého ušetří – častého nakupování, únavného odmrazování i vysokých účtů za elektřinu. Zbudou Vám tak dokonale zamrazené zásoby. A také více času na příjemné věci v životě. Objevte úspornou dlouhodobou čerstvost na home.liebherr.com Chlazení a mrazení

trh bublá nervozitou. Propady prodejů dělají vrásky prodejcům i jejich dodavatelům. V některých firmách přicházejí až nečekané reakce – například zastavení náboru nových lidí, o které se ještě loni firmy praly. Vznikají tak paradoxní situace, kdy by dotyčného v dané firmě chtěli, dokonce potřebovali, ale mají „stop stav“ v přijímání posil. Za pár měsíců si nepochybně budou sypat popel na hlavu, jenže to už bude pravděpodobně pozdě. Dotyčný bude dávno někde u konkurence. Personální otázky se staly už od začátku roku, hned vedle padajících prodejů, druhým nejdiskutovanějším tématem v branži. Odstartoval to nenadálý a především bleskurychlý odchod Luboše Filipa z firmy FAST. Nestandardní situace vyvolala na trhu dost spekulací. Zeptali jsme se proto na věc přímo pana Filipa. Rozhovor s ním najdete na straně 54. Tématu personálních změn se pak věnujeme na straně 6, kam jsme zařadili také vyjádření firmy FAST. Pokud jde o další nečekané odchody, vlnu zájmu přitáhli nyní už bývalí obchodní ředitelé firem De’Longhi a LG, tedy Stanislav Brázda a Roman Šípoš. Celkem přirozeně se vede v branži debata, zda a do jaké míry s jejich rozhodnutími souvisí aktuální negativní vývoj trhu. Respektive nerealistické forecasty firem a tlak na výsledky ze strany centrál. A to hlavně u obřích korporátů, kde se v každé krizi s železnou pravidelností obnažuje naprosté odloučení mnohých top manažerů od reality trhu. Tlak na zvyšování prodejů a výkonnost je setrvalý bez ohledu na to, zda trh roste o 20 %, nebo o 20 % klesá. I když nikdo z nich naší redakci nic takového nepotvrdil, lze konstatovat, že odešli ze svých pozic v podstatě na vrcholu hospodářského cyklu. Za poslední dva tři roky odevzdali skvělé, často rekordní výsledky, a pokud by se pro odchod rozhodli až za rok či dva, opouštěli by své pozice ve zcela jiné situaci. Kde se objeví, není u většiny z nich známo. U Luboše Filipa se těsně před uzávěrkou potvrdila informace, že nastupuje do společnosti Midea – více informací přineseme na našem webu. Roman Šípoš míří mimo branži. V případě Stanislava Brázdy žádné zprávy o možném nástupu na nové místo v tuto chvíli nemám. Zato se vyjasnila situace ohledně nového angažmá Josefa Hegedüše - od 1. dubna nastupuje do firmy Amica na pozici Senior Product Manager CZ/SK. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

Horké, ledové a cold brew. Jednoduše Perfetto. STUDENÁ PĚNA COLD BREW Nová *Nezávislý výzkumný institut, lídr v prodejích pro rok 2021 N°1 v kávovarech na espresso*

delonghi.com *platí od 1.4. do vyprodání zásob. 4 kg kávy De'Longhi Kimbo Nyní akce pro zákazníky jako dárek při koupi kávovaru z řady Eletta Explore ECAM 450.86.T ECAM 450.65.G/S ECAM 450.55.G/S TECHNICKÉ PARAMETRY Tlak čerpadla (bar) 19 19 19 Kapacita zásobníku na kávová zrna (g) 300 300 300 Objem nádržky na vodu (l) 1,8 1,8 1,8 Kapacita zásobníku na kávovou sedlinu (porce) 14 14 14 Nastavitelná výška dávkovače kávy (mm) 80–143 80–143 80–143 Rozměry (šxhxv) (cm) 26 x 45 x 38,5 26 x 45 x 38,5 26 x 45 x 38,5 Hmotnost (kg) 11,4 11,4 11,4 Energetická třída A A A UŽIVATELSKÉ ROZHRANÍ Displej 3,5“ TFT barevný 3,5“ TFT barevný 3,5“ TFT barevný Osobní nastavení kávy 4 pro ly 4 pro ly 4 pro ly NÁPOJE Možnost připravit 2 šálky najednou    Možnost použít předemletou kávu    Ledové nápoje 14 14 9 Horké nápoje 17 17 17 Nápoje s sebou 18 18 15 LatteCrema systém Hot&Cool    Termoizolační karafa na mléko Tryska na pěnění mléka Speciální nápoje s MixCarafe Funkce čaje    Funkce horké vody    EXTRA FUNKCE Technologie BeanAdapt   Technologie Cold Extraction   Odkládací plocha na šálky    Možnost použít vodní ltr    Programovatelné zapnutí Programovatelné vypnutí    Nastavení tvrdosti vody    Vyjímatelná spařovací jednotka    Ocelový mlýnek se 13 stupni mletí    Odvápňovací a proplachovací program    Režim úspory energie    Mobilní aplikace    PŘÍSLUŠENSTVÍ V BALENÍ Termohrnek 470 ml  Karafa na kávu

Bean Adapt technologie Kávovar De’Longhi Eletta Explore disponuje exkluzivní technologií Bean Adapt, která vyvažuje hrubost mletí, množství kávy a teplotu spaření tak, aby byla zajištěna dokonalá extrakce, a přitom zachována specifická chuť dané kávové odrůdy. LatteCrema Cool Kávovar Eletta Explore je vybavený systémem LatteCrema Cool, který našlehá mléko na studenou mléčnou pěnu. Speciálně vyvinutá receptura zajistí, že ledový nápoj je plný chuti a zároveň osvěžující. Prozkoumejte svět ledových verzí cappuccino, flat white nebo americano, a nekonečné možnosti originálních experimentů s oblíbenými přísadami - např. ochucené sirupy, rostlinné nápoje nebo drcené ořechy. LatteCrema Hot Patentovaný systém LatteCrema Hot automaticky připraví dokonalé cappuccino s krémovou mléčnou pěnou. Dokonce je možné vybrat jeden ze tří stupňů napěnění – horké mléko, střední nebo hustá pěna. LatteCrema systém si poradí i s napěněním rostlinných alternativ - ovesného, mandlového nebo sojového nápoje. A co více? Kávovar disponuje nádržkou na vodu s objemem 1,8 l a 300g zásobníkem na zrnkovou kávu. Balení kávovaru obsahuje karafu LatteCrema Hot a Cool, formu na ledové kostky, jednu dávku odvápňovače EcoDecalk, trysku na horkou vodu, vodní filtr, odměrku, lakmusový papírek a štěteček.

Mobilní aplikace Co ee Link umožňuje snadno ovládat funkce kávovaru, úpravu nápojů podle osobních preferencí, nebo dokonce vytváření vlastních receptů. Aplikace navíc obsahuje více než 100 exkluzivních kávových receptů, návody nebo interaktivního průvodce. Připojením kávovaru pomocí svého mobilního telefonu je možné na dálku připravit vybraný nápoj. Dotykové ovládání Ovládání kávovaru Eletta Explore je jednoduché a intuitivní, a to díky barevnému dotykovému displeji s 3,5” rozlišením. Ovládací panel s dotykovými ikonami umožňuje rychlý přístup k jednotlivým skupinám nápojů – horké, ledové, s sebou a oblíbené. Menu kávovaru je v českém jazyce a provede vás celým procesem přípravy kávy a všemi kroky spojenými s údržbou a nastavením. Technologie „Cold Extraction“ Osvěžující Cold Brew do 5 minut? S De’Longhi technologií „Cold Extraction“ to nebude žádný problém. Stisknutí tlačítka stačí pro přípravu cold brew nápojů. Tyto recepty jsou připravené na bázi překapávané kávy, kdy kávovar pracuje s nízkým tlakem a vodou o pokojové teplotě. Funkce „S Sebou“ Díky funkci „S sebou“ je možné oblíbenou kávu připravit do cestovního termohrnku a zásoby energie tak doplnit kdykoli a kdekoli. Stačí zvolit jednu ze tří velikostí: S, M a L nebo upravit porci na libovolnou kapacitu od 235 do 475 ml. Speciálně navržený odkapávací tácek umožňuje umístit termohrnky až do výšky 16 cm. De‘Longhi termohrnek s objemem 470 ml je možné dokoupit jako příslušenství. Nápoje přesně podle chuti Eletta Explore nabízí až 50 nápojů jedním stisknutím, stačí si vybrat ledové, horké, cold brew nebo s sebou! Díky 4 uživatelským profilům si každý člen rodiny může svůj nápoj přizpůsobit, nastavit velikost, poměr kávy a mléka, aroma a požadovanou teplotu, nebo vytvořit vlastní recept. Kávovar se postará o všechny přání a díky přátelskému a vřelému tónu vzbudí dojem z milé návštěvy kavárny.

Obsah 1/2023 3 Editorial 6 První čtvrtletí ve znamení personálních otřesů Na svých pozicích skončili Filip, Brázda i Šípoš 8 Novinky a video Proč označuje Concept své prodejny za „zážitkové“? A jak vypadá nová generace kávovarů Beko? 10 Novinky a video Podrobná video prezentace kávovaru JURA J8 a informace o novém e-shopu zakladatele Opravárny 12 Lídr trhu odvlhčovačů neusíná na vavřínech. Rohnson uvedl další novinky 13 Prudce klesající prodeje vyvolaly paniku. Z vrcholu sinusoidy ale jiná cesta než dolů nevede 16 Trh s kávovary zažívá velký propad. JURA ale křivku nekopíruje a obejde se bez marketplaců, říká sales manager CZ/SK zastoupení Jindřich Palupa 18 JURA opět posouvá hranice Model J8 svými inovacemi mění trh. Jak? 20 Skupina výrobků Automatické kávovary 25 Sage Snadná cesta k dokonalému šálku 27 Kompaktní chladničky a mrazáky DOMO a PRIMO. Chytré řešení do menších bytů nebo na chalupu 28 Čistý vzduch i osvěžující filtrovaná voda. Seznamte se s novinkami Kärcher 30 Úklidová četa ECG se hlásí do služby 31 Ohlédnutí za veletrhem CES 2023 Foto a video reportáž přímo z Las Vegas 40 Objevte výhody napařovacích žehliček Braun TexStyle 42 Novinky a video Video prezentace unikátního kávovaru Severin Filka a informace o návratu značky Solac na český trh 6 13 16 31

44 RepairSYS chce být servisní platformou číslo jedna v Evropě, informuje generální ředitel firmy Martin Katzer 46 Pračky Hoover H-Wash 700 Nový rozměr kvality 48 VELKÝ ROZBOR: Proč dal Whirlpool přednost Turkům před Číňany? A vznikne díky dohodě potřebná protiváha asijských tygrů? 54 Luboš Filip: „Obrat značky Philco jsme více než zdvojnásobili. A moje další angažmá? Zůstávám v oboru.“ 56 Ekonomický bulletin 58 Skupina výrobků Vrchem plněné pračky 59 „Vrchovky“ AEG a Electrolux nabízejí páru nejen pro praní, ale také k rychlému osvěžení prádla 61 Beko Ještě o 30 % úspornější než energetická třída A 63 Vrchem plněné pračky Haier Dokonalé spojení technologií a praktičnosti 65 Philco Pozvěte své prádlo do páry 67 Nová generace vestavných myček Fagor dorazí v dubnu 68 Zrcadlo aneb chvilka k zamyšlení Pavlovův reflex na trhu domácích spotřebičů 69 Haier SuperDrum Series 9 Největší slim pračka se sušičkou na trhu 70 Skupina výrobků Elektrické zubní kartáčky 71 Jarní alergie? Zatočte s nimi přírodní silou suché jemné páry 73 Vlny snadno, rychle a na celý den? Nová automatická kulma BaByliss mění sen ve skutečnost VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08 44 48 54

6 • Sell • 1/2023 Za Luboše Filipa našel FAST ihned náhradu Když Luboš Filip zkraje ledna znenadání oznámil, že odchází z firmy FAST ČR, zásadní otázkou bylo, jak rychle a kdo ho nahradí. FAST dokázal neočekávanou situaci poměrně rychle vyřešit interními zdroji. Pozice šéfa importu a značky Philco byla promptně obsazena Petrem Donátem, který doposud působil jako obchodní a produktový manažer právě v týmu Philco. V oboru domácích spotřebičů se Petr Donát pohybuje více než 15 let – v minulosti pracoval pro firmy Beko a Miele. Součástí týmu „Philco“ je od roku 2017. Ředitel marketingu FAST ČR Marek Bolega poskytl naší redakci k této personální změně následující vyjádření: „Tým ve společnosti FAST stavíme dlouhodobě na jednoduchém principu – pokud někdo náhle ze sestavy vypadne, ostatní ho mohou velmi rychle zastoupit. Na značce Philco musíte pracovat srdcem, proto po odchodu pana Filipa došlo pouze k interní úpravě a přesunu personálních kapacit, které značku dlouhodobě znají, mají přesnou vizi a koncepci. My ve FAST ČR pevně věříme, že to povede k dalšímu rozvoji značky a jejímu růstu.“ Hned na začátku ledna, kdy naší redakci Luboš Filip svůj odchod potvrdil, se začala trhem šířit řada spekulací o důvodech jeho rozhodnutí. Požádali jsme ho proto o rozhovor, který vyšel ještě v únoru na našem webu. V tomto vydání ho najdete na straně 54. Luboš Filip šéfoval importu a značce Philco ve firmě FAST ČR od roku 2016. Přešel do ní z postu obchodního ředitele pro sektor domácích spotřebičů značky Concept. Dříve zastával podobné pozice ve firmách Amica či Baumatic, přičemž v branži domácích spotřebičů se pohybuje už od konce 90. let. O jeho dalším případném angažmá se na trhu živě spekuluje a v den uzávěrky nám sám Luboš Filip potvrdil, že nově posílí evropský tým firmy Midea. Roman Šípoš a LG, konstanta trhu, která už neplatí Druhou neméně překvapivou zprávou z konce února je odchod Romana Šípoše z firmy LG, s níž je spjat už od roku 2003. V roce 2006 sice krátce pracoval mimo branži, ale už v listopadu 2007 se do LG vrátil. Nejprve na pozici obchodního manažera domácích spotřebičů. V roce 2013 přišlo povýšení na obchodního ředitele. Mezi lety 2018 a 2020 šéfoval i marketingu. Na trhu byl Roman Šípoš v pozici obchodního ředitele LG vnímán skutečně jako určitá konstanta. Jeho sepjetí s LG působilo na trh o to silněji, když si uvědomíme, že vydržel více než 15 let v korejské firmě – není žádným tajemstvím, že právě korejští či japonští zaměstnavatelé jsou pověstní méně citlivým přístupem k zaměstnancům než západní společnosti. Tlak na výkon a výsledky je v nich přitom enormní. Odchodem Stanislava Brázdy se pozice českého obchodního ředitele v De’Longhi ruší Výčet zásadních personálních změn v prvním kvartálu uzavírá Stanislav Brázda, který ke konci února po více než dvou letech opustil českou pobočku De’Longhi. Jeho místo nebude podle vyjádření firmy obsazeno, ale současně ani zcela zrušeno. Vedení obchodního týmu bude mít nově na starosti vedoucí manažer klíčových zákazníků, jehož De’Longhi nyní hledá. K tématu se ještě vrátíme v příštím vydání, do kterého připravujeme rozhovor s Jakubem Gawronským, šéfem De’Longhi Česko, Polsko a Slovensko. První čtvrtletí ve znamení personálních otřesů Na svých pozicích skončili Filip, Brázda i Šípoš Hned na začátku roku se postaral o velký poprask na trhu ředitel importu a šéf značky Philco Luboš Filip, když velmi nečekaně a navíc nezvykle rychle opustil firmu FAST ČR. V posledních týdnech se pak udály další dva významné odchody z pozic obchodních ředitelů. Českou pobočku LG opustil po více než 15 letech Roman Šípoš a z De’Longhi odešel Stanislav Brázda, který u italského lídra trhu kávovarů působil něco málo přes dva roky. 6TÉMA • PERSONÁLNÍ ZMĚNY Petr Donát Luboš Filip Roman Šípoš Stanislav Brázda

Zbavte se alergenů jednou provždy. Čistí, ohřívá i osvěžuje vzduch. Koupíte v Pop-up storech Dyson a u vybraných autorizovaných partnerů

8 8 • Sell • 1/2023 NOVINKY A VIDEO VIDEO https://bit.ly/conceptcz Víme první – Beko připravuje k uvedení zcela novou generaci svých kávovarů Doba oťukávání trhu s kávovary je u značky Beko definitivně u konce. Turecký výrobce totiž v průběhu letošního roku uvede zcela novou řadu automatických kávovarů, které svým provedením a funkcemi dávají jasně najevo nemalé sebevědomí. Automatické modely včetně těch s plně automatizovanou přípravou mléčných káv se ovládají pomocí velkých dotykových panelů. Plnoautomaty disponují odnímatelnými nádobkami na mléko a nejvyšší model dokonce nádobkou v kovovém provedení a barevným dotykovým displejem. Dále se můžete těšit na nové kompaktní pákové kávovary s dotykovým ovládáním. Vybavenější varianta bude nabízena se systémem automatické přípravy mléčné pěny. Více informací a podrobnější prezentaci přineseme v průběhu dalších měsíců. Náběh novinek bude postupný, ale očekávat je můžete ještě v letošním roce. Česká značka Concept otevřela v loňském roce několik vlastních kamenných prodejen, které označuje jako „zážitkové“. Proč? Na to jsme se osobně přijeli zeptat do jedné z nich a při té příležitosti vyzkoušeli i nový model tyčového aku vysavače.

10 10 • Sell • 1/2023 NOVINKY A VIDEO VIDEO https://bit.ly/juraj8 Zakladatel Opravárny spustil nový e-shop. Prodává vrácené či opravené zboží s velkou slevou Jan Charvát, který stojí za projekty Opravárny a pokrokové servisní platformy RepairSYS, dnes spustil takzvaný O-Shop.cz, který si klade jediný cíl – přispět k ekologičtějšímu chování spotřebitelů i firem. Velké množství elektroniky, kterou lidé vymění za novou, je stále funkční, případně stačí drobná oprava a výrobek může ještě několik let sloužit. A právě tato technika se bude na novém e-shopu prodávat. Zboží, které bude znovu uvedeno na trh, otestují a případně opraví profesionálové z Opravárny, přičemž na něj poskytnou záruku 12–24 měsíců a zajistí i zlevněný pozáruční servis. Vedle ekologického rozměru má samozřejmě projekt rozměr ekonomický, protože mnoho lidí, kterým se doma porouchá spotřebič, nemá na nový a musí situaci v případě životně důležitých věcí, jako je pračka nebo chladnička, řešit různými půjčkami. O-Shop. cz pro ně může být cestou, jak se vyhnout nebezpečí dluhové pasti. Jan Charvát si je vědom, že zájem bude hlavně o bílé elektro, a proto bude tento segment včetně malých spotřebičů tvořit základ nabídky. Většina výrobků bude přitom nových či zánovních a bude k zákazníkům mířit přímo ze skladů výrobců, prodejců či distributorů. Dále pak půjde o zařízení, která někdo nechal v Opravárně servisovat a nevyzvedl si je. Případně se podaří technikům funkční spotřebič složit z více porouchaných kusů. Část nabídky e-shopu bude k prohlédnutí i koupi na pobočce firmy v pražských Holešovicích. Zbytek bude zařazen do prodeje čistě přes web. Jednou z největších letošních novinek v segmentu automatických kávovarů je nepochybně model JURA J8, který se podrobně prezentuje i v tomto vydání SELLu. Naše redakce měla ale možnost se s kávovarem seznámit ve velkém předstihu a natočili jsme o něm podrobné video. Co všechno nabízí? Podívejte se.

Testováno v 5 nezávislých světových laboratořích s certifikací ISO 17025. Vši Zvířecí alergeny Roztoči Klíšťata Štěnice (vajíčka, nymfy, dospělí jedinci) Fungus C. albicans Viry Bakterie 100% 97,7% 100% 100% 100% >99.9999% >99.999% >99.99999% 5 vteřin 2 vteřiny 3 vteřiny 3 vteřiny 5 vteřin 3 vteřiny 2 vteřiny 3 vteřiny www.laurastar.cz účinnost čas eliminace

Lídr trhu odvlhčovačů neusíná na vavřínech. Na trh uvedl další novinky www.rohnson.cz Pracant v elegantním provedení Rohnson R-91220 Genius² Wi-Fi S odvlhčovacím výkonem 20 l/den a možností ovládání přes wi-fi najde tento model uplatnění v různých situacích. Ať už potřebujete zbavit vlhkosti místnosti v bytě, v chalupě, nebo v suterénu. Vhodný je do prostor s plochou až 120 m². Díky velmi elegantnímu černému provedení s jemným mřížkováním na čelní straně dokonale splyne s moderním interiérem a nebude působit rušivě. Z výbavy jmenujme UV-C sterilizační lampu, funkci ionizátoru, časovač a speciální funkci pro sušení prádla. Displej na čelní straně zobrazuje aktuální vzdušnou vlhkost. Vzduch prochází při odvlhčování přes uhlíkový/ionizační a prachový filtr. V případě potřeby lze dokoupit i filtr HEPA 13 a povýšit tak odvlhčovač na vysoce kvalitní čističku vzduchu. Funkci čištění vzduchu lze používat nezávisle na odvlhčování. Ve stejném designovém provedení nabízí Rohnson ještě modely R-92016 (16 l/den) a R-91120 (20 l/den, u nichž nenajdete funkci wi-fi. Nenápadný a výkonný Rohnson R-91216 True Ion & Health Clean Tento odvlhčovač s výkonem 16 l/den je ideální volbou pro prostory do 100 m². Stejně jako předchozí popisovaný model nabízí nezávislou funkci čištění vzduchu, ionizátor, funkci sušení prádla, časovač a další běžné prvky, jako je dětský zámek nebo ukazatel relativní vlhkosti (zde ve formě centrálně umístěného displeje). Všimněte si i jednoduchého čistého designu a nenápadného barevného provedení. Značka Rohnson ovládla český trh s odvlhčovači a svou výsadní pozici si chce pochopitelně udržet. Úspěšné a už tak pestré portfolio proto rozšířila o další modely s různými výkony i rozličnými designovými provedeními. Seznamte se s nimi. Kompaktní řešení do menších prostor Rohnson R-91212 True Ion & Fresh Air Odvlhčovač v tradičnějším provedení s výstupem vzduchu na čelní straně cílí na domácnosti o ploše do 60 m². Konkrétně dosahuje odvlhčovacího výkonu 12 l/den. Lze u něho aktivovat nezávislou funkci ionizace, časovač a vybírat ze 2 rychlostí ventilátoru. Rohnson R-9525 True Ion & Health Clean Přehled novinek uzavírá model, který je naopak určen pro větší byty s rozlohou až 145 m². Odpovídá tomu i jeho vysoký odvlhčovací výkon 25 l/den, přičemž nechybí nezávislá funkce čištění vzduchu ani ionizátor. Čistička vybavená uhlíkovým (pachovým) filtrem a prachovým filtrem dále nabízí časovač a funkci sušení prádla. Dokoupit k ní lze filtr HEPA H13 a učinit z ní mimořádně účinnou čističku vzduchu. Všechny prezentované modely jsou vybaveny systémem proti zamrznutí a lze je používat s kontinuálním odvodem kondenzátu do odpadu. Na všechny je poskytována 5letá záruka.

ROVATCÍM 13 Sell • 1/2023 • 13 Připočítejme rekordní a nepřirozené prodeje domácích spotřebičů během covidu a s nimi se pojící nadprůměrnou nasycenost trhu. Kdo si chtěl koupit automatický kávovar nebo novou myčku v rámci pandemického zvelebování domácnosti, spíše již tak učinil mezi lety 2020 a 2022. Přemíra nového a bezvadně fungujícího zboží v českých domácnostech v kombinaci s inflací, zejména kvapným zdražováním základních potravin, a celkovou negativní náladou ve společnosti kvůli pokračující ruské invazi a všem jejím důsledkům daly vzniknout poměrně dramatické situaci. Některé kategorie se propadají o desítky procent. Problémy jsou jak v sell-inu, tak v sell-outu, kde výrazný pokles prodejů malých i velkých spotřebičů dokládají čísla společnosti GfK, která si můžete prohlédnout na následující straně. Výstup na vrchol a sestup z něj Když vyrazíme na výlet na Praděd nebo Sněžku, už před výstupem je jedno jisté, po dosažení vrcholu hory bude následovat sestup z ní. To, co nyní trh prožívá, není nic nenormálního nebo podivného, ačkoliv se mnozí lidé z branže tváří šokovaně, je to prostá ekonomická realita, často znázorňovaná prostou sinusoidou, na jejíž vývoj má samozřejmě vliv spousta faktorů. Některé nečekané, jako třeba covid nebo vpád Rusů na Ukrajinu, mohou vrchol křivky ještě posunout vzhůru, nebo naopak níže. Základy se ale nemění. Zpravidla proto po okolnostmi vyhnaném strmém růstu nějakého byznysu následuje podobně ostrá korekce. A u slova korekce bychom se nyní na chvíli zastavili, protože aktuální prudší propad trhu jen kopíruje a vyrovnává předcházející podobně strmé růsty prodejů během covidu. Nepříznivé výsledky za posledních pár měsíců nejsou tedy šokem, nejsou ničím zvláštním a nenormálním. Naopak, jen jsme loni definitivně dosáhli vrcholu sinusoidy, která navíc mezi lety 2020 a 2022 nabrala extrémně strmý vzestup, a tak nyní stejně strmě klesá. Opět se musíme vrátit k rok starým vydáním SELLu, kde jsme podrobně rozebírali objevivší se indicie přicházejícího ochlazení, a dokonce jsme si dovolili hovořit o nárazu trhu do zdi. V prudkém růstu jsme se zkrátka vyšvihli na vrcholek sinusoidy s příliš velkou vervou a to tvrdší a rychlejší byla změna trendu do poklesu, v němž se nacházíme nyní. Kdy přijde růst? Záleží, na jaká čísla se budete dívat Věštit z křišťálové koule bohužel neumíme. V obecnější rovině lze říct, že výrazné zpomalení poklesu by mohlo nastat ve druhé polovině roku, přičemž rok 2024 by mohl být už mnohem pozitivnějším Prudce klesající prodeje vyvolaly paniku. Z vrcholu sinusoidy ale jiná cesta než dolů nevede V SELLu píšeme o tom, že je trh v procesu nárazu do zdi, už od loňského jara, kdy to sice ještě nebylo úplně vidět ve všech datech a číslech, ale směr a nevyhnutelná kolize byly nastaveny již energetickou krizí od podzimu 2021, kdy zkrachovala Bohemia Energy a někteří další dodavatelé energií. Dalším důkazem bylo loňské chladnutí do běla rozpálené (a covidovými lockdowny zcela přepálené) e-commerce a samozřejmě největší strašák současnosti – pokračující obrovská inflace.

14 14 • Sell • 1/2023 TÉMA • SITUACE NA TRHU obdobím. Kalkulovat do predikcí bublající krizi v bankovním sektoru, další postup Rusů, doutnající střet Západu s Čínou a další faktory je ale prakticky nemožné. Nelze je ovlivnit a můžeme jen čekat, co z nich dál vzejde. Co bychom ale jednoznačně doporučili, je přestat srovnávat současné výsledky s těmi z let 2020 až 2022, protože to je stejné jako porovnávat hmotnost jablka na Zemi a na Jupiteru. Na obou tělesech je úplně jiná gravitace, a tedy i hmotnost jablka. Jelikož fungoval trh v době covidu tak trochu jako na jiné planetě, srovnáváte nesrovnatelné. Relevantní jsou pro současný trh data z let 2018 a 2019, z nichž by se mělo vycházet. A jelikož lze s určitou nadsázkou říct, že nás aktuální korekce vrací z Jupiteru zpět na Zemi, tedy zpět k předpandemickým číslům prodejů, panika není určitě namístě. Spotřebičů se prodala kvanta Žádná vítězná jízda netrvá věčně. A přestože byla covidová etapa vyplněna obrovským množstvím problémů a výzev v logistice a výrobě, faktem je, že jsme zažili poptávku, jaká byla v Česku naposledy snad v devadesátých letech. Kdo měl zboží, prodával. V průběhu pouhých dvou let a pár měsíců zamířily do českých domácností spotřebiče, které by se standardně prodávaly po dobu mnohem delší. Koncentrace velkých prodejů do kratšího časového úseku proto logicky znamená, že nás čeká období několika let, na které bude mít předcházejí prodejní ohňostroj vliv. Pochopitelně v tom smyslu, že bude o spotřebiče menší zájem ze strany zákazníků, jejichž nemalá část má poměrně novou výbavu a nic nepotřebuje. To ovšem neznamená, že z posledních let, jakými byly například myčky, sušičky nebo kávovary, mají to nejlepší dávno za sebou. Nadále nejde o produkty, jejichž penetrace v trhu by byla srovnatelná s pračkami a chladničkami. Pravda, jejich pozic asi sušičky ani myčky nikdy nedosáhnou, nic to každopádně nemění na faktu, že potenciál mají do dalších let obrovský. Lubor Jarkovský

16 16 • Sell • 1/2023 Pandemické roky přinesly obrovský růst trhu domácích kávovarů. Loni už došlo k určitému ochlazení, které je zkraje letošního roku ještě intenzivnější. JURA je ale poměrně specifická značka kávovarů se zacílením na střední až prémiový cenový segment. Jak je na tom trh s automatickými kávovary z pohledu vaší společnosti? Ano, trh s domácími kávovary je ve výrazném poklesu. Data za sell-in indikují na začátku roku dokonce propad o nějakých 50 %. To je pro výrobce obecně nepříjemná situace. JURA ale nekopíruje křivku celého trhu – naše prodeje šly dolů o cca 20 %, což považuji s ohledem na celkovou situaci za velký úspěch. Kterých cenových segmentů se pokles trhu v rámci vašeho portfolia dotkl? Je cítit, že střední cenový segment tak trochu ztratil dech. Dotýká se to našich nejprodávanějších kávovarů E8 a modelů z řady ENA. Na druhou stranu nyní JURA těží z toho, že se dlouhodobě soustředí na vyšší střední a prémiový segment, protože dražší kávovary, tedy nejvyšší modely z naší nabídky, se prodávají prakticky beze změny. Co dále vidíme, je určitá změna v chování zákazníků, kteří se nyní častěji snaží starší porouchaný stroj opravit místo toho, aby koupili nový. Donedávna ho sice nechali opravit, ale často ho pak předali dál v rodině a sami si pořídili novější model. Aktuálně se tento dlouhodobý trend omezil a život kávovaru v dané domácnosti se prodlužuje. Jak funguje vlastně váš servisní systém? Nabízíme takzvané servisní balíčky, a to tři. Jejich ceny se liší podle typu kávovaru, ale pro všechny platí, že zákazník už při předání kávovaru ví na korunu přesně, kolik bude servis stát. Nemůže se tedy stát, že bychom si pro něho při předání stroje připravili nějaké nepříjemné překvapení v podobě dodatečných nákladů a podobně. V roce 2020 jste otevřeli v Praze své Hospitality Center vytvořené podle švýcarského vzoru. Jak investici hodnotíte s více než dvouletým odstupem? Přestože jsme otevírali naše Hospitality Center v prvním roce pandemie, investice určitě nelitujeme. Vidíme v křivce návštěvnosti, že si k nám stále více lidí nachází cestu. Mnohdy se lidé jen přijdou poradit. A často při té příležitosti koupí údržbové produkty. My se snažíme těchto návštěv využít k tomu, abychom je edukovali, jak se o kávovar starat. Zdůraznili jim, že se to ve výsledku vyplatí. Současně nabízíme balíček běžné údržby kávovaru – jedná se o komplexní a profesionální čištění stroje přímo v našem servisu, kterým lze prodloužit jeho životnost. Celkově máme snahu se uživatelům našich kávovarů věnovat a nabídnout prozákaznický servis, jaký nemá na českém trhu konkurenci. Není výjimkou, že k nám přijde rozladěný zákazník, protože se mu kávovar porouchal, a odchází spokojený, protože mu byla poskytnuta adekvátní pomoc. JURA pracuje už mnoho let s poměrně omezenou a pečlivě vybranou sítí prodejních partnerů. Bude se na ní v blízké budoucnosti něco měnit? S ohledem na nástup marketplaces a kontinuální probíhající změny na trhu. Řeknu to velmi jasně a stručně – na tomto systému se nic v Česku měnit nebude. Náš distribuční model funguje velmi dobře a kupříkladu zmíněné marketplacy nám vůbec nic neříkají. Vysvětlím proč. Pro nás zůstává klíčovou částí našeho byznysu retail, protože pouze v něm lze zákazníkovi poskytnout maximální přidanou hodnotu v podobě osobní prezentace kávovaru, edukace s osobním rozměrem, možnost vyzkoušet kávovar, ochutnat kávu a vytvořit si se zákazníkem i určitý vztah, aby se k danému prodejci vracel pro spotřební materiál, vracel se pro rady a podobně. E-tail samozřejmě neignorujeme, protože vytváří nezanedbatelnou část našeho obratu a i v něm je možné do určité míry poskytovat prozákaznický servis, například na help lince prodejce. V marketplacu ale žádnou přidanou hodnotu zákazník nedostane, protože tato platforma je jen o výtlaku zboží. O nic dalšího na ní nejde, takže je zcela v rozporu s tím, co chceme zákazníkovi nabízet my. JURA jde naopak vstříc prodejním a poprodejním službám, aby se zákazník cítil důležitý, hýčkaný… Inflace a růst nákladů přiměly prakticky všechny firmy na trhu v posledních dvou letech několikrát aktualizovat ceníky. Jak jste reagovali vy? A lze očekávat ještě nějaké zvyšování cen v letošním roce? My jsme aktualizovali náš ceník k 1. lednu 2022, tedy loni na začátku roku, přičemž jsme zdražili o 5 až 8 %. Od té doby jsme ceny neměnili. Vedle lokálních rostoucích nákladů má na náš byznys nemalý vliv směnný kurz, nikoliv jen eura, ale také švýcarského franku, který byl pro nás loni dost drahý. Po roce je ovšem situace zcela odlišná, což nám hraje do Jindřich Palupa: Trh s kávovary zažívá velký propad. JURA ale křivku nekopíruje a obejde se bez marketplaců Švýcarská značka JURA k sobě přitáhla na loňském veletrhu IFA nemalou pozornost – a to nikoliv jedním, ale hned dvěma novými a velmi inovativními kávovary. U příležitosti jejich uvedení na český trh jsme hovořili s Jindřichem Palupou, sales managerem JURA pro Česko a Slovensko. Řeč samozřejmě přišla i na aktuální velký propad, jímž trh s kávovary prochází. INTERVIEW • JINDŘICH PALUPA • JURA

17 Sell • 1/2023 • 17 INTERVIEW • JINDŘICH PALUPA • JURA karet. Na druhou stranu výrazně zlevnilo euro, jež nám dělá vrásky na Slovensku. Musíme se s tím nějak poprat. Mohu každopádně s jistotou prohlásit, že letos už ceny měnit nebudeme, protože chceme být pro naše obchodní partnery stabilním a spolehlivým dodavatelem. Časté aktualizace ceníků jim pochopitelně komplikují obchod. V současné neklidné situaci jim nechceme přidělávat další starosti. Zmínil jste Slovensko. Dlouhé roky byla JURA Czech zodpovědná pouze za český trh, ale to se nedávno změnilo, že? Ano, od 1. ledna 2023 jsme výhradním distributorem pro Slovensko. A svým způsobem se pro nás Česko i Slovensko stávají jedním společným trhem. Na druhou stranu musím říct, že je slovenský trh dost odlišný od toho českého. S tím musím pracovat a přizpůsobit tomu naše aktivity, jejichž výsledkem by mělo samozřejmě být to, že se staneme lídrem tamního trhu v kategorii prémiových kávovarů. Základními pilíři naší strategie bude stejně jako v Česku budování omezené a pečlivě vybrané prodejní sítě. To doteď neplatilo. Nyní stojíme proto před úkolem najít opravdu kvalitní obchodní partnery, jak se nám to podařilo na českém trhu. Letošní rok je pro vás poměrně zásadní, protože uvádíte na trh takřka ve stejnou dobu dva nové kávovary. Na koho cílíte s modelem GIGA 10? A na koho s modelem J8? GIGA 10 je technologickým králem nejen naší nabídky, ale dovolím si říct, že celého trhu. Jde o skvost nabitý inovacemi. Kávovar spadá v podstatě do podobné cenové kategorie jako úspěšný model Z10, ale je ještě víc cílen na opravdového kávového nadšence, protože disponuje rekordním počtem funkcí a velmi podrobných nastavení. Množství úprav nápojů je skutečně bezprecedentní. Můžete míchat zrna ze dvou oddělených zásobníků v krocích po 25 %. Takže z jednoho může být třeba 75 % a z druhého 25 %. Nebo 50 % na 50 %. Určíte si nejen množství mléka, ale i poměr mléčné pěny a horkého nenapěněného mléka. Osobně si myslím, že ten, kdo si koupil kávovar Z10, je kandidátem na koupi GIGA 10 jako svého dalšího stroje. Naproti tomu model J8 je určitě masovější záležitostí, i když nejde o levný kávovar. Dokonale totiž zapadá do naší nabídky a vyplňuje mezeru mezi modelem E8 a Z10. Je cenově přesně uprostřed mezi nimi. Zákazník, pro kterého už je 60 tisíc příliš nebo nechce studenou extrakci espresa, má v modelu J8 skvělou a cenově dostupnější alternativu. A když to vezmu z druhé strany, zákazníka, který chce model E8 nebo ho už má, může J8 oslovit jako dostupný posun vzhůru v naší nabídce. Navíc u něho lidé ocení jedinečnou možnost přípravy ochucené mléčné pěny. Model J8 proto bude podle mě hit. U modelu J8 používáte nový typ mlýnku. Jak přesně funguje? A jaké jsou jeho výhody? Největší výhodou je zpětný chod mlýnku, takže v něm nezůstává káva. Zrna jsou pro každý nápoj vždy čerstvě namleta. Vedle toho umožňuje J8 individuální úpravu hrubosti nápoj od nápoje. Dokonce si můžete v nastavení u své konkrétní kávy zvolit hrubost – kávovar vás při výdeji kávy upozorní, abyste pomocí ovladače hrubost upravili. Je to otázka pár vteřin. Každý člen domácnosti může mít díky tomu nastavenou nejen velikost nápoje, intenzitu aroma a další obvyklé parametry, ale i hrubost mletí, která zásadním způsobem ovlivňuje chuť kávy v šálku. GIGA 10 zase pracuje s kompletně elektronickými mlýnky. Jak tyto mlýnky pracují? A co přináší elektronické řízení jejich chodu? Princip fungování je stejný jako u modelu Z10. Nastavení probíhá elektronicky na dotykové obrazovce a změna je okamžitá pro každý vydávaný nápoj. Jak už jsem zmínil, lze si vytvářet vlastní směsi mísením kávy ze dvou zásobníků, jejichž přítomnost ocení i rodiny, kde chce některý z členů pít bezkofeinovou kávu. Starší model GIGA 6 se prodával za 99 990 Kč. Nový model GIGA 10 je ale poměrně výrazně levnější. Proč? GIGA 6 měla takto vysoko nastavenou cenu na začátku. Později jsme ji snížili. V době uvedení šlo také o technologický skvost a absolutní špičku na trhu. Doba postoupila a spousta technologií, které jsme před mnoha lety nákladně vyvíjeli, se zlevnila. GIGA 10 se tak dostává na trh s doporučenou cenou 76 990 Kč. Některé vaše novější modely kávovarů nabízejí automatizované čištění mléčných cest. Jak se liší nový systém od toho staršího? Zatímco u starších modelů je potřeba připravit čisticí roztok a pak do nádobky nalít čistou vodu, aby se ještě celý systém propláchl, u nových modelů již probíhá vše automaticky. Uživatel jen nasype dávku čisticích tablet Click&Clean, nasadí nádobku do určeného místa, připojí hadičku a spustí cyklus. Když je hotovo, kávovar ho upozorní. Pak už jen stačí vylít nádobku a vypláchnout ji. Samotný proces čištění a proplachu probíhá bez jakéhokoliv zásahu uživatele.

JURA opět posouvá hranice Model J8 svými inovacemi mění trh. Jak? Nový model automatického kávovaru JURA J8 právě dorazil na český a slovenský trh. Svým vzhledem dokonale zapadá do současné generace kávovarů švýcarské značky a na první pohled se může zdát, že technologických a funkčních novinek u něho ve srovnání s cenově dostupnějším a prodejně nejúspěšnějším modelem E8 nebude tolik. Opak je však pravdou. J8 je totiž ve své cenové kategorii nejinovativnějším kávovarem JURA, jaký byl za poslední roky uveden do prodeje. Ochucená pěna přímo z kávovaru Zahraniční kavárenské řetězce si získaly svou popularitu díky všelijakým ochuceným kávovým specialitám a mnoho zákazníků si je chce po vzoru profesionálů připravovat doma. Jenže i leckterá kavárna aplikuje sirup přímo do hotového nápoje, ať už do kávy, nebo na mléčnou pěnu. Při domácí přípravě v běžném automatickém kávovaru je situace mnohdy ještě složitější. V každém případě musí spotřebitel takovou kávu zamíchat, aby příchuť prostoupila celý obsah šálku nebo sklenice. Netřeba snad dodávat, že se jednak káva esteticky znehodnotí a jednak se často do načechrané pěny sirup pořádně nedostane. A právě zde se hlásí o slovo JURA J8, kávovar, který byl vyvinut s ohledem na přípravu ochucených káv, které není potřeba po přípravě míchat. Stačí totiž nalít trochu sirupu do dodávaného speciálního příslušenství, které se připojí k mléčné trysce. Během výdeje pěny dochází k jejímu mísení se sirupem, takže do šálku nebo sklenice již vytéká ochucená mléčná pěna. Na uživateli je pouze to, jaký druh a jaké množství sirupu zvolí. Lahodné ochucené kávy jsou nyní otázkou jednoho ťuknutí na obrazovku. Coffee Eye – chytrý senzor přítomnosti a pozice šálku Model J8 je prvním kávovarem JURA s technologií Coffee Eye. Co to znamená? Stroj disponuje chytrým senzorem detekujícím přítomnost šálku. Pokud ho vložíte pod kávové výpusti, automaticky z displeje zmizí nabídka mléčných nápojů. Přítomnost šálku pod mléčnou výpustí sice displej neupraví, ale kávovar pozná, že je pro výdej černé kávy nevhodně umístěn, a uživatele na to upozorní. Už žádné omyly a přehmaty se zbytečným plýtváním kávy, která vyteče do odtokové misky. www.jura.com

Mlýnek P.A.G.2+ – pro kávu přesně takovou, jakou chcete Když se hovoří o srdci automatického kávovaru, většinou je to v kontextu se spařovací jednotkou. Stejně tak ale můžeme za srdce stroje považovat mlýnek, jehož důležitost bývá opomíjena. Přitom kvalita mlýnku a jeho nastavení zcela zásadně ovlivňují to, jak připravená káva chutná. JURA proto své mlýnky kontinuálně vylepšuje a zdokonaluje. Důkazem je nová jednotka P.A.G.2+, která nabízí plnou kontrolu nad aromatem. Jak? Nastavení mlýnku lze kávu od kávy měnit, což běžné automatické kávovary neumožňují. U nich se změna nastavení hrubosti projeví často až po výdeji několika káv. Navíc nesmí uživatel hrubost měnit, pokud není mlýnek v chodu. Nikoliv však u kávovaru J8. V jeho případě si lze nastavit intenzitu aroma (a s ní spojenou hrubost mletí) u každé jednotlivé kávy přímo na displeji kávovaru. Při výdeji pak J8 uživatele vyzve, aby dle daného nastavení hrubost upravil jednoduchým otočením voliče na svrchní straně kávovaru. Mlýnek samozřejmě mletí neustále monitoruje – jinými slovy hlídá jeho konzistentnost. Snadné ovládání a široké možnosti nastavení Dominantou kávovaru je 4,3palcový plně dotykový barevný displej, který slouží k ovládání a veškerým nastavením. Alternativně lze kávovar ovládat a nastavovat pomocí aplikace J.O.E. v telefonu, přičemž wi-fi modul je již dodáván v základním balení. Výhodou použití telefonu je možnost komfortnějšího nastavení z pohodlí křesla. Při pojmenovávání vlastních nápojů pak jistě oceníte klávesnici ve svém mobilu. Ale vraťme se k samotnému kávovaru. V jeho nabídce najdete 31 nápojů, u nichž lze provádět množství úprav od objemu kávy, mléka, teploty až po zmíněnou hrubost mletí. Nápoje můžete pochopitelně duplikovat a ukládat jejich různé varianty dle chuťových preferencí jednotlivých členů domácnosti. Neméně jednoduchá je údržba kávovaru, který již používá nový plně automatizovaný systém čištění mléčných cest. Zmiňovat funkci detekce nového vodního filtru či jednoduchou a opět automatickou údržbu kávových cest snad už ani není třeba v případě kávovaru značky JURA. Jedinečný design JURA JURA J8 ztělesňuje čistotu a symetrii, s nimiž jde ruku v ruce dokonalé dílenské zpracování. Od prezentace čerstvých kávových zrn přes přívětivé uživatelské rozhraní až po osvětlení lahodné a voňavé kávy v šálku – vše dohromady tvoří harmonický celek a vyjadřuje mimořádnou pozici tohoto prémiového kávovaru. 3 barevná provedení. Kterému dají vaši zákazníci přednost? J8 Piano Black J8 Piano White J8 Midnight Silver

Covidové roky 2020 a 2021 znamenaly pro výrobce kávovarů hotové žně. Loňský rok byl celkově významně slabší, za což může především druhá polovina roku. Letošní leden a únor jsou pak dle zpráv z trhu po stránce prodejů doslova tragické. Situaci je ovšem potřeba vnímat v kontextu nenormálního vývoje trhu, jehož jsme od března 2020 svědky. Trh s kávovary prochází tvrdou korekcí. Panika není na místě Kávovary, zejména ty automatické, se těšily během dvou covidových let obrovskému zájmu spotřebitelů. Poměrně stabilně rostoucí trh dostal od března 2020, obrazně řečeno, dávku steroidů, které ho hnaly dvouciferně vzhůru poměrně dlouhou dobu. V druhé polovině loňského roku už ovšem začalo být znát ochlazení, které bylo předzvěstí toho, co nastalo po loňských Vánocích. Předpoklady, že zákazníci ještě s vypětím sil přebijí nekonečný proud negativních zpráv a na svátky nakoupí, aby pak definitivně rezignovali, se naplnily. Propady se netýkají pochopitelně pouze sell-outu. Sell-in na začátku roku padal o desítky procent a i nyní máme z branže od některých značek informace, že o zboží nemají reselleři zájem. A pokud ano, tak o nejlevnější modely, kam se přesunul zájem zákazníků. Ti, kteří doposud pokukovali po strojích ve střední a vyšší střední kategorii, se nyní spokojí spíše s cenově nejdostupnějšími modely. Prémiový segment žádné zásadní poklesy prodejů naproti tomu nezaznamenal. Přestože je poptávka po kávovarech nižší i vlivem rychle zdražujícího jídla a dalších životních nákladů, stejně jako neustávajícím válečným konfliktem, i bez toho by byl trh pravděpodobně nyní v korekci. Byť určitě ne tak tvrdé. Faktem však je, že zboží, které by se běžně prodávalo po dobu několika let, bylo vypuštěno do trhu koncentrovaně během dvou covidových roků. O to slabší zájem o kávovary po nějakou dobu bude. Beko CEG7302B Těsně před uzávěrkou čísla informovala naši redakci firma Beko o připravované zcela nové generaci nejen automatických, ale i pákových kávovarů. Více informací ke všem novinkám včetně předpokládané dostupnosti najdete na straně 8. Do přehledu jsme zařadili základní model automatu, který by měl dorazit jako první. Dle informací z české pobočky Beko již byla zahájena jeho výroba. Na první pohled zaujme stroj velkým dotykovým panelem, na němž jsou na výběr espresso, doppio (výdej dvou espress), ristretto, lungo, americano a long black. Kávovar pracuje s tlakem 19 barů, lze v něm používat vodní filtr a mléko se v jeho případě šlehá manuálně pomocí klasické parní trysky. Jeho nádržka na vodu bude mít objem 2 l a zásobník na kávu kapacitu 250 g. • Dotykový panel • Manuální pěnění mléka • Více druhů černých káv • Paměťová funkce • Ocelový mlýnek Dostupnost: jaro 2023 Kávovary na českém trhu dle GfK Kávovary vykazovaly dlouhodobě velmi silnou dynamiku s dvoucifernými meziročními nárůsty trhu. Všeobecnému poklesu poptávky po domácích spotřebičích v druhé polovině loňského roku se nicméně nevyhnula ani tato kategorie. Za celý rok 2022 se tak objem trhu snížil o 17 % a hodnota trhu o 13 %. Negativní vývoj nastal u všech typů, nejvýrazněji u kapslových přístrojů. Automatické kávovary rok od roku zvyšovaly podíl a již téměř každý druhý prodaný kávovar je z tohoto segmentu. U pákových přístrojů sice meziročně také došlo k poklesu trhu, nicméně podsegment s integrovaným mlýnkem dokázal růst. Zdroj: Luboš Drhovský GfK lubos.drhovsky@gfk.com % 5

Objevte v pohodlí domova přes 50 horkých a ledových nápojů, díky novým technologiím LatteCrema Cool pro studenou mléčnou pěnu a Cold Extraction pro přípravu nápojů cold brew. Nová Eletta Explore. Horké, ledové a cold brew. Jednoduše Perfetto.

SKUPINA VÝROBKŮ • AUTOMATICKÉ KÁVOVARY AEG Gaggia New Accademia De’Longhi Eletta Explore ECAM 450.65.S JURA GIGA 10 Italská značka Gaggia uvedla v závěru loňského roku zásadní novinku v podobě značně inovovaného až přepracovaného modelu Accademia. Kávovar staví na modernějším designu s výrazným prvkem v podobě tenké červené LED linky, která příjemně kontrastujte s jinak velmi decentním provedením. Gaggia vsází na moderní technologie, jako je 4,9" dotykový LCD displej a logika ovládání připomínající smartphone. Kávovar se pyšní velkým důrazem na personalizaci, kterou usnadňují hned 2 otočné voliče – ty slouží jak pro pohyb v menu (můžete samozřejmě ovládat i dotykově), tak pro úpravu nastavení káv, které je možné dokonce během výdeje daného nápoje. Gaggia neponechává nic náhodě a kombinuje plnoautomatickou přípravu mléčných káv s možností manuálního pěnění. Uživatel má tedy k dispozici odnímatelnou nádobku na mléko se systémem pro tvorbu pěny i tradiční parní trysku. Na výběr je celkem 19 druhů nápojů včetně specialit, jako je vídeňské melange nebo australský flat white. Ve vícečlenné domácnosti uživatelé nepochybně uvítají možnost vytvořit až 4 uživatelské profily. Zásobník na zrna má kapacitu 350g a nádržka na vodu 1,8l. U mlýnku máte na výběr z 8 nastavení hrubosti mletí. Dlouho očekávaná nová řada kávovarů De’Longhi dorazila na trh. Italský výrobce jako teprve druhý po firmě JURA přichází s řešením pro přípravu studených kávových specialit. Modely Eletta Explore totiž nabízejí funkci Cold Brew, kdy nechají přes kávu protékat vodu pokojové teploty pod malým tlakem. Kromě toho dokážou pěnit mléko zastudena. Vedle tradičních horkých káv má tak uživatel k dispozici i studené varianty, přičemž k pěnění mléka je používán u De’Longhi tradiční systém LatteCrema, v tomto případě s přízviskem „Hot & Cool“. Celkem nabízí stroj více než 50 druhů nápojů. Další technologií, která stojí za pozornost, je Bean Adapt zajišťující optimální extrakci kávy bez ohledu na to, jakou odrůdu zrn nasypete do zásobníku. Nechybí konektivita prostřednictvím wi-fi a široké možnosti personalizace nastavení nápojů. Ať už v aplikaci Coffee Link, nebo přímo na dotykovém displeji kávovaru. Kromě automatických proplachů používá kávovar jednoduchý systém čištění mléčné výpusti párou. Samotnou nádobu na mléko i odkapávací rošt lze navíc mýt v myčce. Zásobník na kávu má kapacitu 300g a nádržka na vodu objem 1,8l. Nový top model domácích kávovarů JURA, který jsme si poprvé prohlédli loni na veletrhu IFA, dorazil do Česka. Stroj s funkcí studené extrakce kávy a přípravy studené mléčné pěny v sobě kombinuje to nejlepší, co dokáže švýcarská firma v současnosti nabídnout. A přidává k tomu některé inovace. Například možnost intuitivního nastavení včetně hrubosti mletí pro každý jednotlivý nápoj. Integrované mlýnky, každý pro jeden ze 2 zásobníků zrn, jsou schopné změnit hrubost nápoj od nápoje, a to zcela automaticky, protože je jejich chod řízen elektronicky. JURA také přidává asi nejpodrobnější nastavení nápojů, jaké kdy bylo u domácího kávovaru k dispozici – můžete přesně volit poměr mléka, mléčné pěny a kávy, míchat kávu v určitém poměru z obou zásobníků (v krocích po 25 %), ukládat vlastní nastavení jako nový nápoj s vlastním názvem. Ovládání kávovaru usnadňují hned 3 dotykové displeje, které jsou provázané, takže se různé nabídky rozbalují na dalších dvou displejích, aniž byste museli jednotlivé vrstvy menu dál manuálně otevírat. Samozřejmostí je vysoce prémiové provedení a dílenské zpracování, konektivita a extra široká nabídka nápojů v teplých a studených variantách. Každý ze zásobníků má kapacitu 280g zrnkové kávy. Nádržka na vodu pojme 2,6 l. • Barevný displej a dotykové ovládání • 1 mléčný nápoj na stisk tlačítka • 19 druhů nápojů • Výška výpusti až 16,5 cm • Keramický mlýnek • 3 barevné dotykové displeje • 1 mléčný nápoj na stisk „tlačítka“ • Výška výpusti až 15,5 cm • Příprava teplých i studených káv • Keramický mlýnek s elektronickým řízením • Barevný dotykový displej • 1 mléčný nápoj na stisk „tlačítka“ • Příprava teplých i studených káv • Výška výpusti až 17 cm • Ocelový mlýnek Dostupnost: březen/duben 2023 Sell • 1/2023 • 22 22 Dostupnost: novinka již v prodeji Dostupnost: novinka již v prodeji

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=