SELL: 01 / 2023

ROVATCÍM 13 Sell • 1/2023 • 13 Připočítejme rekordní a nepřirozené prodeje domácích spotřebičů během covidu a s nimi se pojící nadprůměrnou nasycenost trhu. Kdo si chtěl koupit automatický kávovar nebo novou myčku v rámci pandemického zvelebování domácnosti, spíše již tak učinil mezi lety 2020 a 2022. Přemíra nového a bezvadně fungujícího zboží v českých domácnostech v kombinaci s inflací, zejména kvapným zdražováním základních potravin, a celkovou negativní náladou ve společnosti kvůli pokračující ruské invazi a všem jejím důsledkům daly vzniknout poměrně dramatické situaci. Některé kategorie se propadají o desítky procent. Problémy jsou jak v sell-inu, tak v sell-outu, kde výrazný pokles prodejů malých i velkých spotřebičů dokládají čísla společnosti GfK, která si můžete prohlédnout na následující straně. Výstup na vrchol a sestup z něj Když vyrazíme na výlet na Praděd nebo Sněžku, už před výstupem je jedno jisté, po dosažení vrcholu hory bude následovat sestup z ní. To, co nyní trh prožívá, není nic nenormálního nebo podivného, ačkoliv se mnozí lidé z branže tváří šokovaně, je to prostá ekonomická realita, často znázorňovaná prostou sinusoidou, na jejíž vývoj má samozřejmě vliv spousta faktorů. Některé nečekané, jako třeba covid nebo vpád Rusů na Ukrajinu, mohou vrchol křivky ještě posunout vzhůru, nebo naopak níže. Základy se ale nemění. Zpravidla proto po okolnostmi vyhnaném strmém růstu nějakého byznysu následuje podobně ostrá korekce. A u slova korekce bychom se nyní na chvíli zastavili, protože aktuální prudší propad trhu jen kopíruje a vyrovnává předcházející podobně strmé růsty prodejů během covidu. Nepříznivé výsledky za posledních pár měsíců nejsou tedy šokem, nejsou ničím zvláštním a nenormálním. Naopak, jen jsme loni definitivně dosáhli vrcholu sinusoidy, která navíc mezi lety 2020 a 2022 nabrala extrémně strmý vzestup, a tak nyní stejně strmě klesá. Opět se musíme vrátit k rok starým vydáním SELLu, kde jsme podrobně rozebírali objevivší se indicie přicházejícího ochlazení, a dokonce jsme si dovolili hovořit o nárazu trhu do zdi. V prudkém růstu jsme se zkrátka vyšvihli na vrcholek sinusoidy s příliš velkou vervou a to tvrdší a rychlejší byla změna trendu do poklesu, v němž se nacházíme nyní. Kdy přijde růst? Záleží, na jaká čísla se budete dívat Věštit z křišťálové koule bohužel neumíme. V obecnější rovině lze říct, že výrazné zpomalení poklesu by mohlo nastat ve druhé polovině roku, přičemž rok 2024 by mohl být už mnohem pozitivnějším Prudce klesající prodeje vyvolaly paniku. Z vrcholu sinusoidy ale jiná cesta než dolů nevede V SELLu píšeme o tom, že je trh v procesu nárazu do zdi, už od loňského jara, kdy to sice ještě nebylo úplně vidět ve všech datech a číslech, ale směr a nevyhnutelná kolize byly nastaveny již energetickou krizí od podzimu 2021, kdy zkrachovala Bohemia Energy a někteří další dodavatelé energií. Dalším důkazem bylo loňské chladnutí do běla rozpálené (a covidovými lockdowny zcela přepálené) e-commerce a samozřejmě největší strašák současnosti – pokračující obrovská inflace.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=