SELL: 01 / 2023

14 14 • Sell • 1/2023 TÉMA • SITUACE NA TRHU obdobím. Kalkulovat do predikcí bublající krizi v bankovním sektoru, další postup Rusů, doutnající střet Západu s Čínou a další faktory je ale prakticky nemožné. Nelze je ovlivnit a můžeme jen čekat, co z nich dál vzejde. Co bychom ale jednoznačně doporučili, je přestat srovnávat současné výsledky s těmi z let 2020 až 2022, protože to je stejné jako porovnávat hmotnost jablka na Zemi a na Jupiteru. Na obou tělesech je úplně jiná gravitace, a tedy i hmotnost jablka. Jelikož fungoval trh v době covidu tak trochu jako na jiné planetě, srovnáváte nesrovnatelné. Relevantní jsou pro současný trh data z let 2018 a 2019, z nichž by se mělo vycházet. A jelikož lze s určitou nadsázkou říct, že nás aktuální korekce vrací z Jupiteru zpět na Zemi, tedy zpět k předpandemickým číslům prodejů, panika není určitě namístě. Spotřebičů se prodala kvanta Žádná vítězná jízda netrvá věčně. A přestože byla covidová etapa vyplněna obrovským množstvím problémů a výzev v logistice a výrobě, faktem je, že jsme zažili poptávku, jaká byla v Česku naposledy snad v devadesátých letech. Kdo měl zboží, prodával. V průběhu pouhých dvou let a pár měsíců zamířily do českých domácností spotřebiče, které by se standardně prodávaly po dobu mnohem delší. Koncentrace velkých prodejů do kratšího časového úseku proto logicky znamená, že nás čeká období několika let, na které bude mít předcházejí prodejní ohňostroj vliv. Pochopitelně v tom smyslu, že bude o spotřebiče menší zájem ze strany zákazníků, jejichž nemalá část má poměrně novou výbavu a nic nepotřebuje. To ovšem neznamená, že z posledních let, jakými byly například myčky, sušičky nebo kávovary, mají to nejlepší dávno za sebou. Nadále nejde o produkty, jejichž penetrace v trhu by byla srovnatelná s pračkami a chladničkami. Pravda, jejich pozic asi sušičky ani myčky nikdy nedosáhnou, nic to každopádně nemění na faktu, že potenciál mají do dalších let obrovský. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=