SELL: 01 / 2023

49 Sell • 1/2023 • 49 POHLED ŠÉFREDAKTORA ARÇELIK & BEKO Můžeme spekulovat, zda menší pozornost, která byla následně značce Indesit věnována, je důsledek zmiňovaných odchodů, nebo zda šlo o strategii evropského vedení firmy, která na většině trhů dala výrazně větší prostor značce Whirlpool. Výsledkem každopádně byl ústup Indesitu na spoustě trhů včetně českého do ústranní. Přestože žádná akvizice neznamená prostý součet obratů dvou firem, trh předpokládal, že Whirlpool v Evropě posílí. Důvodem bylo i to, že v řadě zemí měl Indesit silnější postavení, obzvlášť ve východoevropských zemích včetně Ruska. Paradoxem celé věci proto je, že firma naopak oslabila, v jednu dobu dokonce pod úroveň, kterou měla před koupí Indesitu. Nutno dodat, že v posledních letech se jí řadu problémů podařilo vyřešit a nastartovala pozvolný růst. Současně investovala nemalé peníze jak do svých výrobních závodů, tak do marketingu. Celkově ale nebyla poslední dekáda pro Whirlpool obdobím hojnosti, byť opět najdeme výjimky. Například východní cluster vykazoval několik posledních let velmi dobrá čísla a na lokální úrovni dokázalo česko-slovenské vedení také opět najet na růstovou trajektorii. Na tuzemské scéně bylo příčinou tohoto vývoje spuštění mnoha nových marketingových aktivit. V celkovém pohledu na byznys ale platí, že region EMEA byl v rámci ročních výsledků celé Whirlpool Coporation nejslabším článkem. Loni na jaře proto vše vyústilo v to, že firma ohlásil revizi svého podnikání v této části světa. Do hodnocení a finálního rozhodnutí se nepochybně promítly i ruské imperiální ambice, které uvrhly Evropu do největší krize od druhé světové války. S obrovskou ztrátou se Američané loni zcela zbavili své ruské části byznysu a stáli před rozhodnutím, jak naložit se zbytkem regionu EMEA. Na jejich rozhodování mohlo mít vliv také srovnání evropského podnikání s tím v Severní a Jižní Americe, případně v oblasti Pacifiku. Na těchto trzích se totiž dodnes prodávají spotřebiče konstrukčně jednodušší (a levnější na výrobu), jako jsou odvětrávací sušičky, velmi jednoduché vrchem plněné pračky, myčky bez jakýchkoliv speciálních funkcí a výbavy nebo sporáky s litinovými plotýnkami. Přičemž se tyto modely prodávají za standardní ceny s pěknou marží jak na straně obchodníka, tak výrobce (více o tom, jak odlišný je severoamerický trh, si můžete přečíst v článku zde: https://bit.ly/spotrebiceUSA). Naproti tomu Evropa je se všemi svými regulacemi a trhem, který vyžaduje technologicky opravdu vyspělé spotřebiče, mnohem složitějším kolbištěm. Nehledě fragmanetaci kontinentu tvořeného spoustou jednotlivých zemí s odlišnými jazyky, kde musí firmy pro to, aby hrály na trhu prim, založit velký počet jednotlivých (a nákladných) zastoupení. A zapomenout nesmím ani na kontinuální silný tlak na cenu (a marže). Americkou optikou se mohla Evropa postupně jevit jako příliš zamotané klubko, které nestojí za to složitě rozplétat, když lze prodávat kvanta zboží jinde. Haier, Hisense, Changhong a Midea, spekulovalo se Zprávy o tom, že evropské továrny Whirlpoolu navštěvují zástupci různých, zejména pak čínských firem, běžely hlavně v italských médiích celé měsíce. Není divu, v Itálii má Whirlpool několik závodů a sídlí zde i centrála pro oblast EMEA. Postupně trh spekuloval o všech společnostech jmenovaných v mezititulku. Jako nejvhodnější kandidát byla naší redakcí i mnohými insidery hodnocena čínská firma Midea. Proč? Midea produkuje desítky let spotřebiče pro západní značky a po Haieru a Hisensu je posledním opravdu velkým čínským producentem, který nevstoupil na evropský trh formou akvírování nějakého tradičního výrobce se zavedenými značkami. Haier i Hisense tak učinily před několika lety, když místo zdlouhavého pronikání na saturovaný evropský trh a budování lokálních struktur si tyto struktury včetně etablovaných značek koupily. První jmenovaný v podobě firmy Candy Hoover, druhý v podobě Gorenje. Evropský byznys Whirlpoolu se jevil jako ideální. Ještě před pár lety přitom nemyslitelná věc – vždyť z globálního hlediska byl Whirlpool dlouho světovou jedničkou, tedy firmou, která akvíruje, nikoliv je akvírována. V důsledku problematické integrace Indesitu a svého celkového oslabení v Evropě přestala být tato část jeho byznysu pro větší investory příliš velkým soustem. Souběžně je také potřeba vnímat poměrně nedávnou změnu „byznysového klimatu“ v podobě odklonu od globalizace. Nebýt covidu a války na Ukrajině, odhaduji, že by byla budoucnost evropského Whirlpoolu úplně jiná.Pro akvizici Mideou hovořilo podle mě hlavně to, že by pravděpodobně zůstala zachována struktura evropské pobočky Whirlpoolu a Číňané by přinesli Centrála společnosti Indesit Company v italském Fabrianu. Whirlpool provozuje aktuálně v Evropě devět výrobních areálů na velké domácí spotřebiče. Fotka ze slovenské produkce praček v Popradu, kterou Whirlpool vlastní od roku 1992, kdy koupil československého výrobce domácích spotřebičů Tatramat včetně jeho továrny.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=