SELL: 01 / 2023

54 54 • Sell • 1/2023 Váš odchod ze společnosti FAST ČR mnoho profesionálů z branže domácích spotřebičů překvapil. Dovolíme si i říct, že na trhu způsobil určitý poprask. Vzhledem k tomu, že ho nikdo na trhu nečekal, spekuluje se živě o rozličných důvodech. Co vás k odchodu vedlo? Především se nejednalo o rozhodnutí ze dne na den. Myšlenka k odchodu ve mně zrála několik měsíců. Před vánočními svátky jsem již vnitřně věděl, že další rok začínat nechci. Práce mě totiž v posledním roce příliš nenaplňovala, ale samotnému mně nějaký čas trvalo, než jsem dospěl k definitivnímu rozhodnutí. Nicméně až po odchodu jsem si uvědomil, že to bylo rozhodnutí správné, kterého nelituji. Z hlediska profesního jsem pro sebe ve FASTu neviděl širší perspektivu. Být starší, asi bych přemýšlel jinak, ale cítím se stále v progresivním věku a řekl jsem si, je mi 45, pokud změna, tak teď. Zkrátka mě přemohla osobní potřeba někam se posunout, dále se rozvíjet, věnovat se vícero oblastem byznysu a třeba i změnit odvětví. Ale od toho jsem po pár dnech přemýšlení strávených doma upustil a mám jasno. Plánuji zůstat v oboru. Ve FASTu jste pracoval šest let. Během té doby změnila firma majitele, zahájila některé nové aktivity, především vstoupila do e-commerce sféry. Jak vidíte oněch šest let vy? Pro mě osobně to bylo velmi pestré a z pohledu všech dosavadních angažmá rozhodně nejvíce obohacující období. Mohu říct, že společnost FAST je dobrým zaměstnavatelem. Změna majitelů určitě vnesla do firmy nový impuls. Především na lidi pozitivně působilo přestěhování kanceláří do moderního, pražským firmám konkurenceschopného prostředí. Staré prostory již přesluhovaly a lidé dnes očekávají vyšší standard. Byla to tedy nejenom nutnost, která firmě pomáhá snáze přivádět nové uchazeče, ale zároveň i stávající osazenstvo se v nových prostorách cítí lépe. Chytilo druhý dech, řekl bych, nejenom díky perfektně fungující vzduchotechnice. Mimo jiné vedení firmy zavedlo nové zaměstnanecké benefity. Celkově jsem změnu majitelů vnímal pozitivně. Začalo se jednat o nové distribuční strategii, probudilo se několik odkládaných projektů nejenom ve zmíněné oblasti e-commerce. Firma si je přesně vědoma oblastí, ve kterých za konkurencí zaspala. O to jsou současné aktivity a související investice intenzivnější. Ve firmě jste byl zodpověděný především za rozvoj značky Philco. Zaměřme se nyní na ni. Jakou cestu pod vaším vedením urazila? Jaké cíle jste si postupně vytyčil a kterých z nich jste dosáhl? Urazili jsme pořádný kus cesty. Díky podpoře vedení a ochotě do značky investovat se podařilo vybudovat silný tým, který pro Philco dýchá. To bylo základem úspěchu. Povědomí o značce mezi koncovými zákazníky významně vzrostlo. Její obrat se více než zdvojnásobil a dosáhli jsme cílů vysoko nad původním očekáváním. Vybudovali jsme širokou základnu obchodních partnerů napříč všemi prodejními kanály, základnu, která se nerozsype ani při náhlém výpadku několika z nich. Nemalou roli v budování značky pochopitelně sehrála vlastní síť prodejen PLANEO Elektro, díky které se dařilo dosahovat vyšších objemů prodejů. To mimo jiné posiluje vyjednávací pozici značky před velkými výrobci, a pomáhá tak snáze tvořit kvalitní produktové portfolio. Jsem přesvědčen, že důležitost vlastního maloobchodu nadále poroste. Co se naopak nepodařilo? Z hlediska distribučního se v Čechách či na Slovensku nepodařilo navázat spolupráci s žádným významným řetězcem kuchyňských studií. Také v oblasti exportu do zahraničí se prozatím příliš mnoho práce neodvedlo a zde vidím pro značku obrovský potenciál do dalších let. Nepovažuji ale exportní prodeje za neúspěch, spíše to jen doposud nemělo prioritu. A z pohledu služeb jsme zaostávali především v oblasti poprodejního servisu. Philco určitě urazilo dlouhou cestu, jeho tržní podíl dlouhodobě roste, portfolio je nepochybně pestřejší a vyspělejší než před lety. Na jakých produktových základech značka v posledních letech stavěla? Cílem bylo obsáhnout a naplnit všechny produktové kategorie tak, aby značka před koncovým zákazníkem působila dospěle, uceleně a opravdu umožnila obchodním partnerům využít Philco jako plnohodnotnou alternativu na úrovni „áčkových“ hráčů. Při výběru produktů se kvalita, design a dílenské zpracování staví jako hlavní parametry nad pořizovací cenu. To je samozřejmě při budování značky zaměřené na střední a vyšší střední třídu nezbytné. Jedná se tedy o designově zpracované kvalitní spotřebiče. Která produktová kategorie pod vaším vedením nejvíce vyrostla? A jak jste takového úspěchu dosáhli? Z hlediska tržního podílu jednoznačně nejvíce vyrostla kategorie volně stojícího chlazení v čele s mrazničkami. Nabídka chlazení/mrazení byla v letech 2019 a 2020 naplněna novými modelovými řadami, které si designem i parametry v ničem nezadaly s daleko věhlasnějšími značkami. V některých kategoriích jsme počtem modelů převálcovali tradiční lídry. Klíčem k tržnímu růstu však daleko více než samotné parametry produktů byla jejich skladová dostupnost. V „covidových“ letech 2020 a 2021 jsme díky benevolenci vedení pracovali s dlouhou obrátkou, která i v době výpadků ve výrobě či logistice zajistila dobrou disponibilitu, a ta rozhodla. Dnes už se situace mění, produkty nemládnou a vyžadují další vlnu obnovy. Co Philco a vestavba? Ve kterých kanálech se značce daří? Prodej vestavby se odehrává v nezávislém trhu, na e-shopech, ale také v sítích s náLuboš Filip: Obrat značky Philco jsme více než zdvojnásobili. A moje další angažmá? Zůstávám v oboru Když Luboš Filip na začátku ledna oznámil, že opustil firmu FAST ČR, překvapení neskrývala většina profesionálů z branže. Nečekaná zpráva samozřejmě záhy vyvolala velké množství spekulací, které se trhem v posledních týdnech rozšířily. Proč po šesti letech opustil prestižní pozici ředitele importu a šéfa značky Philco pro čtyři země, jsme se zeptali přímo Luboše Filipa. INTERVIEW • LUBOŠ FILIP

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=