SELL: 01 / 2023

55 Sell • 1/2023 • 55 INTERVIEW • LUBOŠ FILIP bytkem či DIY řetězcích. Největší objem v prodeji vestaveb pak přináší dceřiná společnost FAVIA, kde dominuje prodej do truhláren, developerských projektů plus omezeným počtem kuchyňských studií. V závěsu jsou velké e-shopy, ke kterým se úspěšně přidal i e-shop sítě PLANEO Elektro. Značce se také daří ve zmíněných nábytkových a DIY řetězcích, ovšem šíře sortimentu a potenciál objemu má v tomto kanále svoje hranice. Naopak se dlouhodobě nedaří rozšiřovat počet spolupracujících nezávislých kuchyňských studií. Těch, co značku prezentují a aktivně nabízejí, je v republice poskrovnu. Není tajemstvím, že Philco je obchodní značka. Výrobky tedy objednáváte v různých továrnách po světě. Před covidem to byla hlavně Čína, že? Postupně jste s ohledem na vysoké ceny kontejnerů i problémy s výrobou v Číně začali objednávat v oblastech blíže Evropě, hlavně v Turecku. Jak složité bylo provést v krátkém čase poměrně velké změny v portfoliu? Toto jsme absolvovat během zmíněného období nemuseli, neboť trend přesunu výroby z Asie do Evropy jsme započali daleko dříve, již v roce 2017. Z Evropy již před covidem pocházela zhruba polovina portfolia. Dnes je to větší polovina, tedy i proto jsme v době covidu byli čínskými problémy zasaženi méně a žádné masivní přesuny výroby do Evropy se neodehrávaly. Ceny kontejnerů se postupně výrazně snížily. Na některých trasách v únoru až pod 2 500 dolarů. V době covidu atakovaly skoro 15 000 dolarů. Čínští výrobci současně začali nabízet výrazné slevy, aby nalákali evropské partnery zpět. Začátkem roku ale v Číně situaci zkomplikovala „odložená epidemie“ covidu. Očekáváte, že se Čína opět vrátí na výsluní, pokud jde o produkci domácích spotřebičů pro obchodní značky? Nebo ji covid i současné politické napětí jako partnera příliš poškozují? Především si myslím, že současná čínská politika, přestože ji jako Evropani vnímáme spíše negativně, nebude důvodem k tomu, aby dovozci a obchodní firmy při výběru produktů k tomuto přihlíželi. Rozhodující zůstane předmět podnikání, tedy produkt, jeho kvalita, design, cena a technologie. Pokud Číňané budou, a oni budou, konkurenceschopní, Evropa v Číně bude nakupovat dál. Právě současná cena námořní přepravy v kombinaci s rekordními slevami v tamních továrnách s cílem dostat se zpět do sedla hraje v jejich prospěch. Naopak evropské výrobce dohnaly rostoucí náklady teprve loni a jsou nuceni toto propisovat do cen, tedy zdražují. Navíc v prostředí výroby vidíme trend, kdy čínští giganti otevírají na území Evropy či v její těsné blízkosti svoje nové továrny. Je tedy více než jasné, že Čína bude nadále do produkce spotřebičů významně promlouvat. Letošní rok nebude po období nebývalé hojnosti, již způsobila nepřirozeně vysoká poptávka po spotřebičích v době covidu, velmi pravděpodobně rokem růstovým. Co očekáváte od první a od druhé poloviny roku vy? Celkově trh zcela jistě neporoste, s tím se ztotožňuji, ale prodejní výsledky se budou mezi značkami diametrálně lišit. Jistě budeme i v letošním roce sledovat pár značek, které půjdou proti trendu a porostou. V první polovině roku do meziročního porovnání jednotlivých značek promluví výsledky loňského prvního kvartálu, kde mnoho značek čelilo objemným vratkám ze strany velkých prodejců, primárně e-shopů, které byly z konce roku 2021 přeskladněné. Myslím, že většina značek, ale i prodejců se z tohoto poučila a do letošního roku vstoupila z pohledu zásob zdravěji. Díky tomu se sell-in do trhu, který byl loni pozastaven, bude letos odehrávat a možná i překročí loňská čísla. V sell-outu prodejců samozřejmě růst očekávat nelze. Myslím, že ani druhá polovina roku výraznou změnu v náladě koncových spotřebitelů nepřinese. Značky budou svoje loňské výsledky spíše obhajovat než překonávat a budou se soustředit především na profit, tím jsem si jist. V branži domácích spotřebičů se pohybujete už od konce 90. let. Jak vidíte současný střet tradičních značek s těmi z Asie, které se snaží intenzivně pronikat do nových produktových kategorií a etablovat se v nich? Kde dělají podle vás tradiční hráči v tomto souboji chyby? A kde mají naopak své rezervy Asijci? V posledních letech jsem sledoval, že tradiční značky dost podceňovaly kvalitu péče o svoje zákazníky. Spíše to na mě působilo tak, že „usnuly na vavřínech“ a žily ze slávy a vysokých tržních podílů z předešlých dekád. Tím vzniklo podhoubí pro etablování nejenom asijských značek, ale i dalších alternativních. Myslím ryze obchodní značky. Toto považuji za největší chybu tradičních značek v poslední dekádě, z níž jsme my ostatní těžili. Musím ale podotknout, že vnímám procitnutí tradičních značek. Úroveň jejich servisu stoupá, minimálně směrem k velkým prodejcům určitě. Propuštěné obchodní týmy, tedy ony armády lidí pečující o nezávislý trh, jistě obnovovat nebudou. Nechci tím říct, že nezávislému trhu odzvonilo, ale určitě bude nadále jeho pozice na trhu elektroniky slábnout. Asijští výrobci mají obrovskou schopnost implementovat do svých produktů nové hi-tech technologie, které dnešní náročná klientela očekává a vyžaduje. Mnoho rezerv tedy v čínských či korejských značkách nevidím. Naopak data z trhu ukazují, že jejich strategie fungují. Stačí se podívat na čísla LG, Samsungu, Haieru či Hisensu. Loni byly všechny tyto firmy v růstu. Tradiční značky mají proti sobě silného soupeře. Na začátku rozhovoru jste zmínil, že plánujete zůstat v oboru. Rýsuje se už nějaké konkrétní angažmá? Pár firem mě s nabídkou práce oslovilo takřka vzápětí po opuštění FASTu. Sotva jsem si stačil vybalit věci z krabice. Zájmu si samozřejmě vážím, ale musel jsem nabídky s „díky“ odmítnout. Nechtěl jsem udělat chybu a sáhnout po první příležitosti, která se objeví. S odstupem cca tří týdnů jsem si sepsal seznam firem, u kterých si dokážu představit, že bych pro ně dlouhodobě pracoval. Jsou z oblastí značek, dovozců, ale i přímo zahraničních výrobců. Celkem jsem tak oslovil cca osm firem s dotazem, zda by pro osobu s mými zkušenostmi našli uplatnění. Nakonec jsem se dohodl na spolupráci s firmou Midea, do jejíhož evropského týmu nově nastupuji.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=