SELL: 01 / 2023

ZRCADLO Pavlovův reflex na trhu domácích spotřebičů 68 Troufnu si říct, že majorita z vás, kteří právě čtou tyto řádky, bude souhlasit s tím, že v byznysu jsou úspěšní především ti, kteří k němu přistupují jako k šachové partii. Naproti tomu ti, kdo pouze „reagují na světlo“, jinými slovy vždy reflektují pouze aktuální situaci a nečtou náznaky toho, co přinese další vývoj, často ztroskotají, protože místo připravenosti na věci budoucí neustále jen řeší aktuální výzvy. Než se vzpamatují, už stojí před nějakou další. Nechci zlehčovat propady prodejů nebo ochladnutí zájmu zákazníků o domácí spotřebiče, ale na rovinu. Copak se dalo čekat něco jiného? Trh je pandemickými prodeji spotřebičů nasycený jako snad nikdy, takže i kdyby nenastala žádná ruská invaze na Ukrajinu a stále bychom měli levný plyn i elektřinu a máslo stálo pořád 30 korun, přirozená korekce v sektoru spotřebičů byla stejně jistá, jako že každé ráno vykoukne z východního obzoru slunce. Covid období růstu protáhl a ještě nebývale přisytil. Už rok 2022 se ovšem nesl ve znamení přicházejících změn trendů. V SELLu o tom píšeme od konce roku 2021 a celé měsíce na to upozorňujeme. Všichni jsme měli vše celou dobu na očích, a přitom současná panika, která v některých firmách nastala, působí, jako by strmý pokles prodejů byl naprostým a nenadálým šokem. Co však šokující určitě není, je to, že paradoxně nejšílenější reakce mají hlavně velké korporáty, kde někdo kdesi v jiné zemi ještě v době celkového růstu rozhodl o spoustě věcí pro další rok či dva, aniž by do svého rozhodovacího vzorce přidal důležité členy, jako například „očekávaný vrchol sinusoidy“. Leckde tak platí za skladové plochy, které zejí prázdnotou, a podobně. A málokoho určitě nepřekvapí, že zejména korejské firmy odmítají akceptovat současnou realitu trhu se sníženou poptávkou. Ne jejich čeští zaměstnanci, ti jsou si situace plně vědomi, ale korejští nadřízení, kteří zkrátka požadují výsledky bez ohledu na vše okolo. Čert vem to, že zákazníci nenakupují. To se nezdá jako podstatné. Jsem zvědav, zda to bude mít do budoucna nějaký negativní dopad na přístup resellerů ke Korejcům. Kdybych si měl tipnout, krátkodobě asi ano, protože jednání za zavřenými dveřmi jsou prý výbušná, nicméně korejské investice do trhu budou pokračovat i v dalších letech, takže se na současné události rychle zapomene. A nutno podotknout, že korejská strategie, byť velmi nákladná, byla po celých posledních deset let velmi úspěšná. Na příští růstový cyklus, který by snad mohl pozvolna začít v příštím roce, budou každopádně lépe připraveni ti, kdo nadále přistupují k byznysu v duchu šachového dýchánku. O tom jsem skálopevně přesvědčen. Lubor Jarkovský 68 • Sell • 1/2023 LETOS TOMU JE ZHRUBA DESET LET, CO ZAPOČALO POSLEDNÍ OBDOBÍ HOJNOSTI TRVAJÍCÍ V SEGMENTU SPOTŘEBIČŮ AŽ DO LOŇSKÉHO ROKU. DEKÁDA POZVOLNA ROSTOUCÍ PRŮMĚRNÉ CENY, DEKÁDA ZVYŠUJÍCÍCH SE PRODEJŮ S POHÁDKOVÝM FINIŠEM V OBDOBÍ COVIDOVÉ PANDEMIE, DEKÁDA, KTEROU EVIDENTNĚ MNOHÉ FIRMY SVÝM ZPŮSOBEM PROMARNILY. JINAK SI NEJDE VYSVĚTLIT TO, ŽE NA SOUČASNOU, MNOHA PROFESIONÁLY OČEKÁVANOU KOREKCI TRHU REAGUJÍ ČIROU PANIKOU.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=