16 16 • Sell • 2/2023 Haier je v současné době nejrychleji rostoucím výrobcem domácích spotřebičů v Evropě. Na tuto trajektorii se v podstatě vydala koupí společnosti Candy Hoover s celým jejím přístupem na trh, zavedenou strukturou a místními výrobními závody. Co můžeme očekávat od firmy Haier dál? Jaký je její současný cíl v Evropě? Za pouhé čtyři roky se nám podařilo zdvojnásobit náš obrat. Myslím, že to ukazuje naši sílu, která pochází z oddanosti a nadšení našich lidí a z naší úspěšné akvizice Candy Hoover, která přinesla růst všem značkám, které nyní máme v portfoliu. Do roku 2026 chceme zdvojnásobit náš obrat na 6 miliard eur, což je, přiznávám, velká ambice. Věříme však v náš obchodní model budování celého ekosystému kolem našich produktů. Naším hlavním cílem je stát se lídrem na evropském trhu. Posledních několik let bylo pro společnost Haier velmi úspěšných, ale váš příběh v Evropě je delší. Jak jste na kontinentu začínali? Haier je poměrně mladá společnost. Byla založena teprve v roce 1984 a svou činnost v Evropě zahájila poměrně pozdě. Abych byl přesný, do Evropy jsme vstoupili v roce 2008, takže jsme přišli na již přeplněný, nasycený a rozvinutý trh. Přesto od roku 2015 rosteme každým rokem. Já jsem do firmy nastoupil ve stejném roce a mým cílem od začátku bylo dostat ji na pozici, kam patří. Zejména posunout značku Haier do prémiového segmentu, což se nám podařilo, ale stále je zde obrovský potenciál pro další rozvoj, a to ve všech segmentech. Candy Hoover jste získali v roce 2019. Zmínil jste, že tato akvizice byla velmi důležitá. Co konkrétně znamenala pro společnost Haier a její evropské aktivity? Akvizice se nesla v duchu dokonalé shody – souladu obou společností na mnoha úrovních. Zejména geograficky a po stránce portfolia. Chci tím říct, že Haier nebyl příliš silný v segmentu vaření nebo vysavačů, ale Candy Hoover ano. Italská společnost byla v Evropě i lídrem v oblasti konektivity a chytrých spotřebičů. Haier měl přitom stejnou pozici z globálního hlediska. Jednoduše řečeno, perfektní shoda, jak jsem řekl. Velkým tématem je i nadále nedostatek polovodičů na trhu. Jak to ovlivňuje vaše podnikání, když se zaměřujete na inteligentní spotřebiče a konektivitu? Když se vrátím do roku 2020, čelili jsme opravdu neuvěřitelné situaci. Součástky a díly chyběly obecně, nejen polovodiče. Na druhé straně byla obrovská poptávka po spotřebičích. Naší výhodou tehdy byla a stále je velikost firmy. Jsme největší skupinou v tomto oboru, takže jsme byli schopni se vypořádat se všemi výzvami lépe než někteří naši konkurenti. Potvrdilo se také, že klíčovými prvky pro dosažení úspěchu se staly hlavně dvě věci – být co nejblíže koncovému zákazníkovi a lepší podpora místních trhů. Situace v Evropě není jednoduchá a nebude snadná ani v dohledné budoucnosti. Jaká jsou vaše očekávání pro rok 2023? Zdá se nám, že zejména velké firmy s korporátní strukturou nejsou ochotny akceptovat negativní trendy, jako by všechny očekávaly další růst po bezprecedentním růstu v covidových letech… Když jsou časy těžké, lidé mají tendenci deinvestovat. My děláme pravý opak. Haier dosud investoval do svých nových továren v Rumunsku a Turecku zhruba 180 milionů eur a dalších 190 milionů eur investuje v příštím roce. Do čeho přesně tyto nové investice směřují? Budeme pokračovat v rozšiřování těchto továren. V našem novém závodě v Rumunsku produkujeme chladničky. Máme také opravdu velký průmyslový park v Eskişehiru v Turecku, včetně technologického a servisního centra. Nedávno zde byla zahájena nová výroba myček nádobí. A letos na stejném místě dokončíme výstavbu naší výroby špičkové varné a pečicí techniky, což je segment, ve kterém jsme nyní relativně malí a máme ambice růst. Sortiment našich kuchyňských spotřebičů chceme brzy výrazně rozšířit. A další továrna je právě nyní plánována na stejném místě. Usilovně pracujete na rozšiřování evropské výroby, ale současně vyrábíte spotřebiče určené pro evropské trhy v Číně. Jedná se o generické výrobky cílené obecně na globální trh? Nebo jsou šité na míru evropským zákazníkům? Haier je velmi odlišná globální společnost, protože přemýšlíme „lokálně pro lokální zákazníky“. Nechceme nabízet jednu pračku pro USA a její menší verzi pro Evropu. Naším cílem je sloužit jednotlivým trhům a jejich potřebám, čemuž se musí naše produkční týmy přizpůsobit. Trh se nepřizpůsobuje nám. My se přizpůsobujeme trhu. A nezáleží na tom, zda je výrobek vyráběn v Číně nebo v Evropě. Naše platformy a výrobní nástroje nám poskytují vysokou úroveň adaptace, což znamená, že dokážeme vyrobit spotřebič se specifickými úpravami pro český trh Yannick Fierling: Naše investice do evropských trhů, zaměstnanců a značek pokračují. Chceme se stát na kontinentu lídrem Bez ohledu na to, zda trh roste, nebo klesá, společnost Haier nadále intenzivně investuje do evropské výroby a vývoje. Rozšiřuje své týmy a je velmi aktivní v oblasti marketingu. O její strategii a plánech jsme si více než hodinu povídali s Yannickem Fierlingem, generálním ředitelem společnosti Haier Europe. INTERVIEW • YANNICK FIERLING • HAIER
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=