17 Sell • 2/2023 • 17 INTERVIEW • YANNICK FIERLING • HAIER a umíme ho vyrobit i v Číně. A nejen že to umíme. My takhle skutečně pracujeme. Evropa se nyní nachází v energetické krizi, která hned tak nezmizí. Situace má mimo jiné obrovský dopad na výrobní náklady. Jak tuto situaci řešíte? Téma cen energií má dvě roviny. Jedna je na straně výroby. V této oblasti jsme nebyli zaskočeni, protože pracujeme na udržitelnosti naší výroby už dlouho. Naším cílem bylo snižovat náklady na energie ještě dávno před zmíněnou krizí. Druhá rovina je spotřebitelská, protože stále častěji a intenzivněji se zákazníci zajímají o spotřebu energie a vody u svých spotřebičů. Haier proto vkládá do vývoje ještě větší úsilí. Chceme nabízet energeticky úsporné výrobky, a to nejen tradičními inovacemi, jako jsou vakuové panely nebo jiné technické inovace, ale také moderním přístupem k využívání našich produktů. Spolupracujeme proto s dodavateli energií v celé Evropě, abychom využili konektivitu ve spotřebičích ke komunikaci s inteligentní rozvodnou sítí. Tímto způsobem může poskytovatel energetických služeb rozhodnout, kdy je pro pračku nejvhodnější a nejméně nákladné praní prádla nebo pro myčku mytí nádobí. A v neposlední řadě chceme pomocí umělé inteligence a dalších moderních technologií snížit spotřebu našich zařízení, které spolu vzájemně komunikují. Vše tak může fungovat ve větším souladu a lépe. Dalším krokem je samozřejmě vytvoření komplexní chytré domácnosti, tedy celého ekosystému produktů, v němž vše spolupracuje s cílem dosáhnout lepšího uživatelského zážitku a efektivnějšího provozu. Můžete uvést ještě nějaký konkrétní příklad? Jaké další inovace by měly pomoci k dosažení lepších výsledků a vyšší efektivity? Například náš koncept WashPass, který využívá jednak špičkové spotřebiče a jednak unikátní řešení pracího prostředku s lepší a šetrnější péčí o oblečení. Jde totiž o vícesložkový prací systém, jehož rozdělení umožňuje pračce pracovat s jednotlivými oddělenými složkami v různých fázích pracího cyklu. Uvědomte si, že například prací enzymy a bělidlo spolu nejdou dobře dohromady – vzájemně si snižují účinnost. Vícesložkové řešení dává proto smysl. Náš systém WashPass, v jehož rámci probíhá i automatické doobjednávání detergentů, když dojdou ty stávající, je takovým maximálně uživatelsky přívětivým řešením. Uživatel dosahuje lepších výsledků, prací prostředek je využíván efektivněji a péče o prádlo je celkově lepší. Ekologie je samozřejmě spojena i s životností spotřebičů, která je nyní výrazně nižší než například před 30 lety. Všichni samozřejmě víme, že dnešní spotřebiče stojí zlomek toho co tehdy. Nezdá se vám však, že situace zašla příliš daleko? Je dlouhodobě udržitelné, aby pračka stála 200 eur? Celé odvětví se snaží neustále inovovat spotřebiče a zároveň je činit cenově dostupnějšími. V minulosti byly spotřebiče poměrně drahé a ne každý si je mohl dovolit. Výrobcům domácích spotřebičů se podařilo tuto bariéru odstranit a zpřístupnit je obrovské mase zákazníků. Mohu vás však ujistit, že životnost našich výrobků je mnohem delší než pět let. Naším cílem je 10 a více let služby. Jednou z věcí, která nám v tom pomáhá, je konektivita, protože můžeme ve spotřebičích upgradovat software. Dokážete si představit, že máte počítač nebo mobilní telefon, který neaktualizujete? Jejich životnost by v takovém případě byla výrazně kratší. Možnost aktualizace udrží i starší modely našich spotřebičů relevantní a pomůže s údržbou a servisem. A samozřejmě jim prodlouží životnost. Haier je technologická společnost. Není tedy divu, že vsázíte hodně na konektivitu a chytré funkce. Nejen kvůli údržbě a servisu. Problémem je však fragmentace platforem. Podporujete nějaké otevřené iniciativy na integraci spotřebičů různých značek? Máme jednu aplikaci s názvem hOn pro všechny naše spotřebiče Haier, Candy a Hoover a jsme členem Connectivity Standards Alliance, takže kráčíme ruku v ruce s ostatními členy směrem k otevřeným standardům. Pohodlí uživatelů je samozřejmě naší nejvyšší prioritou. Až dosud se konektivita používala hlavně k dálkovému ovládání a monitorování spotřebičů. Jaký další potenciál vidíte vedle inteligentní rozvodné sítě, o které jste již hovořil? Haier chce nabídnout něco jedinečného. Takže mít tlačítko „zapnutí/vypnutí“ v aplikaci nestačí. U našich spotřebičů proto najdete jedinečné chytré funkce, jako je třeba Snap&Wash. Tato funkce vám umožní vyfotit várku prádla a nechat aplikaci ji analyzovat. Aplikace následně uživateli nabídne nejvhodnější program. Je to intuitivní, rychlé a jednoduché. Jsme také lídrem v chlazení vína. V naší aplikaci hOn jsme díky spojení s Vivino schopni nabídnout například doporučení nejvhodnějšího vína, které máte ve své vinotéce Haier, pro právě připravovaný pokrm. Pojďme se teď ještě na chvíli věnovat střední Evropě. Tvoří ji několik zemí s různými jazyky, a dokonce i rozdíly v nákupních zvyklostech, což nepochybně ztěžuje centrálně řízené podnikání v tomto regionu. Jak naši část světa vnímáte ze svého pohledu? Česká republika je ve výjimečné pozici díky rekordním online prodejům. Jsou nejvyšší v EU. To je opravdu něco výjimečného. Celkově vidíme v regionu střední a východní Evropy velký potenciál a směřují sem některé z našich největších investic. A to jak do značek, tak našich místních zaměstnanců. Konkrétně v Česku se podařilo vybudovat opravdu skvělý a silný tým. A v celoevropském měřítku jsme od akvizice v roce 2019 zdvojnásobili počet našich zaměstnanců. Víme, že plánujete uvedení malých spotřebičů Haier. Kdy je můžeme očekávat? Haier masivně investuje do SDA, a to nejen do samotné značky Haier, ale také do značky Hoover. Velmi stručně řečeno je cílem firmy vyrábět pětihvězdičkové malé spotřebiče. Naše připravované novinky Haier nebudou zastoupeny produkty, jako jsou obyčejné varné konvice. Půjde o opravdu inovativní řešení, přičemž očekávat je na trhu můžete ještě letos, ale konkrétnější být v tuto chvíli nemohu.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=