SELL: 02 / 2023

36 36 • Sell • 2/2023 TÉMA • SITUACE NA TRHU Prodeje v covidových letech 2020 až 2022 byly nejen nestandardní, ale především zcela nepřirozené. Částečně se na nich samozřejmě podílelo to, že lidé chtěli v době lockdownů zvelebovat své domácnosti, ale vedle toho je potřeba vnímat i to, že nákupy často pramenily z prosté nemožnosti utrácet peníze jinde. Když už nemohli jet na dovolenou, nemohli jít do restaurace nebo do divadla, koupili si alespoň lepší spotřebiče a další vybavení. Trh byl stimulován nepřirozeným způsobem a nebývalými zásahy státu do života lidí. Srovnávat proto současné prodeje, kdy se život optikou zdravotních opatření vrátil do normálu, s daty z loňska či předchozích covidových roků opravdu nemá smysl, byť to velké množství lidí z branže nadále dělá. Ještě celý první kvartál roku 2022 byl ovlivněn omikronovou vlnou. A přestože se nám nyní může covid zdát jako něco již velmi vzdáleného, od návratu ke standardním vzorcům chování uplynulo teprve nějakých 12 měsíců. 2023 vs. 2019 Pochopitelně nelze při hodnocení posledního roku ignorovat fakt, že do něj významně zasáhly ruská invaze na Ukrajinu i energetická krize. A faktem je, že předpandemický způsob života se u populace definitivně vrátil až s příchodem loňského léta. V SELLu jsme proto požádali společnost GfK o data prodejů za první kvartál a jejich srovnání nejen s loňským rokem, ale také rokem 2019, který je zatím posledním, kdy nebyla data ovlivněna covidem. A jak jsme psali v úvodu, čísla hovoří naprosto jasně. Trh sice z pohledu meziročního srovnání zažil v prodaných kusech nemalý propad, v MDA dokonce dvouciferný, ale srovnání s rokem 2019 již vypráví úplně jiný příběh. Místo dramatického propadu zde vidíme v podstatě stagnaci v segmentu MDA, a v SDA dokonce 12% růst. O krizi tedy rozhodně mluvit nelze. Data indikují návrat trhu k normálu, a jak jsme již reagovali v minulém vydání na neadekvátní reakci mnoha firem, hovořit lze především o korekci. Jak jinak nazvat situaci, kdy se trh z nepřirozeně dosažených výšin kdesi v oblacích vrací zpět na zem? Ondřej Černý, senior consultant CSM CZ/SK ze společnosti GfK, data okomentoval těmito slovy: „Srovnání poptávky s minulým rokem vypadá hrozivě, především u velkých domácích spotřebičů. Jedná se ale o přirozenou korekci po dvou rekordních letech. Poptávka ve srovnání s Q1/2019 je na podobných hodnotách v MDA a o 12 % vyšší v SDA. V tržbách celý trh během několika let – díky každoročnímu zdražení – výrazně narostl.“ Inflace, náklady a investice Při hodnocení prodejů a výsledků trhu je potřeba vzít v potaz to, že firmy podnikly během covidových let kroky k nemalým investicím. Ať už do lidských zdrojů, skladů, kanceláří… A opomenout nelze v žádném případě inflaci, která provoz firem také zdražila. Přestože se tedy trh Trh se vrátil na předcovidová čísla. Situace není s ohledem na vyšší náklady a investice růžová. Panika ale není na místě Data společnosti GfK hovoří naprosto jasně. Trh velkých domácích spotřebičů je v kusových prodejích na číslech z roku 2019. Malé spotřebiče jsou dokonce ve dvouciferném růstu. Panika a ostré škrty, kterými se firmy dostávají do ještě většího útlumu, jsou tak výsledkem tradičního a v současnosti zcela chybného sledování meziročních srovnání. Zdravá obezřetnost je však na místě. Autor: Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=