SELL: 02 / 2023

60 • Sell • 2/2023 60 Začněme obecně. Recenze na internetu se staly v posledním desetiletí fenoménem a do určité míry až svatým grálem marketingu. Přestože je přínos uživatelských recenzí a zkušeností nezpochybnitelný, nelze ani odhlížet od jejich negativních aspektů, jako je častá neodbornost, nepochopení funkcí a někdy i účelovost. Vaše platforma se snaží tyto negativní aspekty eliminovat, či přinejmenším minimalizovat. Jak? V české povaze je mnohdy ventilovat emoce, a nejen ty negativní, ohledně nějakého výrobku nebo služby ve veřejném prostoru. Jsme si vědomi, že v těchto příspěvcích často chybí odbornost či obsahová kvalita. Naše platforma nemá za cíl přinášet odborné testy, ale obsahově kvalitní testy, kde spotřebitel radí spotřebiteli. Předává mu svou osobní zkušenost s daným produktem. Jelikož chceme být autentičtí, do dodaných textů zasahujeme minimálně a necháváme v nich třeba i gramatické chyby. Naší rolí není být v roli nějakého arbitra. Chceme být maximálně objektivní – nejsme tu od toho, abychom recenze posuzovali a říkali, která je lepší a která horší. Současně se snažíme testery ve spolupráci s našimi partnery edukovat a vždy jim poskytnout maximum informací. Jaký je vlastně princip fungování vaší služby? Kde berete uživatele, kteří zkouší výrobky? Čím je motivujete k tomu, aby pro vás danou věc vyzkoušeli a podělili se o své zkušenosti? Už osm let budujeme komunitu testerů prostřednictvím našeho webového portálu a disponujeme obrovskou databází lidí, kteří chtějí výrobky testovat. V případě rychloobrátkového zboží nebo levnější elektroniky je pro ně motivací to, že si po vyzkoušení daný produkt mohou nechat. U dražších věcí jde o slevu, která ale musí být větší, než jaké by byl člověk schopen dosáhnout kombinací nějakých akcí a výprodejů. Je to prakticky vždy 50 % a více. Další motivací určitě je, že se lidé dostanou často k produktům, které teprve přicházejí na trh, a mají tedy možnost vyzkoušet žhavé novinky. Slevu nebo výrobek zdarma lze vnímat jako incentivu. Jak tento aspekt komunikujete, abyste splnili novou legislativu? U všech našich recenzí, ať už se objeví na jakémkoliv portálu nebo e-shopu, je vždy odkaz na náš web – přesněji řečeno na stránku, kde je celý náš projekt popsán a postup vzniku recenzí podrobně vysvětlen. U levných produktů, jako je většina kosmetiky nebo třeba nádobí a podobně, získá recenzent tento produkt zdarma. V případě dražších věcí, například domácích spotřebičů typu automatický kávovar nebo pračka, to už ale není možné. Pokud by chtěl výrobce 15 recenzí, musel by věnovat uživatelům stejný počet produktů. Navíc ještě platí vám. V takovém případě získá recenzent pouze slevu na pořízení dané věci, což určitě není tak motivující jako produkt zcela zdarma. Není to překážkou pro generování většího množství recenzí u dražších produktů? Když se teď podíváte na web, nelze si nevšimnout, že u drahých výrobků včetně domácích spotřebičů je málo recenzí. Pokud vůbec nějaké. Kusově se jich prodá výrazně méně, takže je to logické a přirozené. Pokud se u dané značky někdo věnuje měření konverzí, zjistí, že u dražších produktů nemusí být desítky recenzí. Stačí jich klidně deset, aby k výrobku přitáhly pozornost a navýšily se jeho prodeje. Pochopitelně v našich nabídkách klientům, tedy značkám, zohledňujeme i to, kolik výrobek, jenž by se měl testovat, stojí. U velkých spotřebičů je složitá logistika, takže pořádáme akce typu „testování u klienta“, kam dorazí skupinka našich testerů. Ti mohou na místě zařízení vyzkoušet, aby následně sepsali recenze. Tímto způsobem jsme spolupracovali s několika výrobci velkých spotřebičů. Slovo recenze nebo test je dost ošidné – v pravém slova smyslu by mělo jít o odborné posouzení. Od filmového nebo divadelního kritika odborné předpoklady pro hodnocení filmů či her také očekáváme. My v redakci proto označujeme „recenze“ výrobků a služeb na internetu spíše za „uživatelské zkušenosti“. Jakým způsobem probíhá na vaší platformě test například domácího spotřebiče? A jak zajistíte jeho určitou kvalitativní úroveň? Jak jsem už řekl, naším cílem není vytvářet nebo zprostředkovávat tvorbu odborných až vědeckých testů. Náš tester je běžný uživatel. Vyžadujeme od něj ale několik věcí, abychom předešli právě nepochopení některých funkcí nebo zabránili nesprávnému použití produktu, které by mohlo vést k nesprávnému posouzení. Tester si tedy musí přečíst návod k výrobku a instrukce k testu. Samozřejmě se také dál rozvíjíme a přicházíme s novými inciativami. Například takzvaným „testerským klubem“, v jehož rámci se bude daný jedinec věnovat testování v rámci jedné kategorie produktů delší dobu. Získá tak postupně mnohem více vědomostí a zkušeností, což se nepochybně odrazí v kvalitě jeho výstupů. Myslím, že například segment malých Radek Černý: Kladné recenze na klíč nedodáváme. Komunity testerů budujeme osm let Testuj.to je největší lokální platformou pro vytváření uživatelských hodnocení produktů všeho druhu včetně domácích spotřebičů. O její služby jeví aktuálně zájem výrazně větší množství firem v reakci na příchod nové legislativy, která platí od ledna 2023 a vnesla do internetového recenzování mnohem větší řád. Nejen na to, ale i na kvalitu recenzí, zapojení srovnávače Heureka do celého projektu a další klíčová témata jsme se zeptali Radka Černého, šéfa prodeje Testuj.to. INTERVIEW • MARTIN DESORT • ORBICO

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=