SELL: 02 / 2023

61 Sell • 2/2023 • 61 domácích spotřebičů je pro tento projekt ideální. Setkáváte s texty nebo výstupy, které nelze publikovat? Jak pak postupujete vůči takovému recenzentovi? Určitě se to neděje běžně, protože nesbíráme recenze napříč internetem a od kdekoho. Pracujeme s komunitou, již jsme vybudovali. Samozřejmě se občas stane, že někdo do textu vnáší politiku nebo vulgarismy – tam zasahujeme a požadujeme nápravu. Nejsme platforma pro politickou agitaci. A vulgarismy samozřejmě v textech vycházejících pod naší hlavičkou také nechceme. V oblasti testování produktů fungují jak některé tradiční platformy typu dTest, tak spousta nových. Všechny mají své nedostatky. Váš projekt sice vznikl jako startup, ale po čase ho finančně podpořila Heureka. Ostatně i vizuální identitu máte ve shodném stylu. Heureka je největší cenový srovnávač na českém trhu. Vyvstává tak logicky otázka vaší nezávislosti, protože v zájmu Heureky je logicky zprostředkovávat prodej zboží… od toho už je to malý krůček k myšlence, že má také zájem na tom, jaké recenze budou na jejím webu primárně vidět… Má Heureka vliv na vaše testy? Případně na uveřejňování těchto testů? Heureka na naše testy a výstupy z nich žádný vliv nemá. Už ve smlouvě o spolupráci je uvedeno, že si ponecháme nezávislost, a nebudeme tedy produkovat kladné recenze na objednávku. A pokud vím, tak Heureka má dokonce systémy, které detekují podezřelé recenze – například cíleně negativně napsané či zcela nesmyslné a podobně. Současně je potřeba zdůraznit, že se Heureka letošní novou legislativou v oblasti recenzí na internetu začala řídit už mnohem dříve. Chtěla jít tedy evidentně příkladem celému trhu. Mluvil jste o tom, že nedodáváte. Jste ale firma s cílem generovat zisk a značky pochopitelně chtějí především recenze kladné. Opravdu tedy nejde objednat kladné výstupy? Respektive to, že se ve výsledku uveřejní jen některé a například ty extrémně negativní nikdy nejsou publikovány? Opravdu ne. Tím bychom popřeli celou podstatu naší platformy, našeho DNA. Nadále se ale samozřejmě setkáváme s klienty, kteří se snaží zastavit publikaci nejen negativních, ale dokonce třeba neutrálních recenzí. My si přitom nemyslíme, že by to bylo žádoucí, protože pestrost recenzí a názorů potvrzuje i jejich legitimitu. Že zkrátka nejde o zaplacené PR. Každopádně si u nás může klient objednat takzvané anonymní testování, u něhož naši testeři výrobky vyzkouší a napíší na ně svůj názor, ale výstupy se pak nepublikují. A nesmí je pochopitelně publikovat ani klient. Pestrost hodnocení určitě dává smysl, ale výrobci a značky budou asi vždy získávat hlavně kladné ohlasy. Proč by tedy měl výrobce investovat do recenzí přes vaši platformu, když pak může nastat situace, že obdrží texty obsahující převážně negativní kritiku? Pro výrobce je to zpětná vazba, která je určitě důležitá. Testuj.to pak garantuje rozsah, minimálně 250 znaků, u hodnocení. Současně jsme schopni zajistit výstupy rychle už v době uvedení výrobku na trh. Nemusí tedy „svítit“ na e-shopech a cenových srovnávačích dlouhé týdny nebo měsíce bez hodnocení. Naopak lze o něj zvýšit zájem a zajistit mu lepší prodeje od úplného začátku. Klient si tedy musí odpovědět na otázku, zda chce recenze u produktu mít, nebo je u něj nemít. Je to na něm. Musí ale vždy počítat, že v případě využití naší platformy tam budou recenze všechny – kladné, neutrální i negativní. Jak velkou roli hraje uživatelská recenze při výběru produktu? A liší se nějak jejich důležitost v různých kategoriích výrobků? Důležitost recenzí je jednoznačně vidět v datech a studiích, které se tomuto tématu věnují. Lze přesně zmapovat, jaký počet recenzí má vliv na zvýšení prodejů. Technologie umožňují přesně sledovat chování zákazníka na stránce produktu, jeho další kroky. Když se na všechna tato data podíváme, důležitost hodnocení nelze zpochybnit. U uživatelských testů hraje nepochybně roli autenticita. Všimli jsme si, že vedle textů se začíná prosazovat trend takzvaných video recenzí. Jejich tvorba je nepochybně mnohem složitější. Jak s tímto obsahem pracujete? A lze vůbec očekávat jeho masové rozšíření v případě platformy, která vyžaduje jistou úroveň zpracování obsahu? Není to pro uživatele už příliš složité vám takový obsah dodat? Naši testeři natáčejí výstupy přímo na svůj mobil. Není to zpoplatněná služba. Spousta testerů má ale ambice být tak trochu influencery. Kvalita video obsahu je přitom velmi dobrá, i když vzniká amatérským způsobem. Když se podíváme na Instagram nebo TikTok, obrovská část obsahu je produkována jednotlivými uživateli. Dnešní telefony a software umožňují vytvořit sekvence, které ještě nedávno mohli produkovat jen profesionálové. Videu se věnují celkem přirozeně hlavně naši mladší testeři. Videa pak sdílí na svých účtech na Instagramu a dalších sítích. Označené značky na to pak reagují a dochází k poměrně zajímavé dynamice. Od letošního roku vstoupila v platnost nová legislativa, která se snaží dát dosavadnímu divokému západu uživatelských recenzí určitý řád. Můžete jen ve stručnosti vysvětlit co nová pravidla přinášejí? Jak to tak bývá, mnoho firem začalo řešit novou legislativu až na poslední chvíli. Některé mají dokonce přístup, že vyčkávají na první pokuty, a podle toho se teprve zařídí. Každopádně u větších subjektů se problematice věnují právní kanceláře či oddělení, což je určitě dobře. Pro nás je důležité, že novela zákona zatrhla falešné recenze. Popravdě jsme si všimli, že některé e-shopy raději smazaly všechny recenze, u nichž nemohli potvrdit původ a to, že je napsal opravdu člověk, který daný produkt zakoupil. Ne všechny musely být falešné. E-shopy ale nechtěly evidentně riskovat, protože za porušení zákona hrozí pokuta až 5 milionů korun. Zákon jasně definuje jednotlivé typy recenzí a požaduje prokázání jejich původu. Neověřené recenze mohou být u produktů nadále, ale je potřeba to u nich uvést. Firmy je často dávají až na samý chvost výpisu hodnocení. Z našeho pohledu prochází trh určitou transformací – do letošního ledna jsme žili na takovém divokém západě, pokud jde o recenze na internetu, a nyní v celé této sféře zavládl řád.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=