SELL: 03 / 2023

14 14 • Sell • 3/2023 Začněme aktuálně nejžhavějším tématem, kterým jsou personální změny v české pobočce. V únoru odešel Stanislav Brázda, za kterého jste přímou náhradu nakonec nehledali. Místo toho se trochu změnila struktura. Jakým způsobem? A proč? Abych byl upřímný, o hledání jeho náhrady jsme uvažovali, ale pak jsme si ve firmě řekli, že máme velmi silný lokální tým, který si zaslouží zachovat. V české pobočce je spousta velmi loajálních lidí pracujících pro De’Longhi mnoho let. Rostli se společností a společnost s nimi. Takže nakonec nebyl důvod hledat externě. Situaci jsme vyřešili reorganizací týmu. Adéla Shejbalová, která zastávala pozici brand director pro Braun na úrovni clusteru, přešla na pozici national key account manager, což je vlastně náhrada za Stanislava Brázdu. I když název této pozice je trochu jiný. A pokud jde o Stanislavův odchod, naše výsledky za rok 2022 byly pod očekáváním. Musím přiznat, že naši konkurenti si vedli lépe, a to si vyžádalo změnu. Měli bychom očekávat ještě nějaké další personální změny? Ano, protože od března byl náš cluster rozšířen o Ukrajinu a v důsledku toho jsme byli nuceni učinit ještě další změny. S platností od 1. května 2023 byla Dana Jirsíková, jeden z našich domácích talentů, povýšena na ředitelku komunikace pro Česko a Slovensko. Jedná se o prvek naší nové strategie, která spočívá v zachování plně lokálního obchodu a komunikace na jednotlivých trzích s logistikou a trade marketingem řízeným v rámci clusteru. Jsem velmi rád, že klíčové pozice v naší lokální české organizaci povedou naše dva místní talenty – Adéla a Dana. Zdá se, že jde o velkou strukturální změnu. Určitě se nedotýká jen personální, ale i obchodní stránky vaší společnosti, že? Myslím, že jsou věci, které je třeba řešit na lokální úrovni, a věci, které je třeba řešit na úrovni clusteru. Dodavatelský řetězec by měl být řešen na úrovni clusteru, protože je to efektivnější a hospodárnější. Nepotřebujete provozovat sedm skladů po celém regionu. Na druhou stranu tvorba cen, sortimentu, forecasting a také marketing by se měly řešit na místní úrovni, protože potřebujeme reagovat na potřeby místního trhu. Zdejší cluster dosud tvořily tři země – Česká republika, Polsko a Slovensko. Zmínil jste, že je v něm nově také Ukrajina. Jak probíhá obchod v této zemi, jejíž část je sužována ruskou invazí? Možná vás to překvapí vzhledem k tomu, co denně vidíme ve zprávách, ale náš ukrajinský obchod se rozvíjí nad očekávání. Loni po zahájení invaze se vše logicky zastavilo. Většina ukrajinského obyvatelstva ale žije relativně normálně, v rámci možností. Pouze území na východě je plně zasaženo válkou. My jsme samozřejmě místní tým udrželi. Rodina De’Longhi se už loni rozhodla, že bude všem vyplácet mzdy minimálně do února 2023, včetně těch, kteří mají externí kontrakt. Hned na začátku války jsme evakuovali 25 lidí do Polska – naše zaměstnankyně s dětmi, případně partnerky nebo manželky našich mužských kolegů. Máte v Kyjevě místní zastoupení a kanceláře? Ano, máme. Popravdě to byl samotný ukrajinský tým, který přišel s návrhem na obnovení činnosti. Je to pochopitelné. Nemůžete rok sedět doma a jen sledovat válečné zpravodajství v médiích. Všichni chtěli začít pracovat, mít nějaké cíle a naplnit svůj den činnostmi, které je baví a přinášejí jim radost. A i když je naše podnikání na Ukrajině riskantní, jsme rádi, že jsme ho mohli znovu rozpohybovat. Přestože vyrábíte spotřebiče pod třemi značkami a působíte v mnoha produktových kategoriích, kávovary zůstávají pro vaše podnikání klíčové. Trh však nyní prochází znatelnou korekcí. Jak moc se vás tato situace dotkla? V tom, o čem mluvíte, hraje roli několik faktorů. Jednak silná česká koruna, která podporuje přeshraniční nákupy, a jednak vyprazdňování skladů ze strany prodejců. A upřímně řečeno, moc nerozumím strategii vaší národní banky. Každopádně si musíme přiznat jednu věc. Po dvou extrémně silných covidových letech na trhu prostě probíhá korekce. A čísla jsou stále nad rokem 2019, což je Jakub Gawronski: Zdejší cluster De’Longhi prochází klíčovými strukturálními změnami Lídr českého trhu kávovarů není v jednoduché situaci. Jeho tržní podíl v segmentu automatů na espresso dlouhodobě klesá. A trh s kávovary celkově pocítil v posledních měsících tvrdou korekci po dvou letech pohádkových prodejů v období covidu. De’Longhi na ni nereaguje pouze slepými škrty, ale upravuje svou strukturu v regionu, což se týká i její české pobočky. Jakub Gawronski, šéf clusteru, do něhož patří Česká republika, Polsko, Slovensko a nyní i Ukrajina, nám probíhající změny popsal. Řeč pochopitelně přišla i na další důležitá témata. INTERVIEW • JAKUB GAWRONSKI • DE’LONGHI GROUP

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=